• Zelmilainen

Emmaljunga tråd, Vol 5

Jag har nedan kopierat det mesta från föregående ts, men snyggat till den lite.

Välkommen till tråden för alla oss som älskar Emmaljunga!
    ---
    För att kika runt på alla underbara vagnar: www.emmaljunga.se

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m49121685.html
    Bildtråd Vol 5: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51132457.html
    Emmaljunga ägare, listan: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51115236.html
    Vill ha bebis nuuu!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-08 20:18
    På sida 121 i tråden finns info om vilka färger på tyger/chassin som kommer finnas med till 2011. Antingen på sidan 121 eller nåt sida framåt finns även infon om vilka modeller som kommer försvinna till 2011 kollektion.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-15 07:55
    www.emmaljunga.se/delivery/
    www.emmaljunga.se/2011/

länkar till info om 2011 vagnar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-08 10:54
    Emmaljunga priser 2011

Duo Combi 4 olika chassin
    1. Classic crome 2600:-
    2. Classic cryptonite 2600:-
    3. Sport cryptonite (vändbat styre) 3000:-
    4. Uniq 310 alu (nyhet lev december) 3400:-

Mondial/edge duo combi: (sittdel + liggdel) 5400 el 5700:-

City korg: (de i pp tygerna är utrustad med ventilationslucka i suffletten) 2200:- el 2370:-

Quadrolift: 2000:- el 2200:-

City cross: 5200:- el 5450:- (leatherette tyger), 5700:- (pp-tygerna)

Classic sportvagn: 4600:- el 5000:-

Nitro city: 5200:- el 5500:- el 5700.

Ozone city: 5500:- el 6000:-

Cerox 2.0: 5300:- el 5550:-

Twin nitro: 6700:-

Scooter 2.0: 2560:- el 2800:-

Spider: 1995:- suflette 470:-

Syskonsits: 780:-

Babyskydd first class: 2000:- el 2100:- (Adapter 280

Adapter Britax baby safe plus SHR 400:-

Skötväska:
    sport: 660:- el 800:-
    exclusive: 850:-
    style (nyhet) 900:-

Parasoll: 330:-

Babylift med sufflett: 1500:- el 1700:-

Vinteråkpåse: 900:-

Allround åkpåse: 760:-

Åkpåse leather: 950:-

Minimizer sittdyna: 420:-

Fotsack: 500:- el 560:-

Åkbräda: 600:-

PP-tygerna är de dyrare priserna annan färg på chassit (svart el vitt) å leatherette tygerna mellan. Detta är de rekomenderade utpriserna kan vara några kronor billigare/dyrare i butik.
  • Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5
  • marcitron

Undrar om ni kan hjälpa mig med vilken årsmodell det är på denna vagnen? Samt ett rimligt pris :)
  • yodi
    marcitron skrev 2012-04-14 23:12:01 följande:

Undrar om ni kan hjälpa mig med vilken årsmodell det är på denna vagnen? Samt ett rimligt pris :)
    det står vilket år den är tillverkad på den lilla klisterlappen som sitter på chassit, sen ett rimligt pris beror lite på vad som följer med den
  • 880428

Hej hej

Skulle vilja ha hjälp med en sak.
    Har köpt en city cross årsmodell 07/08 någongång. Men däcken var så slitna att vi köpte nya.
    Men vi  får det inte riktigt att passa ordentligt, så jag skulle vilja ha måttet på själva "pinnen" som däcket sitter på. Från en city cross 2011 eller ännu hellre en 2012 om någon har.

Så man kan jämföra, för de i affären sa att det inte skulle vara några problem alls med att sätta de nya däcken på en så pass "gammal" vagn...

Tacksam för svar :)     

• stor grön drake
    880428 skrev 2012-04-15 12:30:07 följande:
    Hej hej

Skulle vilja ha hjälp med en sak.
    Har köpt en city cross årsmodell 07/08 någongång. Men däcken var så slitna att vi köpte nya.
    Men vi  får det inte riktigt att passa ordentligt, så jag skulle vilja ha måttet på själva "pinnen" som däcket sitter på. Från en city cross 2011 eller ännu hellre en 2012 om någon har.

