• Zelmilainen

Emmaljunga tråd, Vol 5

Jag har nedan kopierat det mesta från föregående ts, men snyggat till den lite.

Välkommen till tråden för alla oss som älskar Emmaljunga!
    ---
    För att kika runt på alla underbara vagnar: www.emmaljunga.se

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m49121685.html
    Bildtråd Vol 5: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51132457.html
    Emmaljunga ägare, listan: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51115236.html
    Vill ha bebis nuuu!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-08 20:18
    På sida 121 i tråden finns info om vilka färger på tyger/chassin som kommer finnas med till 2011. Antingen på sidan 121 eller nåt sida framåt finns även infon om vilka modeller som kommer försvinna till 2011 kollektion.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-15 07:55
    www.emmaljunga.se/delivery/
    www.emmaljunga.se/2011/

länkar till info om 2011 vagnar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-08 10:54
    Emmaljunga priser 2011

Duo Combi 4 olika chassin
    1. Classic crome 2600:-
    2. Classic cryptonite 2600:-
    3. Sport cryptonite (vändbat styre) 3000:-
    4. Uniq 310 alu (nyhet lev december) 3400:-

Mondial/edge duo combi: (sittdel + liggdel) 5400 el 5700:-

City korg: (de i pp tygerna är utrustad med ventilationslucka i suffletten) 2200:- el 2370:-

Quadrolift: 2000:- el 2200:-

City cross: 5200:- el 5450:- (leatherette tyger), 5700:- (pp-tygerna)

Classic sportvagn: 4600:- el 5000:-

Nitro city: 5200:- el 5500:- el 5700.

Ozone city: 5500:- el 6000:-

Cerox 2.0: 5300:- el 5550:-

Twin nitro: 6700:-

Scooter 2.0: 2560:- el 2800:-

Spider: 1995:- suflette 470:-

Syskonsits: 780:-

Babyskydd first class: 2000:- el 2100:- (Adapter 280

Adapter Britax baby safe plus SHR 400:-

Skötväska:
    sport: 660:- el 800:-
    exclusive: 850:-
    style (nyhet) 900:-

Parasoll: 330:-

Babylift med sufflett: 1500:- el 1700:-

Vinteråkpåse: 900:-

Allround åkpåse: 760:-

Åkpåse leather: 950:-

Minimizer sittdyna: 420:-

Fotsack: 500:- el 560:-

Åkbräda: 600:-

PP-tygerna är de dyrare priserna annan färg på chassit (svart el vitt) å leatherette tygerna mellan. Detta är de rekomenderade utpriserna kan vara några kronor billigare/dyrare i butik.
  • Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5
  • spratteldockan
    Madebyday skrev 2011-07-15 21:09:08 följande:
    Surkatt:
    Stämmer som t0va säger, 150 kr för en ny varukorg.
    Jag beställde en ny på min BP butik och fick vänta ca en vecka, men det är värt, den är så mycket bättre :)

Sandqvist: rådet är att köpa en beg CC med sittdel och ev försöka sälja sittdelen på blocket el dyl. alternativt köpa vagnen ihop med någon som är på jakt efter en ny sittdel/sittdels klädsel. Ett sprillans nytt chassi kostar 3000kr (innan höjningen)
    Lycka till!
    Angående begagnade chassin:

Man kan sätta in en köp-annons på blocket om man inte vill köpa sittdel. Det gjorde jag och fick napp. Tyvärr har jag inte sett röken av chassit än, så det är ju bra om det är nära nog för att åka och hämta chassit själv. Jag betalade in i förskott och lät köparen skicka chassit. Vilket tydligen inte skett.
  • stor grön drake
    MamaLucy skrev 2011-07-17 07:45:52 följande:
    Nån som vet vad det är för skillnad mellan duo edge combi och  mondial duo combi??
    materialet på tyget. Monial har lite exklusivare tyg medans edge är lite sportigare. I övrigt samma vagn helt och hållet. På de andra vagnarna har de exklusivare tygerna bara ett högre pris, men de ville väll ha en "lyxvagn" antar jag

