• Zelmilainen

Emmaljunga tråd, Vol 5

Jag har nedan kopierat det mesta från föregående ts, men snyggat till den lite.

Välkommen till tråden för alla oss som älskar Emmaljunga!
    ---
    För att kika runt på alla underbara vagnar: www.emmaljunga.se

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m49121685.html
    Bildtråd Vol 5: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51132457.html
    Emmaljunga ägare, listan: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51115236.html
    Vill ha bebis nuuu!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-08 20:18
    På sida 121 i tråden finns info om vilka färger på tyger/chassin som kommer finnas med till 2011. Antingen på sidan 121 eller nåt sida framåt finns även infon om vilka modeller som kommer försvinna till 2011 kollektion.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-15 07:55
    www.emmaljunga.se/delivery/
    www.emmaljunga.se/2011/

länkar till info om 2011 vagnar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-08 10:54
    Emmaljunga priser 2011

Duo Combi 4 olika chassin
    1. Classic crome 2600:-
    2. Classic cryptonite 2600:-
    3. Sport cryptonite (vändbat styre) 3000:-
    4. Uniq 310 alu (nyhet lev december) 3400:-

Mondial/edge duo combi: (sittdel + liggdel) 5400 el 5700:-

City korg: (de i pp tygerna är utrustad med ventilationslucka i suffletten) 2200:- el 2370:-

Quadrolift: 2000:- el 2200:-

City cross: 5200:- el 5450:- (leatherette tyger), 5700:- (pp-tygerna)

Classic sportvagn: 4600:- el 5000:-

Nitro city: 5200:- el 5500:- el 5700.

Ozone city: 5500:- el 6000:-

Cerox 2.0: 5300:- el 5550:-

Twin nitro: 6700:-

Scooter 2.0: 2560:- el 2800:-

Spider: 1995:- suflette 470:-

Syskonsits: 780:-

Babyskydd first class: 2000:- el 2100:- (Adapter 280

Adapter Britax baby safe plus SHR 400:-

Skötväska:
    sport: 660:- el 800:-
    exclusive: 850:-
    style (nyhet) 900:-

Parasoll: 330:-

Babylift med sufflett: 1500:- el 1700:-

Vinteråkpåse: 900:-

Allround åkpåse: 760:-

Åkpåse leather: 950:-

Minimizer sittdyna: 420:-

Fotsack: 500:- el 560:-

Åkbräda: 600:-

PP-tygerna är de dyrare priserna annan färg på chassit (svart el vitt) å leatherette tygerna mellan. Detta är de rekomenderade utpriserna kan vara några kronor billigare/dyrare i butik.
  • Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5
  • enlitenbitkaka
    t0va skrev 2010-12-18 17:15:13 följande:
    Vi har kört nu i det som varit i år och jag tycker inte det är så svårt som jag trodde. Nu var det många år sedan jag knuffade en vagn med 4 lika stora hjul men det har gått bra här i östergötland både i nysnö, slask och som idag hårt packad snö. Så jag är mer än nöjd. Kan lägga till att jag har ett rörelsehinder så jag är inte så stark men fixar ändå att knuffa nitron i de modden som varit. Jag tror inte det är så stor skillnad mot en med 4 stora hjul om man går på asfalt, i skog och ojämn terräng tror jag det blir större skillnad. 

Vi funderade på att köpa ett begagnat chassi och ha nu i vinter men den funderingen har vi lagt ner vi klarar oss fint med nitron.  
    Vad bra! Har ju hund så kommer köra mycket med en hand....därför vill jag ha en vagn som är lättstyrd i alla väder!
    Ebbe BF 31/7 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • Zelmilainen
    enlitenbitkaka skrev 2010-12-18 17:27:46 följande:
    Vad bra! Har ju hund så kommer köra mycket med en hand....därför vill jag ha en vagn som är lättstyrd i alla väder!
    så blir det för oss med den dagen vi behöver vagn bara det att vi har två hundar
    nehepp...
  • enlitenbitkaka
    Zelmilainen skrev 2010-12-18 17:33:33 följande:
    så blir det för oss med den dagen vi behöver vagn bara det att vi har två hundar
    Dubbelt så svårt då Är ju så svårt att hitta en vagn som matchar alla behov....även om vi på vintern går i modd, is och packad snö så går vi ju bland folk, hus osv. Skulle ha två chassin....
  • Zelmilainen
    enlitenbitkaka skrev 2010-12-18 17:50:40 följande:
    Dubbelt så svårt då Är ju så svårt att hitta en vagn som matchar alla behov....även om vi på vintern går i modd, is och packad snö så går vi ju bland folk, hus osv. Skulle ha två chassin....
    ett alt e ju att göra som tova pratade om. dvs att kanske köpa en nitro och sen ett citycross chassi beg. nytt kostar drytg 3000 har jag för mig... så får man ju på sätt och vis tvp vagnar.
    nehepp...
  • älskarlivet81
    Uliise skrev 2010-12-18 14:54:28 följande:
    Jag tycker själv att det är såå mycket bättre med en liggdel än en lift!

