• Zelmilainen

Emmaljunga tråd, Vol 5

Jag har nedan kopierat det mesta från föregående ts, men snyggat till den lite.

Välkommen till tråden för alla oss som älskar Emmaljunga!
    ---
    För att kika runt på alla underbara vagnar: www.emmaljunga.se

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m49121685.html
    Bildtråd Vol 5: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51132457.html
    Emmaljunga ägare, listan: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51115236.html
    Vill ha bebis nuuu!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-08 20:18
    På sida 121 i tråden finns info om vilka färger på tyger/chassin som kommer finnas med till 2011. Antingen på sidan 121 eller nåt sida framåt finns även infon om vilka modeller som kommer försvinna till 2011 kollektion.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-15 07:55
    www.emmaljunga.se/delivery/
    www.emmaljunga.se/2011/

länkar till info om 2011 vagnar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-08 10:54
    Emmaljunga priser 2011

Duo Combi 4 olika chassin
    1. Classic crome 2600:-
    2. Classic cryptonite 2600:-
    3. Sport cryptonite (vändbat styre) 3000:-
    4. Uniq 310 alu (nyhet lev december) 3400:-

Mondial/edge duo combi: (sittdel + liggdel) 5400 el 5700:-

City korg: (de i pp tygerna är utrustad med ventilationslucka i suffletten) 2200:- el 2370:-

Quadrolift: 2000:- el 2200:-

City cross: 5200:- el 5450:- (leatherette tyger), 5700:- (pp-tygerna)

Classic sportvagn: 4600:- el 5000:-

Nitro city: 5200:- el 5500:- el 5700.

Ozone city: 5500:- el 6000:-

Cerox 2.0: 5300:- el 5550:-

Twin nitro: 6700:-

Scooter 2.0: 2560:- el 2800:-

Spider: 1995:- suflette 470:-

Syskonsits: 780:-

Babyskydd first class: 2000:- el 2100:- (Adapter 280

Adapter Britax baby safe plus SHR 400:-

Skötväska:
    sport: 660:- el 800:-
    exclusive: 850:-
    style (nyhet) 900:-

Parasoll: 330:-

Babylift med sufflett: 1500:- el 1700:-

Vinteråkpåse: 900:-

Allround åkpåse: 760:-

Åkpåse leather: 950:-

Minimizer sittdyna: 420:-

Fotsack: 500:- el 560:-

Åkbräda: 600:-

PP-tygerna är de dyrare priserna annan färg på chassit (svart el vitt) å leatherette tygerna mellan. Detta är de rekomenderade utpriserna kan vara några kronor billigare/dyrare i butik.
  • Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5
  • UnderYtan
    tindratindra skrev 2011-07-16 11:29:09 följande:
    Hjälp mig ni som kan det här med emmaljunga.. :) Jag ska köpa ny vagn och det stpr mellan nitron och ozone. Vet ju skillnaderna men ändå är det så svårt. Har hört att Nitron har dålig varukorg samt att den är tung.. Annars tycker jag att det ser så ombonad och bra ut.
    Vad säger ni??

Vi hade en brio o som jag älskade allt med, förutom att den inte hade helt upprätt sittläge eller vad man ska säga. Så min dotter satt liksom tillbakalutad annars fick hon kämpa sig upp. Så den lämnade vi tillbaka. Och nu funderar vi alltså på nitro eller ozone!  
    Jag valde en ozone och är jättenöjd med den. Att det blev den var på grund av vikten. Jag har reumatism och behövde en så lätt vagn som möjligt att bära in och ur bilen flera gånger per dag men som ändå är mycket vagn. Det jag kan vara avis på vad gäller nitron är sufletten.

Jag trodde när jag köpte Ozonen att det enbart var den ergonomiska sittdelen som var annorlunda. D.v.s jag trodde suflett och allt annat skulle vara exakt som nitron. Jag upptäckte i efterhand att så inte var fallet.

