• Sanna Gosing

Är du naken i en sambastu?

Ni killar och tjejer. Vad säger ni om bastu tillsammans med andra könet? Är det något ni tycker är trevligt? Lite spännande? Avslappnat sätt att umgås? Bara med kompisar? Enbart med de ni inte känner? Skulle er partner acceptera att du är naken tillsammans med det andra könet? Skulle du tycka att det var obehagligt? Är du för ful eller fet för att visa dig naken?

Jag kommer ihåg när vi var ett gäng ute i skärgården för ett bra tag sedan när jag var i övre tonåren. Hygienen sköttes främst genom bastu och bad i havet, och det var en helt enkelt underbar helg med bastu på kvällen naturligtvis. Två av oss, tjejer naturligtvis, vägrade detta. De vägrade även om de kunde ha på sig sina bikinisar, och det hela gjorde att det blev lite ansträngt på kvällen. Annars var det bra. Kan tillägga att på dagarna näckade vi det lilla vi badade, (utom de tjejerna som inte badade alls), då det var väldigt kallt i vattnet.

Så vad säger ni? Ja eller nej till sambastu?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du naken i en sambastu?
  • Furie

Jag har bara badat bastu en gång (i andra sammanhang än hemma ensam) och då med folk jag inte kände, tjejer och killar. Hade festat med dem i kanske två timmar innan vi skulle basta allihop. Alla var nakna, även jag. Jag tyckte inte det var obekvämt alls och det trodde jag inte heller att jag skulle tycka. Jag har inga problem med att vara naken om situationen påbjuder det. Min pojkvän var med under kvällen och han blev inte sur (hade jag inte förväntat mig heller) utan snarare stolt. Skön känsla det

• StinaFia

såklart. bastar gör man naken! vill man inte sambada naken kan man lika gärna avstå enl. mig... ser lite löjligt ut tkr jag med folk som krampaktigt försöker skyla sig därinne. jag undrar mest vad de personerna gör där eg. Obestämd

• mosterYster

Näck i sambastun? You bet I am, jag bor i Tyskland, nakenbadens konungadöme. Är det FKK-bereich (översatt blir det typ fri-kropps-kultur-område) så är inte badkläder tillåtna alls. Man traskar runt näck med handduken omkring sig (de flesta, vissa har den hängande runt nacken ) och när man går in i bastun lägger man den helt sonika på en träbrits och sätter sig på den.

Maken funderade lite på hur pinsamt det skulle vara att möta en kvinnlig kollega när man är på FKK-bereich. Rätt pinigt, kom han fram till.

• mosterYster
    Lakey skrev 2010-03-23 07:30:58 följande:
    Kul att så många är FÖR naken sambastu, jag har nästan fått för mig att folk blir blygare och blygare... Är det bara i vänners lag eller skulle ni även göra det på närmsta badhus ifall herr- och dambastun slogs ihop till en gemensam relaxavdelning med ett par olika bastutyper (olika temperaturer och luftfuktigheter)?
    Precis så är det här. Med skillnaden att das Saunalandschaft (bastulandskapet) som även är FKK-bereich är typ dubbelt så stort som övriga anläggningen Oftast finns även olika pooler med varierande utförande och temperaturer. Tyskarna gillar verkligen att slänga kläderna!

Här var vi sist: www.taunus-therme.de/index.html
  • Lakey

Kul att vi kan var överens här inne. Saunalandschaft är bara så mysiga. Testade http://www.monte-mare.de/de/neustadt_saunaparadies_q_a-2742.html första gången för ca 5 år sedan när vi var på genomfart. Sedan dess har det blivit ett par besök till där och ett antal på http://www.hansedom.de/entspannen-wohlfuehlen/saunen-und-badehaeuser,21.html

Men ett ställe jag skulle vilja testa är http://www.therme-erding.de/de/100684/therme-muenchen-bayern.html

Kolla även http://www.insauna.com/ - där finns en hel del tips om ställen.

• mosterYster
    Lakey skrev 2010-08-13 10:43:57 följande:
    Kul att vi kan var överens här inne. Saunalandschaft är bara så mysiga. Testade www.monte-mare.de/de/neustadt_saunaparadies_q... första gången för ca 5 år sedan när vi var på genomfart. Sedan dess har det blivit ett par besök till där och ett antal på www.hansedom.de/entspannen-wohlfuehlen/saunen...

Men ett ställe jag skulle vilja testa är www.therme-erding.de/de/100684/therme-muenche...

Kolla även www.insauna.com/ - där finns en hel del tips om ställen.
    Oh lala!

Kul vi kan vara överens här inne har vi bråkat i ngn tråd?

Kul med länkar till nya ställen! Nu bor jag i Frankfurt så vi åker av naturliga skäl till ställen i närheten. Men jag ska kolla upp dina länkar, ibland ger vi oss iväg på en road trip
  • Lakey
    mosterYster skrev 2010-08-13 12:52:00 följande:
    Oh lala!

Kul vi kan vara överens här inne har vi bråkat i ngn tråd?

Kul med länkar till nya ställen! Nu bor jag i Frankfurt så vi åker av naturliga skäl till ställen i närheten. Men jag ska kolla upp dina länkar, ibland ger vi oss iväg på en road trip
    Taunus såg mysigt ut. Gillar när de har både inne och ute med lite solmöjlighet på sommaren.
  • mosterYster
    Lakey skrev 2010-08-13 13:10:07 följande:
    Taunus såg mysigt ut. Gillar när de har både inne och ute med lite solmöjlighet på sommaren.
    Ja, Taunus var bättre än stället vi var på innan (Titus Therme). På Taunus hade de öppna spisar och en bar med enklare rätter (typ bretzels och gulaschsoppa) samt öl vin och apfelwein (och softdrinks förstås). Massor av bastuar (20 st?) med olka temperatuer och inriktningar (ångbastu, 95 grader 45 grader, lavendelbastu, bla bla bla) samt pooler, solariegrotta, infraröda lampor, saltkammare, ja massa mer jag har glömt nu. Och det är oerhört vacker uppbyggt. Man kan även simma inifrån och ut genom gummiflärpar, det är så härligt att ligga i det varma vattnet utomhus och kolla upp på stjärnhimlen när det blivit mörkt!
  • Lakey
    mosterYster skrev 2010-08-13 10:27:53 följande:
    Maken funderade lite på hur pinsamt det skulle vara att möta en kvinnlig kollega när man är på FKK-bereich. Rätt pinigt, kom han fram till.
    Fast å andra sidan hade det varit värre ifall det inte var på lika villkor - d.v.s om han var näck och hon påklädd eller tvärtom. Tror att det är en tillvänjningssak.
  • mosterYster
    Lakey skrev 2010-08-13 13:38:38 följande:
    Fast å andra sidan hade det varit värre ifall det inte var på lika villkor - d.v.s om han var näck och hon påklädd eller tvärtom. Tror att det är en tillvänjningssak.
    Det är jag inte säker på att han skulle tycka. Tror nästan att han hellre skulle visa sig näck än se en tjej han känner näck (så där plötsligt).
Svar på tråden Är du naken i en sambastu?