Inlägg från: vagnmama |Visa alla inlägg
  • vagnmama

Retrovagnstråden 19

jagäraf skrev 2011-06-10 20:17:30 följande:
    Tack. Vad betyder förresten hgst?
    hg = "förkromade filigranhjul med nylonlager, 220 eller 180 mm i diam."
    st = "stänkskärmar".

Så står det. AWN hade en hel del olika bokstavskombinationer gällande hjulen.
  • vagnmama
    jagäraf skrev 2011-06-10 20:50:50 följande:
    Vagnmama, har du AWN-katalog från 1957? Vagnen jag köpte från Pretty Polly är från -57 och det skulle vara skoj att veta vad även den heter.
    Ja, jag har AWN 1957 katalogen. Vilken vagn var det nu du menade?
  • vagnmama
    Boothwalker skrev 2011-06-10 23:40:07 följande:
    Oh. Vilka har grepa mer än mig? Har du nån info om min?
    GREPA av 1970 års modell
  • vagnmama
    Boothwalker skrev 2011-06-11 18:35:24 följande:
    Ah.- Står det nåt mer om den? Har du möjlighet att skanna katalogen? =)
    Här kommer bild o info, hoppas jag! Allt funkade; jag är inte så duktig på sånt här (att scanna o lägga ut)!

• vagnmama
    jagäraf skrev 2011-06-11 18:48:04 följande:
    Vagnmama, här är min AWN från 1957

Jag har även en från 1967, har du möjligtvis även den katalogen?

Och en annan 60-talare som jag inte vet närifrån den är:
    Den från 1957 heter "687kest" o ke = kullagrade ekerhjul med gummi. 350 mm i diam. st = stänkskärmar.
    Nästa (jättetjusig enligt mig - men jag har en lite liknande från samma år) heter "629KA" KA har att göra med hjulen, men tyvärr har jag ej det bladet kopierat! Vagnen fanns i bara ett års katalog, 1966. Har katalogerna omkring 1966.
    Den blå heter "622L" samma sak där L har att göra med hjulen o jag har inte det bladet kopierat där heller! Men året är i alla fall 1965.
  • vagnmama

Min fina 623KA från 1966. Den fanns i enbart blå/clan, står det. Undrar vad clan. kan stå för? Säkert något med rutmönstret o den färgen.
    Din, jag af, finns bara i brun/cobra.

Ibland kan det stå vilken färg den finns i, men oftast är det bara nummer som finns på en färgkarta --- som jag inte har!!!

• vagnmama
    jagäraf skrev 2011-06-12 13:40:40 följande:
    Den blå från 1965 har jag förresten betalat 60 kr (eller var det 40, hmmm, minnet sviktar) för på en bakluckeloppis i Visby. Den är ganska rejält rostig på chassit, jag påbörjade en ordentlig renovering men kom liksom bara av mig! Men till sommaren nu ska jag förhoppningsvis komma igång igen.
    Jättekul att höra om andras barnvagnsloppisfynd! Jag har hittat både min AWN 623KA o en annan liten AWN med sittvagnsinsats på loppis - billigt - på 90-talet. Man blir ju bara helt lyrisk om man hittar en gammal vagn!
    Så skulle jag hitta en gammal Emmaljunga, så skulle den säkert få följa med mig hem, fastän jag inte kan ha den uppställd...

Den är trappgående.

• vagnmama

Det ser inte klokt ut!
    Då man drog en sån vagn, måste det ju ha känts jätteäckligt! Jag tycker korgen nästan ser ut att vilja ramla av. Rädd för att barnet skulle ramla ur (om det inte var fastsatt i sele) från en så hög vagn.
    Nä, tacka vet jag "de gamla goda" låga 60-tals sittvagnarna!

• vagnmama
    AlexandraK skrev 2011-06-19 21:09:38 följande:

Denna hade en tant köpt på en loppis jag var på idag. Hon hade gett 30 kr. Skulle bara ha chassit så jag fick sittdelen. Min kompis som också var med letar efter en sittvagn. Hon blev eld och lågor när hon fick se sittdelen, letade upp tanten och köpte  chassit för 200 kr av henne, och fick sittdelen av mig. Tanten tjänade 170 kr, och min kompis fick en sittvagn för 200 kr. Haha! Kul!

När är den från? jag gissar mitten eller slutet av 60-talet. Någon som vet?
    Jag tror på chassi nr 136 från 1967, med sittvagnsinsats.
Svar på tråden Retrovagnstråden 19