Inlägg från: vagnmama |Visa alla inlägg
  • vagnmama

Retrovagnstråden 19

Boothwalker skrev 2011-07-02 19:05:15 följande:
    Ah. Våra är bortskänkta. Men jag har iallafall hittat en likadan röd kimi som vi hade och är fortfarande på jakt efter en brun Emmaljunga från 1976. Hade turen att ha föräldrar som fick en barnvagn istället för att köpa en. Vagnarna var snyggare 76 än de var 84 =)
    Är nog "något speciellt" med vagnarna man själv låg i.
    Jag gillar ju särskilt 60-talsvagnar, men nog kan jag hålla med om att de såg bättre ut på 70-talet än 80-talet!
  • vagnmama
    jagäraf skrev 2011-07-03 10:20:21 följande:
    Åh, Vagnmama, jag känner så igen mig i det du skriver! Jag önskade också att mina dockor var levande och för mig var de det. Jag bäddade ner dem i docksängen på natten, tyckte jag kunde känna värme i sängen av täcket... Jag minns det som igår! Jag ska idag gå ner och hämta Lollan från källaren, där har hon minsann ingenting att göra. Usch så jag behandlat henne

Vagnmama, hoppas det inte är för varmt på vinden för din vagn så att däcken tar skada! Den är jättefin, påminner ju en hel del om min AWN från -57.

Den vagnen jag låg i var som sagt dansk men jag har ingen aning om vilket av de danska märkena den var. Och jag har aldrig sett någon liknande vagn. Den var ihopfällbar, liggdelen kunde s a s säckas ihop så att den blev alldeles platt. Chassit, som förresten var lackerat i mörkgrönt, fälldes så att alla fyra hjulen ställdes ihop eller hur jag ska förklara det. Handtaget hamnade i andra änden. Hmmm, svårt att förklara! Lägg märke till att den inte hade några skärmar. Det har jag inte tänkt på förut!

Den som någon gång kan berätta för mig vad det var för vagn ska få en rejäl kram av mig
    Jag tror min PMK ska klara sig, för de dagar det är jättevarmt på sommaren är inte SÅ jättemånga häruppe i Västerbotten. Var värre när jag bodde i mellersta Sverige.
    Jo, nog var det varmt efter dockornas kroppar i dockvagnen!!! Det intalade man sig ju ända till man trodde det - VAR HELT ÖVERTYGAD - om att det var så!

Jag har ganska få danska kataloger, men jag kan inte hitta någon som ens liknar din vagn du låg i.

Overallen du har på kortet känner jag igen - jag hade lika, "bebisskär".
  • vagnmama
    jagäraf skrev 2011-07-04 08:50:47 följande:
    Wow! Jag fick inlägg nr 7000

Bild? Av dockvagn med runt handtag? Titta på bilden från min fyraårsdag, den vagnen har ju rundat handtag. Även mina Brio Silvanavagnar från sent 50-tal/tidigt 60-tal har sådan form på handtaget.

Hela min uppväxt och även senare.... trodde jag att formen på min dockvagns handtag var just för att den var en dockvagn. Alltså, den kändes inte riktigt riktig som ni förstår. Det var jag lite ledsen för. Nu gick ju den vagnen till tippen för drygt 10 år sedan Först för ett par år sedan, när jag köpte min första Brio Silvana, upptäckte jag att det fanns barnvagnar med sådan form på handtaget! Vad glad jag blev! Och vad ledsen jag blev för att jag hela livet nedvärderat min älskade dockvagn pga dess handtagsform
    Min dockvagn hade ju "riktigt-Emmaljunga-handtag" -- o det var bra, MEN den hade ju inte "sånt-där-vitt" som det var på riktiga vagnar o jag vet att jag sneglade lite på dockvagnar med runt styre, de hade vitt runt styret...
    Min docksittvagn hade också bara metallhandtag o SÅ TUNT (det var jag ledsen för!).
  • vagnmama

Min ena kusins dockvagn, som jag PÅ NÅDER fick låna en stund en julafton. Tror ca 1962. Dockvagnen var röd o troligen en Emmaljunga, liksom min, fast några år äldre.

• vagnmama
    jagäraf skrev 2011-07-09 23:12:58 följande:

Ett litet möte på gräsmattan nu i kväll
    Snacka om ögongodis!!! HÄRLIGT!!!

Vagnen fr 1907 är mycket lik nr 3 från 1921. Fast din har mer ringlad metall till styrhandtaget. Fast KANSKE att det är en AWN, fast jag inte har äldre katalog. Kul att suffletten är kvar - fast går den att fälla upp? Min svärmors vagns sufflett (fr 1911) ligger i vagnen o har bågnat.
  • vagnmama
    jagäraf skrev 2011-07-12 21:00:39 följande:
    En bild av min nyaste AWN som Emelie hämtade åt mig nere i Nybro

Och en bild av nyaste sulkyn, utan skor

Och till Oasis, så här sin min Briosulky som jag pratade om ut!
    Grattis! Jättesöt ! AWN 530hgst 1962 - är namnet.
  • vagnmama
    jagäraf skrev 2011-07-14 10:53:39 följande:
    Tack, jättegulligt av dig, det är så skoj att få exakta namn/beteckningar på vagnarna.

Vet du någonting om min senaste Emmaljunga? Min gissning ligger tidsmässigt runt 1957-59 då den påminner så mycket om både Brio och Itkin från den tiden.
    Det är väl tvåpedalsbroms som man sköter med foten? Då är det en Emmaljunga 39 från 1958.
    Men SÅ de har gjort m stänkskärmarna!  Jag såg vagnen i annonsen o då såg det ju riktigt ut. Hoppas att din man kan ordmna till det!
  • vagnmama
    LinaPyret skrev 2011-07-18 10:20:54 följande:
    Hej igen. =)
    Jag har nu införskaffat min första retro vagn och är så himla nöjd.
    Det är en AWN -68. (tror jag) Hittade den på loppis. Den var skitig och rostig, men nu när jag tvättat av den lite så ser man mer potentialen i den.
    Jag kommer inte (kanske till vissas förtvivlan) att behålla vare sig original färgen eller inredningen. Tänkte att jag ska göra om allt.
    Jag är lite inspirerad av 50 tals bilarna och tänkte lacka om den i vit/ljus blå med ljus blå inredning och vita detaljer till det. Ska sy en egen åkpåse bla.
    Någon som kan tipsa om vart man kan få tag på material till "suffletten" (eller vad det heter)??

Nå vad tycker ni? Det är väl ett loppis fynd för 300 kr? =)

Det är en AWN, som jag inte tror var SÅ vanlig. Den finns i 1967-års AWN-katalog o heter 26KA.
    Tydligen bara gjord 1967, för jag hittar den inte senare eller tidigare.

300:- var ett jättebra pris!!! GRATTIS!
  • vagnmama

Har kollat upp var lite barnvagnstester varit.
    Råd&Rön: 3/67, 2/73, 3/76 (rep. om vagnar), 4/87, 2/90, 4/94, 2/00.
    ViFöräldrar: 2/68, 5/70, 4/73, 3/75, ?/78, 3/79, 9/81, 4/85, mars-86, juni-86. (paraplyvagnar), 12/86, 7-8/87, 4/88, 2/90.
    ICA-kuriren: 7/87, 27-28/90 (paraplyvagnar), 41/96.

Råd&Rön o Vi Föräldrar kan man ju låna på bibliotek o kopiera testerna...

Svar på tråden Retrovagnstråden 19