Är jätteförvånad!
    Nitrochassit går inte in på längden i bilen hur jag än gör
    Är väldigt förvånad, för det gjorde nämligen edgen med classic-chassi...
    Nå, jag gillar ju vagnen endå, har kört den på dåligt belagda vägar som har mer än 1 meters höjdskildnad innåt i kurvorna, bara jag låste hjulen var det inget problem. Men kottar och nitro är dålig kombo; skulle backa uppför en lite knotig stig på 5 meter, och hela vagnen höll på att tippa mitt i allt, orsaken=en liten jädrans kotte som fått ena framhjulet att ställa sig med bredsidan till utan förvarning...
  • Madebyday
    stor grön drake skrev 2011-07-17 20:17:30 följande:
    Är jätteförvånad!
    Nå, jag gillar ju vagnen endå, har kört den på dåligt belagda vägar som har mer än 1 meters höjdskildnad innåt i kurvorna, bara jag låste hjulen var det inget problem. Men kottar och nitro är dålig kombo; skulle backa uppför en lite knotig stig på 5 meter, och hela vagnen höll på att tippa mitt i allt, orsaken=en liten jädrans kotte som fått ena framhjulet att ställa sig med bredsidan till utan förvarning...
    Whaaat?! Vad är det du säger?!? Vad har ni för bil?
    I våran Skoda Oktavia (ej kombi) så gick den in på längen med både Ozone- och Nitrosittdelen, lastutrymmet mäter 100x100 cm.
    Men då behöver man ha sittdelen vänd MOT sig (på vagnen sett) och lasta vagnen med de stora hjulen först.
    Om du inte provat så gör det, hoppas det ordnar sig! Glad
    MadeByDay - Elliot 2010-12-07 <3 - www.threetobecome.blogspot.com
  • Viktorsmamma2010
    stor grön drake skrev 2011-07-17 20:17:30 följande:
    materialet på tyget. Monial har lite exklusivare tyg medans edge är lite sportigare. I övrigt samma vagn helt och hållet. På de andra vagnarna har de exklusivare tygerna bara ett högre pris, men de ville väll ha en "lyxvagn" antar jag

Är jätteförvånad!
    Hjälper inte o ta av bakhjulen ? :O
  • Viktorsmamma2010

Ni kunniga, Vad är ett lagom pris o sälja ett helt nytt emmaljunga regnskydd för? ? sånt i nylon tror jag d heter :P

• stor grön drake
    Madebyday skrev 2011-07-17 23:01:48 följande:
    Whaaat?! Vad är det du säger?!? Vad har ni för bil?
    I våran Skoda Oktavia (ej kombi) så gick den in på längen med både Ozone- och Nitrosittdelen, lastutrymmet mäter 100x100 cm.
    Men då behöver man ha sittdelen vänd MOT sig (på vagnen sett) och lasta vagnen med de stora hjulen först.
    Om du inte provat så gör det, hoppas det ordnar sig! Glad
    Viktorsmamma2010 skrev 2011-07-17 23:38:34 följande:
    Hjälper inte o ta av bakhjulen ? :O
    Inte ens bara chassit går in...
    Är bara förvånad över att den var längre än en classic-edge, för det trodde jag verkligen inte. KAn inte vända sittdelen en del av vajern har kärvat i handtaget, så jag får skruva lite när väl jet-sittdelen är i skick att användas. Nå, den får bra rum på bredden så ingen fara, bara väldigt förvånad som sagt.
    Har en Renault Megane Scénic frånm 1998 och tycker lastutrymmet är megastort.
  • tindratindra
    Madebyday skrev 2011-07-16 20:09:38 följande:
    Jag tror hon menade att orsaken till att hon inte gillar Brion var att det upprätta sittläget inte var HELT upprätt. Det kan man ju få med Ozonen Glad
    Precis vad jag menade :)
    www.carolinerydell.blogspot.com ♥ Juni 16/9-2010 ♥
  • t0va

Nu har jag provkört scooter S, den var trevlig att köra, precis som nitron speciellt när man har sittdelen vänd frammåt, tycker tyngdpunkten blir bättre då. Var aningen smalare än nitron men det var inget direkt som kändes när vi körde runt. Däremot så suger fotstödet något enormt. Kände på de 2 vagnarna de hade inne och bägge så kärvade det och hoppade inte i sitt läge på ena sidan. Plastigt och bara blää. 

Så jag är nöjd med min nitrojet :)

De hade inte fått in några nya spider så det får jag prova en annan dag.  

• Uliise
    t0va skrev 2011-07-18 17:37:11 följande:
    Nu har jag provkört scooter S, den var trevlig att köra, precis som nitron speciellt när man har sittdelen vänd frammåt, tycker tyngdpunkten blir bättre då. Var aningen smalare än nitron men det var inget direkt som kändes när vi körde runt. Däremot så suger fotstödet något enormt. Kände på de 2 vagnarna de hade inne och bägge så kärvade det och hoppade inte i sitt läge på ena sidan. Plastigt och bara blää. 

Så jag är nöjd med min nitrojet :)

De hade inte fått in några nya spider så det får jag prova en annan dag.  
    Jag är också nöjd med min Nitro!

Provade ävan jag Scooter S idag och tyckte inte det var någon värre skillnad mot Nitron, bara det att sittdelen är den från en Scooter. 
    Uppmärksammade också det att längden från chassits främsta del (bågen som de små hjulen är fästa vid) bak till slutet på de stora hjulen är längre på Scooter S än på Nitron! 

Såg en Scooter S i PP Black/Pink som var såld, såg ut som på bilderna. Och Aubergine såg jag igen, väldigt mörk är den. 

Sen måste jag bara säga att jag gått och kärat ned mig i Brio Race... Har mycket bättre viloläge än Scootern och så är den högre i bygeln fram.
    Varför är Scootern så vansinnigt trång i bygeln? Hur har ni som har den nya 2.0:an upplevt det? 
    Majken 100421
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5