Men jag klarar mig med Ozonens mindre suflett också. Men det kan ju va en grej att tänka på inför ett köp. Varukorgen är mer lättillänglig med Ozonen, en klar fördel tycker jag!

Hade du en brio sing eller? Jag bytte min brio sing mot Ozonen just för att jag inte tyckte min dotter kunde sitta helt korrekt upp i den. Det kan hon i Ozonen (som också har skålformad sits som brio singen)
    ?*¨*?.¸¸❤ NOVA ❤¸¸.?*¨*?
  • Summermom11

Ser att ni har pratat om syskonsits på liggdel, tysligen har emm,aljunga haft en, hittade denna bilden på nätet som verkar vara från en gammalkatalog 

• tindratindra
    UnderYtan skrev 2011-07-16 13:28:37 följande:
    Jag valde en ozone och är jättenöjd med den. Att det blev den var på grund av vikten. Jag har reumatism och behövde en så lätt vagn som möjligt att bära in och ur bilen flera gånger per dag men som ändå är mycket vagn. Det jag kan vara avis på vad gäller nitron är sufletten.

Jag trodde när jag köpte Ozonen att det enbart var den ergonomiska sittdelen som var annorlunda. D.v.s jag trodde suflett och allt annat skulle vara exakt som nitron. Jag upptäckte i efterhand att så inte var fallet.

Men jag klarar mig med Ozonens mindre suflett också. Men det kan ju va en grej att tänka på inför ett köp. Varukorgen är mer lättillänglig med Ozonen, en klar fördel tycker jag!

Hade du en brio sing eller? Jag bytte min brio sing mot Ozonen just för att jag inte tyckte min dotter kunde sitta helt korrekt upp i den. Det kan hon i Ozonen (som också har skålformad sits som brio singen)

Tack för ditt svar :) Jag har en crescent diva, väldigt lik buggan. Men är less på att behöva ta av sittdelen för att få in den i bilen.. Dessutom vore det kul att testa nåt nytt :D

Vi köpte Brio go, men den var precis som singen, inte upprätt i sittläget. Annars var den sååå bra. Men det är ju såklart jätteviktigt att hon sitter bra i den. Så vi lämnade tillbaka den. Hur är liggläget i Ozonen? Juni älskar ju den ergonomiska liggdelen i sin vagn, så det kanske är likabra att fortsätta med det.  Dessutom var varukorgen lite liten för mig i Nitron, jag går jätteofta och handlar med vagnen...

Får dom plats bra i ozonen? 
    www.carolinerydell.blogspot.com ♥ Juni 16/9-2010 ♥
  • t0va
    tindratindra skrev 2011-07-16 11:29:09 följande:
    Hjälp mig ni som kan det här med emmaljunga.. :) Jag ska köpa ny vagn och det stpr mellan nitron och ozone. Vet ju skillnaderna men ändå är det så svårt. Har hört att Nitron har dålig varukorg samt att den är tung.. Annars tycker jag att det ser så ombonad och bra ut.
    Vad säger ni??

Vi hade en brio o som jag älskade allt med, förutom att den inte hade helt upprätt sittläge eller vad man ska säga. Så min dotter satt liksom tillbakalutad annars fick hon kämpa sig upp. Så den lämnade vi tillbaka. Och nu funderar vi alltså på nitro eller ozone!  
    Tar det igen... Vi köpte en nitro för ett år sedan till sonen som var nyfödd. Den var jättebra de första 3månaderna när han låg ner men den ville han inte ligga längre och få honom halvsittandes i nitron var svårt även om vi la handdukar under rumpan så han inte skulle halka ner. Så vi köpte en city jet-sittdel, den är föregångaren till ozone och kortfattat så är skillnaden att med ozone kan man vinkla fotstödet det går inte på city jet. 