Bebisen kommer högre upp med en liggdel, man slipper böja sig ner så mycket. Man får en mer ombonad sufflett som skyddar (sittdelssuffletten är ju så stor), bebisen får mer plats att röra sig på än i quadron som blir urväxt på någon månad, vagnen blir dessutom lättare, den blir mindre, det är snyggare...
    Jag ser bara fördelar.

Dessutom känns det tyvärr som att  Emmaljunga har gjort en vanlig lift med lite "extra funktioner" som egentligen inte är så värdefulla, och tar ut ett högt pris för detta. Jag menar, som vi vart inne på här förut så vill många ha en mjuk och ordenlig åkpåse på vintern, quadron blir lite stel och kantig för det ändamålet kan jag tycka. Och 4 funktioner tycker jag är att överdriva, cocoon och lift är ju samma sak...

Men smaken är ju som baken.
    Tänk så olika det kan vara. Jag tycker inte att bebis kommer så högre upp om man har liggdel om man har en nitro, min bebis ville börja sitta upp i vagnen vid 5 månader, hon kämpade emot om man la henne ner, alltså gjorde vi om vår lift då, så vi hade aldrig problemet med att den blev urväxt. Hade vi haft liggdel på hade vi varit tvungen att ta av den varje gång vi skulle ta in vagnen i bilen, visst kanske något snyggare med en liggdel, men jag ser hellre funktionaliteten än snyggheten.

Jag tycker själv att quadron funkar bra som åkpåse, hon har ju ändå overall på sig så hon blir varm och go över hela kroppen.

Dessutom är det väl så att man har samma sufflett oavsett om man har sittdel eller liggdel? Det har i alla fall en av mina vänner som har en emmaljunga. Den suffletten hon har till liggdelen kommer hon ha till sittdelen också.
  • älskarlivet81
    enlitenbitkaka skrev 2010-12-18 17:27:46 följande:
    Beror kanske på hur stor hund du har, men min kompis valde bort nitron för hon ville ha kontroll över vagnen om det skulle vara så att hunden började dra. Nu har de en hund som väger närmre 50 kg.
  • enlitenbitkaka
    älskarlivet81 skrev 2010-12-19 10:08:47 följande:
    Beror kanske på hur stor hund du har, men min kompis valde bort nitron för hon ville ha kontroll över vagnen om det skulle vara så att hunden började dra. Nu har de en hund som väger närmre 50 kg.
    Han är en 38kg labrador och drar inte så. Vi går aldrig på milslånga raka vägar...det är mellan hus, ut på bryggor, över broar osv. Väldigt mycket svängande
  • t0va
    älskarlivet81 skrev 2010-12-19 10:07:54 följande:
    Tänk så olika det kan vara. Jag tycker inte att bebis kommer så högre upp om man har liggdel om man har en nitro,
    Fast just detta är inget man kan tycka något om, det är så att barnet kommer högre upp med en korg än med sittdelen. 

Det var därför vi valde bort liggdelen, för att barnet kommer ca 10cm högre upp än i sittdelen, minns inte exakt hur många cm det rörde sig om. Eftersom jag som använder rullstol då skulle få stora problem att få ur bebisen. Sen blev jag bättre efter förlossningen så nu är det inget problem men vi vågade inte chansa just då.  
  • Fru T

Jag har åkpåse för att slippa overallen ja ska hon sitta i overall så blir det fotsack bara.. angående liggdel eller lift får man nog känna själv vad man tror man behöver, så här i efterhand hade jag gärna haft liggdel då vi aldrig behövde ta ur liften. Rullade vagnen rakt in i lägenheten bara. men ja valde liften för ja trodde ja skulle behöva lyfta ur...

• älskarlivet81
    enlitenbitkaka skrev 2010-12-19 11:19:22 följande:
    Han är en 38kg labrador och drar inte så. Vi går aldrig på milslånga raka vägar...det är mellan hus, ut på bryggor, över broar osv. Väldigt mycket svängande
    Ja, min kompis bor ute på landet och går mycket på landsvägar. Hunden brukar inte dra, men man vet ju aldrig om den gör det.
    t0va skrev 2010-12-19 11:43:56 följande:
    Fast just detta är inget man kan tycka något om, det är så att barnet kommer högre upp med en korg än med sittdelen. 

Det var därför vi valde bort liggdelen, för att barnet kommer ca 10cm högre upp än i sittdelen, minns inte exakt hur många cm det rörde sig om. Eftersom jag som använder rullstol då skulle få stora problem att få ur bebisen. Sen blev jag bättre efter förlossningen så nu är det inget problem men vi vågade inte chansa just då.  
    Kanske fel ordval av mig då. Jag har aldrig fått uppfattningen av att barnet kommer så mycket högre upp med liggdel eftersom chassit är så lågt i sig själv. 

Om du använder rullstol, borde det inte vara enklare om barnet var lägre ner då?  
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5