Så man kan jämföra, för de i affären sa att det inte skulle vara några problem alls med att sätta de nya däcken på en så pass "gammal" vagn...

Tacksam för svar :)     
    är det metallekrar i erat däck? för -06 CC hade andra hjul och de passar inte de nya på
  • 880428
    dezzon skrev 2012-04-15 12:51:26 följande:
    Hur ser bromsen ut?
    Den ser ut som en sån som är på de nyare, är iaf samma broms som på 2009 års modell (hade sån när sonen var liten) 
    stor grön drake skrev 2012-04-15 13:10:46 följande:
    är det metallekrar i erat däck? för -06 CC hade andra hjul och de passar inte de nya på

Inga metallekrar. Däcken ser i det stora hela ut som på de nyare vagnarna. Är bara låsningen till där man tar bort däcken som är annorlunda.. Och så självklart "designen". 

För vi har ju fått dit alla hjulen, men bromsen fungerar bara på ena däcket. Så är precis som att själva "pinnen" på de nya vagnarna är lite kortare, och hålet därför för grunt. Men förstår inte riktigt varför det isf ska passa på ena sidan..    

• stor grön drake
    880428 skrev 2012-04-15 14:58:36 följande:
    För vi har ju fått dit alla hjulen, men bromsen fungerar bara på ena däcket. Så är precis som att själva "pinnen" på de nya vagnarna är lite kortare, och hålet därför för grunt. Men förstår inte riktigt varför det isf ska passa på ena sidan..    
    Ah, då vet jag.
    Pinnen på de nyare är någon hundradels mm tunnare, och lite beroende på hur plasten lagt sig blir det för tight på de äldre. Våld och vaselin kan funka, annars borrar ni ur hålet. Jag mätte på hjulet som funkade och tror det var 10mm's borren som gled felfritt igenom, och så borrade jag försiktigt. Kom inte bort någon plast vad jag såg, men sen funkade det (innan gick inte borren igenom) perfekt.
  • mammatill2härligavildar
    t0va skrev 2012-04-08 08:17:56 följande:
    du kan börja med att läsa manualen där står hur man tvättar vagnen www.emmaljunga.com/files/se/Scooter16.pdf

Skulle gissa på att en varukorg ligge kring 150kr, fråga i babybutiken.
    Tack tack! Tänkte inte så långt:) Men ibland är d ju så att d går att göra lite annorlunda än i manualen oxå. Tänkte att här i tråden kanske nån har erfarenhet av att tvätta på visst sätt, tex i maskin eller liknande. Ja jag vet inte. Men om man tex jämför att d står i manualen att man inte får ha vagnen som säng, hur många har inte låtit barnen sova i vagnen även fast man inte går och håller i handtaget, eller hur många har inte lastat varukorgar med mer än det står att dom faktiskt tål, el så står det att vagnen klarar 15kg å till o med babybutiker säger att man visst kan köra tyngre barn i den. Så jag tänkte mer att jag ville höra hur någon gjort för at kanske få ett mera genuint tips:)
  • JRS

Hej.
    Jag har börjat kolla lite vagn och är nästan helt inne på att köpa en City Cross men är inte så hemma på det här med vagnar så tänkte att vilket ställe kan vara bättre att be om råd på än Emmaljunga tråden =)
    Ni som har/  har haft den har ni vart nöjda med den eller finns det några nackdelar? Är det värt pengaran att köpa en ny eller kan man kolla efter begagnat?

• 880428
    stor grön drake skrev 2012-04-15 15:07:54 följande:
    Ah, då vet jag.
    Pinnen på de nyare är någon hundradels mm tunnare, och lite beroende på hur plasten lagt sig blir det för tight på de äldre. Våld och vaselin kan funka, annars borrar ni ur hålet. Jag mätte på hjulet som funkade och tror det var 10mm's borren som gled felfritt igenom, och så borrade jag försiktigt. Kom inte bort någon plast vad jag såg, men sen funkade det (innan gick inte borren igenom) perfekt.

Okej, men problemet är inte att få på hjulet eller vad man ska säga. För det går in så det låser fast, men däcket sitter för lång ut för att bromsen ska kunna låsa. Det funkar på ena sidan men inte andra..:/
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5