• Zelmilainen

Emmaljunga tråd, Vol 5

Jag har nedan kopierat det mesta från föregående ts, men snyggat till den lite.

Välkommen till tråden för alla oss som älskar Emmaljunga!
    ---
    För att kika runt på alla underbara vagnar: www.emmaljunga.se

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m49121685.html
    Bildtråd Vol 5: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51132457.html
    Emmaljunga ägare, listan: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51115236.html
    Vill ha bebis nuuu!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-08 20:18
    På sida 121 i tråden finns info om vilka färger på tyger/chassin som kommer finnas med till 2011. Antingen på sidan 121 eller nåt sida framåt finns även infon om vilka modeller som kommer försvinna till 2011 kollektion.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-15 07:55
    www.emmaljunga.se/delivery/
    www.emmaljunga.se/2011/

länkar till info om 2011 vagnar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-08 10:54
    Emmaljunga priser 2011

Duo Combi 4 olika chassin
    1. Classic crome 2600:-
    2. Classic cryptonite 2600:-
    3. Sport cryptonite (vändbat styre) 3000:-
    4. Uniq 310 alu (nyhet lev december) 3400:-

Mondial/edge duo combi: (sittdel + liggdel) 5400 el 5700:-

City korg: (de i pp tygerna är utrustad med ventilationslucka i suffletten) 2200:- el 2370:-

Quadrolift: 2000:- el 2200:-

City cross: 5200:- el 5450:- (leatherette tyger), 5700:- (pp-tygerna)

Classic sportvagn: 4600:- el 5000:-

Nitro city: 5200:- el 5500:- el 5700.

Ozone city: 5500:- el 6000:-

Cerox 2.0: 5300:- el 5550:-

Twin nitro: 6700:-

Scooter 2.0: 2560:- el 2800:-

Spider: 1995:- suflette 470:-

Syskonsits: 780:-

Babyskydd first class: 2000:- el 2100:- (Adapter 280

Adapter Britax baby safe plus SHR 400:-

Skötväska:
    sport: 660:- el 800:-
    exclusive: 850:-
    style (nyhet) 900:-

Parasoll: 330:-

Babylift med sufflett: 1500:- el 1700:-

Vinteråkpåse: 900:-

Allround åkpåse: 760:-

Åkpåse leather: 950:-

Minimizer sittdyna: 420:-

Fotsack: 500:- el 560:-

Åkbräda: 600:-

PP-tygerna är de dyrare priserna annan färg på chassit (svart el vitt) å leatherette tygerna mellan. Detta är de rekomenderade utpriserna kan vara några kronor billigare/dyrare i butik.
  • Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5
  • Madebyday

Sandqvist;
    Prova kolla på -07 el -08, kanske -09 om du vill ha billigt. Sen beror det på hur kinkig man är, ibland är det ju klädseln som får hela vagnen att se sliten ut, men den ville du ju inte ha.

• Viktorsmamma2010
    t0va skrev 2011-07-15 16:46:35 följande:
    japp softyn är den äldre modellen och spider den nya. 

Om jag inte minns helt fel så var det enbart midjebälte i spidern, är det i softyn. Har en krälsäl som också ställer sig upp, och han smiter ur midjebältet men på sulkyn finns det fästöglor för extern sele. Än har vi inte provat den vi har för det är först nu han har fattat att han kan ställa sig upp i sulkyn också. Får ta och testa.  
    Kanon, midjebälte räcker nog än iaf hehe. vi använder bara midjebältet nu i edgen o han sitter ner då iaf. :P Nu ska jag leta vagn på blocket hihi så blir sambon lite glad iaf. att jag inte ska spendera alldeles för mycket pengar på en vagn till hehe :P Fast d säkert hade vatt kul med en ny vagn så hoppas jag kunna hitta en fin beg. oxå. Några tips man ska kolla efter på en beg. sulky? ser man årsmärkning på dom oxå ? nåt annat spec. man ska va uppmärskam på när man köper beg. sulky ? Tack för alla fina svar o råd :)
  • Uliise
    Madebyday skrev 2011-07-16 08:44:40 följande:
    Hmm, kanske en Cerox!!!! :) Dumt att luras i annonser :/
    Antagligen tror de att det är en City Cross dom har, det är många som har dålig koll.

Majken 100421
  • Madebyday

Tindra Tindra;
    Jag har både Ozone och Nitro/CityCross (samma sittdel till de vagnarna) sittdel. Viss skillnad i vikt är det ju, men eftersom chassina är så smidiga så märks det knappt när man kör.
    Nitron är klart rymligare, men min son, 7 mån, trivs mkt bra i den ergonomiska Ozonen. Då han kommit in i en "vägra sova när jag är trött"-period, så somnar han lättare i en Ozone eftersom den har så bra lut. Har också läst att det finns dem som tycker att Ozonen blir varmare för barnet då den inte är lika "luftig", men jag kan tänka mig att det främst gäller lite större/äldre. Min kille blir inte varm i den.
    Ang varukorgen på Nitron så är det bara årsmod -09 som har den "sämre" varukorgen. Den har högre instoppningskant och lite mindre volym. Men det kostar bara 150 kr att beställa en från din baby-/barnbutik.
    Hoppas du är nöjd med svaret, svarar mer om det önskas

• Uliise
    Madebyday: 2010:orna har också den sämre varukorgen, det var de sista 10:orna som började få den nya korgen.
    Majken 100421
  • Uliise

t0va: Du skrev ju att du tyckte Nitron var överlägsen Scootern och att den kändes klumpig, men tror du den kan vara ett alternativ om man vill ha Nitron + en fyrhjuling som är mindre än CCn?

