• frukarlssonn

Säger du negerboll?

Intressant tycker jag. Jag får nog erkänna att jag säger negerboll eftersom det hette så när jag växte upp, men vill att min dotter ska säga chokladboll eftersom en del kan ta illa upp. Så då får jag säga chokladboll istället {#lang_emotions_wink}

Men ja, va anser ni? Vad säger ni?

♥ Olivia 090610 ♥
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Säger du negerboll?
  • Myngle
    SweetNilam skrev 2010-02-27 00:51:50 följande:
    Jag växte upp med chockladboll och det kommer det alltid att heta för mig. Har inget emot de som säger negerboll. Jag förstår ju att de menar chokladboll
    Konstigt detta. Har inte hört någon säga negerboll sedan jag var liten. Jag skulle ha något mot det och skulle förmodligen inte inleda en bekantskap med någon som sa så ute på stan. Hemma om man skulle baka kunde det nog vara OK, kanske. Någon annan mamma men jag skulle höja på ögonbrynet.

Inget jag tänkt på förut. Är nog lite knäpp för så farligt är det inte, egentligen.
  • SweetNilam
    Myngle skrev 2010-02-27 00:56:22 följande:
    Konstigt detta. Har inte hört någon säga negerboll sedan jag var liten. Jag skulle ha något mot det och skulle förmodligen inte inleda en bekantskap med någon som sa så ute på stan. Hemma om man skulle baka kunde det nog vara OK, kanske. Någon annan mamma men jag skulle höja på ögonbrynet. Inget jag tänkt på förut. Är nog lite knäpp för så farligt är det inte, egentligen.
    Vad är konstigt? Vi har ju samma erfarenheter?! Jag har heller inte växt upp med negerboll...
  • psychocandy

Jag har en bekant som säger "neger" om mörkhyade personer och jag får rysningar i nacken varje gång för det låter så hemskt illa. Hon är en jättesnäll person och menar inget illa, är uppvuxen i någon håla långt ut på landet där det förmodligen är helt normalt. Hon har förmodligen aldrig reflekterat över det, men jag tycker det är jobbigt. Har funderat på om jag ska säga något men det känns också olustigt. Vet inte om jag borde.

• kaffe
    Myngle skrev 2010-02-27 00:51:13 följande:
    Fast Brittsommar heter det väl och lapskojs inte lappskojs. Nej, dåliga argument tycker jag. Fast återigen det kanske beror på var i sverige man bor. Är det gängse någonstans blir det väl så. På något sätt.
    Jo, helt riktigt lapskojs stavas med ett p, men det uttallas lappskojs.

På vilket sätt är argumenten dåliga? Lapp eller Indian borde väl vara lika tabu som neger? Eller sitter det bara i vårt dåliga samvete?
  • southernbelle

Sitter helt chockad och kan inte förstå att 53% fortfarande andvänder ordet. Trodde ärligt att Sverige hade kommit längre än så

• Myngle
    psychocandy skrev 2010-02-27 01:04:14 följande:
    Jag har en bekant som säger "neger" om mörkhyade personer och jag får rysningar i nacken varje gång för det låter så hemskt illa. Hon är en jättesnäll person och menar inget illa, är uppvuxen i någon håla långt ut på landet där det förmodligen är helt normalt. Hon har förmodligen aldrig reflekterat över det, men jag tycker det är jobbigt. Har funderat på om jag ska säga något men det känns också olustigt. Vet inte om jag borde.
    Jo, det borde du. Det blir ett socialt handikapp om hon inte förstår hur det kan uppfattas.
  • psychocandy
    Myngle skrev 2010-02-27 01:06:01 följande:
    Jo, det borde du. Det blir ett socialt handikapp om hon inte förstår hur det kan uppfattas.
    Jag är världens mes när det gäller att "korrigera" andra. Men jo, du har rätt. Om hon vet om hur det uppfattas så kan hon ju ta ställning själv. Ska säga något nästa gång...
  • Myngle
    SweetNilam skrev 2010-02-27 01:03:09 följande:
    Vad är konstigt? Vi har ju samma erfarenheter?! Jag har heller inte växt upp med negerboll...
    Nej, inte det du skrev mer det jag skrev{#lang_emotions_smile}. Jag har vuxit upp med ordet negerboll men har inte använt det själv sedan jag var liten. Säger inte ordet neger öht. Det låter illa för mig. Håller med den som skrev bonnigt. Så tänker jag också. Och lite ointelligent. Jag har helt enkelt fördomar mot människor som säger negerboll. Det är inget jag tänkt på förut.
  • Myngle
    kaffe skrev 2010-02-27 01:05:49 följande:
    Jo, helt riktigt lapskojs stavas med ett p, men det uttallas lappskojs. På vilket sätt är argumenten dåliga? Lapp eller Indian borde väl vara lika tabu som neger? Eller sitter det bara i vårt dåliga samvete?
    Orkar inte gå i diskussion. Tycker så helt enkelt.
Svar på tråden Säger du negerboll?