Så den delen hade vi några månader tills sonen bestämde sig för att det är skönare att sova på mage och då gick det inte att ha den längre. Nu har vi provat igen, han är 11månder och sitter riktigt bra i den. Kring 6månader så satt han inte så bra i den delen tyckte jag. Men det verkar skilja från barn till barn.

Nu växlar vi emellan de 2 delarna, använder främst den ergonomiska när vi ska ut på utflykter och har mer packning, tex. till kolmårdens djurpark. För han kan sova i den kortare stunder om vagnen rör sig, precis som i bilstolen, men sova när vagnen är still då vrider han sig och vill sova på sidan/mage.

Fördelen med den ergonomiska är främst att man kommer åt varukorgen så mycket lättare, och att hela vagnen blir lättare. Men nitron tycker jag inte är tung heller, jag har ett rörelsehinder och är inte så stark som en frisk men upplever att vagnen är lätt att köra ändå. Ett tag så satt jag i rullstol och kunde knuffa både vagn och rullstolen själv.

Som jag skrivit tidigare när folk frågat så hade jag köpt vagn idag så skulle det ha blivit en ozone och ifall behovet sen funnits med en annan sittdel så skulle jag köpt en citycross begagnad och sen sälja chassit om jag inte hade behövt det. Jag älskar att nitrosittdelen funkar så bra att sova i, min "stora" 11månaders på 12kg och 77cm ungefär får gott med plats och sover bra där. Han somnar ofta i bilen och vi lägger över honom i vagnen så får han sova vidare i lägenheten.

Sen ang. sufletten så finns det en extraskärm man kan köpa och sätta på så skyddar den mer än bara orginalsuffletten för den är lite kort speciellt när man har i liggläge.  
  • 2små2stora
    Summermom11 skrev 2011-07-16 13:44:54 följande:
    Ser att ni har pratat om syskonsits på liggdel, tysligen har emm,aljunga haft en, hittade denna bilden på nätet som verkar vara från en gammalkatalog 

98 hade båder emmaljunga och brio syskonsitsar till vagnarna i olika varianter. Den jag hade gick att vika upp mot handtaget när jag skulle lägga ned minstingen i vagnen. Ingen av de satt på själva sittdelen utan monterades på chassit.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • t0va
    tindratindra skrev 2011-07-16 14:24:42 följande:
      Dessutom var varukorgen lite liten för mig i Nitron, jag går jätteofta och handlar med vagnen...
    Det är samma chassi på nitro och ozone det som skiljer dem åt är sittdelen, så varukorgen är samma. Skillnaden är att nitron är så låg så man kan inte lasta så mycket på höjden och det är svårt att komma åt, med ozone så kan man lasta mer på höjden. Vi fick plats med 2 ryggsäckar som stod upp när vi hade den sittdelen, med nitron får man trycka så kan det gå in en som ligger ner. 
  • Uliise

Tindratindra: Antar att det är en brio go du menar att ni haft, och den har ju precis som ozonen ergonomisk (skålad) sits. Så gillar du inte den typen av sits passar antagligen inte ozonen er heller, ergonomisk är alltid ergonomisk. Själv har jag en nitro som jag är jättenöjd med, den är inte tung alls, snarare den mest ultimata vagnen som finns. Mitt tips till er vore att gå och prova nitron vs ozonen i butik!

Majken 100421
  • Uliise

Mentosmint: fast den där syskonsitsen sitter ju på styret och inte på liggdelen.

Majken 100421
  • Summermom11
    Uliise skrev 2011-07-16 15:34:47 följande:
    Mentosmint: fast den där syskonsitsen sitter ju på styret och inte på liggdelen.

Jo iofs men mena att de kanske går att få tag i fortfarande begangnat eller så
  • stor grön drake
    Summermom11 skrev 2011-07-16 15:52:35 följande:
    Jo iofs men mena att de kanske går att få tag i fortfarande begangnat eller så
    tror inte den skulle passa med tanke på knäleder/teleskopstyre som är numera

Spider -11 har 5-punktssele, vi prövade en i lokala butiken.
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5