• Zelmilainen

Emmaljunga tråd, Vol 5

Jag har nedan kopierat det mesta från föregående ts, men snyggat till den lite.

Välkommen till tråden för alla oss som älskar Emmaljunga!
    ---
    För att kika runt på alla underbara vagnar: www.emmaljunga.se

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m49121685.html
    Bildtråd Vol 5: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51132457.html
    Emmaljunga ägare, listan: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51115236.html
    Vill ha bebis nuuu!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-08 20:18
    På sida 121 i tråden finns info om vilka färger på tyger/chassin som kommer finnas med till 2011. Antingen på sidan 121 eller nåt sida framåt finns även infon om vilka modeller som kommer försvinna till 2011 kollektion.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-15 07:55
    www.emmaljunga.se/delivery/
    www.emmaljunga.se/2011/

länkar till info om 2011 vagnar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-08 10:54
    Emmaljunga priser 2011

Duo Combi 4 olika chassin
    1. Classic crome 2600:-
    2. Classic cryptonite 2600:-
    3. Sport cryptonite (vändbat styre) 3000:-
    4. Uniq 310 alu (nyhet lev december) 3400:-

Mondial/edge duo combi: (sittdel + liggdel) 5400 el 5700:-

City korg: (de i pp tygerna är utrustad med ventilationslucka i suffletten) 2200:- el 2370:-

Quadrolift: 2000:- el 2200:-

City cross: 5200:- el 5450:- (leatherette tyger), 5700:- (pp-tygerna)

Classic sportvagn: 4600:- el 5000:-

Nitro city: 5200:- el 5500:- el 5700.

Ozone city: 5500:- el 6000:-

Cerox 2.0: 5300:- el 5550:-

Twin nitro: 6700:-

Scooter 2.0: 2560:- el 2800:-

Spider: 1995:- suflette 470:-

Syskonsits: 780:-

Babyskydd first class: 2000:- el 2100:- (Adapter 280

Adapter Britax baby safe plus SHR 400:-

Skötväska:
    sport: 660:- el 800:-
    exclusive: 850:-
    style (nyhet) 900:-

Parasoll: 330:-

Babylift med sufflett: 1500:- el 1700:-

Vinteråkpåse: 900:-

Allround åkpåse: 760:-

Åkpåse leather: 950:-

Minimizer sittdyna: 420:-

Fotsack: 500:- el 560:-

Åkbräda: 600:-

PP-tygerna är de dyrare priserna annan färg på chassit (svart el vitt) å leatherette tygerna mellan. Detta är de rekomenderade utpriserna kan vara några kronor billigare/dyrare i butik.
  • Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5
  • Fru T
    älskarlivet81 skrev 2010-12-18 08:16:54 följande:
    Jag tycker det är väldigt ombonat för vår tjej i alla fall. Varför tycker du inte det verkar vara det?
    Får känslan av att det är stort och öppet bara.. Jag som använt både omjord mjuklift och riktig åkpåse tycer det är grym skillnad å qvatron ser ännu mer öppen ut än mjukliften gjorde..
  • t0va
    svea87 skrev 2010-12-18 11:33:23 följande:
    Tänkte fråga nån som haft citykorgen...Är dem bra? Är dem tunga? Jag har ju en hårdlift också så jag kan ju variera om jag vill. Men jag kände att jag ville ha citykorg för dem är större och rymligare : ) Min son fick iförsej plats i sin hårdlift tills han va 6 mån. Men endå. Vilken är bäst... Citykorgen eller hårdliften?
    tung att bära är den inte, otymplig däremot om man har barnet i. Vi som inte behöver lyfta upp vagnen utan kör in och parkerar i längenheten så är den jättebra. Lätt att bädda ner barnet och sen reglera värmen när vi kommer in. Sen att den är stor och rymlig är en jättebonus. Vi har uadroliften också som används när vi ska hem till svärmor där det är trappor för jag fixar inte att bära barnet i citykorgen. 
  • älskarlivet81
    Fru T skrev 2010-12-18 11:55:22 följande:
    Får känslan av att det är stort och öppet bara.. Jag som använt både omjord mjuklift och riktig åkpåse tycer det är grym skillnad å qvatron ser ännu mer öppen ut än mjukliften gjorde..
    Ah, ja som sagt alla har vi olika åsikter. Jag håller inte med dig. Vår tjej sitter jättebra i liften och jag tycker den är ombonad i alla fall. Visst lite öppen är den, men hon har ju ändå overall på sig och om jag känner henne rätt hade hon blivit tokig om åkpåsen varit av sådan modell så hela hon hade varit täckt..
  • svea87

Tack för svaren : ) Ja jag har ju en hårdlift också som inte är lika svår att bära. Den hade jag ju till sonen så den va jättebra : )  Men endå tycker jag om citykorgen för den ger mer utrymme och så. Så jag tänkte köpa den jag hittade på blocket så kan jag andvända båda 2 : ) Har man lite att välja på ; )

• enlitenbitkaka

Någon av er som har koll på hur Nitron funkar i snö? Bor i Göteborg och är ute och går flera gånger om dagen....enbart på asfalt. Men är ju rätt knöligt och väldigt slaskigt frampå vårkanten...

