• Sanna Gosing

Är du naken i en sambastu?

Ni killar och tjejer. Vad säger ni om bastu tillsammans med andra könet? Är det något ni tycker är trevligt? Lite spännande? Avslappnat sätt att umgås? Bara med kompisar? Enbart med de ni inte känner? Skulle er partner acceptera att du är naken tillsammans med det andra könet? Skulle du tycka att det var obehagligt? Är du för ful eller fet för att visa dig naken?

Jag kommer ihåg när vi var ett gäng ute i skärgården för ett bra tag sedan när jag var i övre tonåren. Hygienen sköttes främst genom bastu och bad i havet, och det var en helt enkelt underbar helg med bastu på kvällen naturligtvis. Två av oss, tjejer naturligtvis, vägrade detta. De vägrade även om de kunde ha på sig sina bikinisar, och det hela gjorde att det blev lite ansträngt på kvällen. Annars var det bra. Kan tillägga att på dagarna näckade vi det lilla vi badade, (utom de tjejerna som inte badade alls), då det var väldigt kallt i vattnet.

Så vad säger ni? Ja eller nej till sambastu?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du naken i en sambastu?
  • MammaSara1980
    Lakey69 skrev 2010-09-12 21:28:46 följande:
    Nu vet jag inte hur 0,2 mm lycra förändrar den känslan. Att inte stänga in den gör ju att den svettas mindre iofs.
    ja precis, och vanligtvis har man annars bara handduk på sig. är man rädd för nakenhet elelr att ev känna nån annans hud mot sin egen kanske man inte borde sätta sig i en bastu alls
  • Ursusman

Bastu är naket, så är det bara. Sen är det väl trevligt med blandade kön. Om det blir pirrigt, är väl upp till var och en.
    I Tyskland är det alltid naket och blandat som gäller, även på större anläggningar.
    det finns ett jättefint ställe i norra tyskland med naket, i ett 15tal bastuar

• Vaseline

Jag skulle kunna vara naken men skulle antagligen ha handduken runt midjan

• Ursusman

Visst kan man ha en handduk, om någon är generad. Annars är ju naket naturligt.
    Vaseline, är du tjej eller kille, och vad gör du väljer handduk?

• Lakey69
    Ursusman skrev 2010-09-14 07:37:17 följande:
    Bastu är naket, så är det bara. Sen är det väl trevligt med blandade kön. Om det blir pirrigt, är väl upp till var och en.
    I Tyskland är det alltid naket och blandat som gäller, även på större anläggningar.
    det finns ett jättefint ställe i norra tyskland med naket, i ett 15tal bastuar
    Nordöstra, mitt- eller nordvästra tyskland?

Tyskland rockar när det gäller bastu. Finnarna är tuffare med högre temp och ris och grejor men tyskarna har fler, lyxigare och mer annorlunda bastu. Mixad bastu gör det mysigare för man kan basta med sin partner och naket är ju självklart i bastun. Dessutom slipper man ju då vita ränder när man vilar i en solstol mellan olika aufguss.
  • mosterYster
    Lakey69 skrev 2010-09-14 20:36:38 följande:
    Nordöstra, mitt- eller nordvästra tyskland?

Tyskland rockar när det gäller bastu. Finnarna är tuffare med högre temp och ris och grejor men tyskarna har fler, lyxigare och mer annorlunda bastu. Mixad bastu gör det mysigare för man kan basta med sin partner och naket är ju självklart i bastun. Dessutom slipper man ju då vita ränder när man vilar i en solstol mellan olika aufguss.
    Det finns i hela landet. Här i Frankfurt har vi flera olika anläggningar med ett tjugotal olka bastuar ("bastulandskap"), pooler i olika utföranden och temperaturer, servering och bar, diverse olika rum med bla UV ljus och annat, öppna spisar mm mm mm.
  • Lakey69

Jo, jag vet - har besökt flera. Undrade bara för tips om nytt ställe eller jämföra erfarenheter av gemensamt ställe...

• Ursusman

Ja, tyskarna är framåt på den fronten. Och har varit länge. vid Lubeck finns ett fint, Ostseeterme eller nåt. det som förvänar lite är att många tyskar i mogen ålder har utsmyckningar på kroppen. Alltså piercing, tattoos, och rakat. Det är kul kolla

• mosterYster
    Lakey69 skrev 2010-09-14 20:58:55 följande:
    Jo, jag vet - har besökt flera. Undrade bara för tips om nytt ställe eller jämföra erfarenheter av gemensamt ställe...
    Då han jag tipsa om Taunus Therme i Frankfurt.
    www.taunus-therme.de/

Det finns både vanlig badavdelning och stoooor FKK-Bereich.
  • Ursusman

Ok, moster Y. gillar du det med, mysig bastu?

Svar på tråden Är du naken i en sambastu?