Vill gärna byta ut ccn mot en smidigare och mindre vagn, och funderar nu på Scootern, antingen den gamla eller 2.0.

Undrar hur tusan liggmåttet kan vara 10 cm längre (100 mot 90 i gamla) i Scooter 2.0, fotstödet ser ju tom kortare ut?!

Majken 100421
  • t0va
    Viktorsmamma2010 skrev 2011-07-16 09:26:06 följande:
    Kanon, midjebälte räcker nog än iaf hehe. vi använder bara midjebältet nu i edgen o han sitter ner då iaf. :P Nu ska jag leta vagn på blocket hihi så blir sambon lite glad iaf. att jag inte ska spendera alldeles för mycket pengar på en vagn till hehe :P Fast d säkert hade vatt kul med en ny vagn så hoppas jag kunna hitta en fin beg. oxå. Några tips man ska kolla efter på en beg. sulky? ser man årsmärkning på dom oxå ? nåt annat spec. man ska va uppmärskam på när man köper beg. sulky ? Tack för alla fina svar o råd :)
    Det jag har lärt mig av mina 2 sulkyinköp från begagnatmarknaden är att kolla hur slitna hjulen är, kan vara svårt att få tag på "nya", sen kolla hur mycket de vobblar, så ner på alla fyra och vicka på hjulen, skaka på vagnen när den står på backen också och provkör med vikt i. Det märks speciellt när man tippar vagnen, är det så att de vobblar för mycket så blir det inget kul att köra tycker jag, när du ändå provkör så känn på gunget, är fjädrarna ok och inte för nedsuttna. 

Sen klädseln, kolla alla sömmar så de inte är trasiga, på de 2 jag köpte så hade det släppt sömmar på bägge 2, såg inte det när jag kollade vagnen men det gick att laga som tur var. Så nästan det viktigaste ifall du vill ha samma klädsel, titta jättenoggrannt efter fläckar, en av de jag köpte hade mögelfläckar, det syntes inte när jag kollade på den, var inte bra ljus där och säljaren sa att klädseln var i perfekt skick inga fläckar inget mögel osv.
    Just den klädseln skulle jag ändå inte använda så det gjorde inte så jättemycket.  

Så förståss att allt funkar som det ska, den går att fälla ihop, ändra fotstöd osv. :)

Åldersmärkning finns på en klisterlapp på vagnen, precis som med de större vagnarna. Kan kolla vad det står på min, den är just nu i bilen. men om jag inte minns fel så står det tex. 080101-xxxx de första 6 siffrorna är årtal, månad och dag. Precis som i personnummer, de efter är något serienummer.  
  • tindratindra

Hjälp mig ni som kan det här med emmaljunga.. :) Jag ska köpa ny vagn och det stpr mellan nitron och ozone. Vet ju skillnaderna men ändå är det så svårt. Har hört att Nitron har dålig varukorg samt att den är tung.. Annars tycker jag att det ser så ombonad och bra ut.
    Vad säger ni??

Vi hade en brio o som jag älskade allt med, förutom att den inte hade helt upprätt sittläge eller vad man ska säga. Så min dotter satt liksom tillbakalutad annars fick hon kämpa sig upp. Så den lämnade vi tillbaka. Och nu funderar vi alltså på nitro eller ozone!  

www.carolinerydell.blogspot.com ♥ Juni 16/9-2010 ♥
  • Viktorsmamma2010
    t0va skrev 2011-07-16 11:02:17 följande:
    Det jag har lärt mig av mina 2 sulkyinköp från begagnatmarknaden är att kolla hur slitna hjulen är, kan vara svårt att få tag på "nya", sen kolla hur mycket de vobblar, så ner på alla fyra och vicka på hjulen, skaka på vagnen när den står på backen också och provkör med vikt i. Det märks speciellt när man tippar vagnen, är det så att de vobblar för mycket så blir det inget kul att köra tycker jag, när du ändå provkör så känn på gunget, är fjädrarna ok och inte för nedsuttna. 

Sen klädseln, kolla alla sömmar så de inte är trasiga, på de 2 jag köpte så hade det släppt sömmar på bägge 2, såg inte det när jag kollade vagnen men det gick att laga som tur var. Så nästan det viktigaste ifall du vill ha samma klädsel, titta jättenoggrannt efter fläckar, en av de jag köpte hade mögelfläckar, det syntes inte när jag kollade på den, var inte bra ljus där och säljaren sa att klädseln var i perfekt skick inga fläckar inget mögel osv.
    Just den klädseln skulle jag ändå inte använda så det gjorde inte så jättemycket.  

Så förståss att allt funkar som det ska, den går att fälla ihop, ändra fotstöd osv. :)

Åldersmärkning finns på en klisterlapp på vagnen, precis som med de större vagnarna. Kan kolla vad det står på min, den är just nu i bilen. men om jag inte minns fel så står det tex. 080101-xxxx de första 6 siffrorna är årtal, månad och dag. Precis som i personnummer, de efter är något serienummer.  
    Kanon! Tack ! :D
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5