Ebbe BF 31/7 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • Zelmilainen
    enlitenbitkaka skrev 2010-12-18 14:38:56 följande:
    Någon av er som har koll på hur Nitron funkar i snö? Bor i Göteborg och är ute och går flera gånger om dagen....enbart på asfalt. Men är ju rätt knöligt och väldigt slaskigt frampå vårkanten...
    några sidor tillbaka står det från iaf 1 eller 2 hur den har fungerat. ifall du vill kolla innan de kanske vill skriva igen. tova är en som skrivit om det vet jag. testa att läsa bara hennes inlägg så hittar du iaf ett svar
    nehepp...
  • Uliise
    älskarlivet81 skrev 2010-12-18 08:17:49 följande:
    Den är ju toppen! :) Smidigt att inte behöva köpa en massa extra grejer. Först ha den som lift så slipper man liggdelen som ändå bara används några månader och sen ha den som åkpåse tills barnet slutar åka vagn!
    Jag tycker själv att det är såå mycket bättre med en liggdel än en lift!

Bebisen kommer högre upp med en liggdel, man slipper böja sig ner så mycket. Man får en mer ombonad sufflett som skyddar (sittdelssuffletten är ju så stor), bebisen får mer plats att röra sig på än i quadron som blir urväxt på någon månad, vagnen blir dessutom lättare, den blir mindre, det är snyggare...
    Jag ser bara fördelar.

Dessutom känns det tyvärr som att  Emmaljunga har gjort en vanlig lift med lite "extra funktioner" som egentligen inte är så värdefulla, och tar ut ett högt pris för detta. Jag menar, som vi vart inne på här förut så vill många ha en mjuk och ordenlig åkpåse på vintern, quadron blir lite stel och kantig för det ändamålet kan jag tycka. Och 4 funktioner tycker jag är att överdriva, cocoon och lift är ju samma sak...

Men smaken är ju som baken.
    Majken 100421
  • Zelmilainen
    Uliise skrev 2010-12-18 14:54:28 följande:
    Jag tycker själv att det är såå mycket bättre med en liggdel än en lift!

Bebisen kommer högre upp med en liggdel, man slipper böja sig ner så mycket. Man får en mer ombonad sufflett som skyddar (sittdelssuffletten är ju så stor), bebisen får mer plats att röra sig på än i quadron som blir urväxt på någon månad, vagnen blir dessutom lättare, den blir mindre, det är snyggare...
    Jag ser bara fördelar.

Dessutom känns det tyvärr som att  Emmaljunga har gjort en vanlig lift med lite "extra funktioner" som egentligen inte är så värdefulla, och tar ut ett högt pris för detta. Jag menar, som vi vart inne på här förut så vill många ha en mjuk och ordenlig åkpåse på vintern, quadron blir lite stel och kantig för det ändamålet kan jag tycka. Och 4 funktioner tycker jag är att överdriva, cocoon och lift är ju samma sak...

Men smaken är ju som baken.
    cocoon är ju funktionen att du kan ha den i en liggdel. förvisso att det är en lift, men långt ifrån alla liftar går ner i en liggdel *L* sen är det ju olika hur länge man kan använda de resp delarna.
    nehepp...
  • enlitenbitkaka
    Zelmilainen skrev 2010-12-18 14:45:15 följande:
    några sidor tillbaka står det från iaf 1 eller 2 hur den har fungerat. ifall du vill kolla innan de kanske vill skriva igen. tova är en som skrivit om det vet jag. testa att läsa bara hennes inlägg så hittar du iaf ett svar
    Tack! :)
    Ebbe BF 31/7 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • t0va
    enlitenbitkaka skrev 2010-12-18 14:38:56 följande:
    Vi har kört nu i det som varit i år och jag tycker inte det är så svårt som jag trodde. Nu var det många år sedan jag knuffade en vagn med 4 lika stora hjul men det har gått bra här i östergötland både i nysnö, slask och som idag hårt packad snö. Så jag är mer än nöjd. Kan lägga till att jag har ett rörelsehinder så jag är inte så stark men fixar ändå att knuffa nitron i de modden som varit. Jag tror inte det är så stor skillnad mot en med 4 stora hjul om man går på asfalt, i skog och ojämn terräng tror jag det blir större skillnad. 

Vi funderade på att köpa ett begagnat chassi och ha nu i vinter men den funderingen har vi lagt ner vi klarar oss fint med nitron.  
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5