Inlägg från: vagnmama |Visa alla inlägg
  • vagnmama

Retrovagnstråden 19

jagäraf skrev 2011-06-29 21:25:12 följande:

Ny vagn inköpt idag. En Itkin Hudson från början av 60-talet. Skitig så det inte är riktigt klokt men det verkar inte vara några fel på den så jag är glad!

Obs! Det som ser vitt ut på bilden, på liggdelen alltså, är egentligen ljusblått.

Grattis till både Itkin Hudson o rosa dockvagnen! Det är så kul att se såna här gamlingar få ett nytt liv o bli omvårdade o älskade!
  • vagnmama
    jagäraf skrev 2011-06-30 17:31:23 följande:
    Tack! Och det där med älskade - det stämmer. Jag älskar verkligen mina vagnar. Dels får jag en kick av att leta upp och köpa dem men sen att få leta fram något så fint under all skit (som Itkinen igår) och känna att jag liksom räddar dem tillbaka till livet. Och som vi diskuterat här tidigare för länge sedan - att få ta i dem, gunga på dem, titta på de fina linjerna... Skönt att diskutera sånt här med er, få andra förstår
    Oj, så härligt att höra sina egna känslor i ord!!!! "Ta i dem, gunga på dem, titta på de fina linjerna".... Jag kan ALDRIG se mig mätt på 60-talister (vagnar alltså!) o det är ofta jag går o gungar på de 2 vagnar jag har nere i gästrummet.... Blickarna söker sig dit in mest var gång jag går förbi... Andra skulle säkert anse att man är helt tokig! Jätteskönt med såna som förstår!
  • vagnmama
    jagäraf skrev 2011-07-01 07:18:21 följande:
    PP, jag vet inte om franska liljan använts som symbol för AWN under någon period? Någon annan, Vagnmama t ex som vet?

Emmaljunga 63:an är som sagt helt ljuvlig att köra även om jag aldig kört den med barn i. Med sittdel blir det liksom en helt annan vagn. Mycket modernare och den förlorar sin mysiga knubbighet. Men inte mindre fin för det! Min sittdel är supersnygg, vit med mycket smått svart pepitamönster.
    På modellerna AWN 686elst o 687kest i katalogen för 1956 finns inte franska liljan på sidan, men i katalogerna för 1957 o -58, finns den på samma modeller. Den finns också i -58:an på modellen som heter 688elst.
    Jag ser liljan varken tidigare eller senare.
  • vagnmama

Nä,
    Tyvärr är det MYCKET sällan som några dockvagnsmodeller finns med i katalogerna. Skulle ju vara ganska kul att se...

• vagnmama
    jagäraf skrev 2011-07-01 15:01:28 följande:
    Jag har en Brio hobbykatalog från 1957. Där finns inga barnvagnar men däremot dockvagnar. Bl a en som jag har

Jag har förresten inboxat dig, vagnmama. Är så glömsk så jag minns inte vad du berättade om mina vagnar och inte hittar jag det här i tråden heller

Vagnen som finns med i hobbykatalogen:
    Dockvagnarna kanske fanns med i leksakskatalogerna. Jag hade en ljusgul Emmaljunga - som jag ÄLSKADE MYCKET. Sätter in en bild på den. Ja, det är några år sen, 1961... Fast det var nyaste modellen då!
    Röd hemsydd hatt o kappa som mamma hade gjort, o troligen låg dockan Petter i vagnen.
    Tyvärr "dog" vagnen 1971 på en soptipp (jag skulle GÄRNA velat ha den nu. JUST DEN!).
    Jag har inboxat dig angående dina AWN.

• vagnmama
    jagäraf skrev 2011-07-01 20:47:03 följande:

Åh, vad kul att se bilden av dig som liten, Vagnmama. Den är tagen samma år som jag föddes - i april 1961.

Det här är jag och min lillasyster 1968 när jag fyllde sju och fick min Emmaljunga sittvagn. Även den på tippen numera
    Åh, sån docksittvagn vet jag att jag önskade hett, men aldrig fick!
    Dockan Petter finns kvar o hans hår är bara målat, så det är kvar. MEN min favoritdocka (också kvar) är ganska tunnhårig också. Den dockan kostade 45:- 1964 (dyr!) -- men de pengarna är hon värd tusenfallt o jag har lekt MASSOR med henne!!
    Tänk att du, jag af, också låg i en dansk vagn från 1955! Min heter PMK o är från ca 1955 (den användes till en grannes son före mig). Till skillnad från din finns den kvar o står på vår vind. Sätter in en bild på den.

Urtjusig sak, men tung o klumpig o stor. MYCKET opraktisk o går inte att fälla ihop. Men det var ju inte SÅ jättevanligt med att man skulle lasta in den i en bil då.
  • vagnmama
    jagäraf skrev 2011-07-01 20:58:23 följande:
    Lite fler gamla bilder om någon tycker det är skoj. Jag har visat dem tidigare men kanske någon nytillkommen vill se...

Mamma och min äldsta bror 1953. Vagnen är en Brio.

Mamma, mina brorsor och så jag i den danska liggvagnen från 1955. Den slängde vi när mamma dog 1988 och gissa om jag ångrar det idag! Den var i mörkgrön galon med präglat blommönster. Att den var dansk och inköpt på NK i Stockholm 1955 är allt jag vet.

Jag på min 4-årsdag när jag får min första dockvagn. En brio som dog 2000

Jag 1962 vid min Emmaljunga sitttvagn.
    Min docksittvagn var mycket lik din Emmaljunga sittvagn. Rutigt tyg, mycket tunt draghandtag i rostfritt. Vet inte märket o ingen bild finns av den.
    Minns engång när jag var ute med en stor docka i den. En tant jag mötte sa att hon trodde att det var en riktig bebis. Då blev jag glad, för det var ju det man "eftersträvade" som dockmamma! Kanske hon sa det för att vara snäll - eller hade hon dålig syn? För jag tycker inte att det kunde ha sett så verkligt ut. Möjligen då på LÅÅÅNGT håll!
  • vagnmama
    Boothwalker skrev 2011-07-02 17:33:37 följande:
    Fin! Och kul att ha den kvar! =)
    Ja, jag är faktiskt jätteglad att den inte "dog" då vi flyttade 1971, som dockvagnen. Mina föräldrar tyckte inte vagnen var något att ha, men jag var MYCKET BESTÄMD att den skulle flytta med oss --- o så blev det (som tur var!)
Svar på tråden Retrovagnstråden 19