Ruso skrev 2010-08-06 00:21:10 följande:
Ang flick och pojkkläder, färger och leksaker... Jag kan har lite olika på barnen, men jag sätter inte på sonen tunika, kjol och klänning, puffärm och volang eller vad man nu kan finna "tjejigt"... rosa har min mellanpojk på kläder, men då "killkläder" eller unisex. Tjejorna går mycket med typiska "flickkläder", men den minsta kan få lite unisex och även lite killtröjor som jag gillar... (när de blir större så få de ju välja lite mer själv).
Då jag har flera barn utav varje kön så finns massor utav leksaker att välja på.. yngsta killen kom efter 3 tjejer på raken, vi hade helt enklet mest "tjejiga" leksaker... men vad leker han mest med - jo, det är ändå Briotåget och bilar i alla varianter, sådant vi hade köpt till tjejerna och som dom knappt tittade på.
Jag upplever att många flick-mammor vill att tjejerna inte skall vara så tjejiga...det är nästan så att det blir negativt om tjejerna gillar rosa och princess-saker, nästan lite fult.. vilka vibbar skapar det? Jämlikehet? Nej, jag vill att mina tjejer (och killar) skall vara stolta över sitt kön, och jag är trött på att det nästan är fult att man ser vilket kön barnet har på klädseln, för mig är det helt OK.
jag håller med dig... det är helt okej att se könet på klädseln, men det är så himla stereotypt i så mycket butiker att vill man ha nåt som faller ur mönstret så finns det inte. För flickor ska ha si och pojkar ha så! Tråkigt!! Därför gillar jag unisex, men köper minst lika mkt pojkigt!
Jag tycker också det är fånigt att "förbjuda" sina flickor prinsessklänningar likväl som att förbjuda sina pojkar det. Låt barnen välja vad de vill! Vill de ha kjol fine, vill de ha byxor fine... spelar ingen roll vilket kön, men för guds skull tuta inte i era barn vad som är tjejigt och pojkigt! Jag hatar det, det är upp till varje individ att bestämma själv.