Inlägg från: vagnmama |Visa alla inlägg
  • vagnmama

Retrovagnstråden 19

Nu har jag en undran, som ni kanske kan hjälpa mig med.
    Min trappgående AWN (både Emmaljunga o Brio hade också trappgående vagnar vid samma tid!) är inte riktigt vit, men ser vit ut. Går man nära ser man att den är rutig i vitt o ljusgråbeige. /Ska greja en närbild, men kan inte pga vädret idag. Mulet o mörkt, så färgen skulle bli konstig/.
    Kollade i originalkatalogen för 1963 o där står bara i ord namnen på färgerna vagnen gjordes i.
    Grå Glencheck, Vit Antilop o Beige Antilop är de tre valet står mellan, men vilken av dem???? Någon som har en gissning?
    Återkommer med bild... förhoppningsvis imorgon, men vi är lovade massor med regn så utsikterna till en ljus dag är inte så goda!

• vagnmama

Jag kan hålla med dig, för vagnen ser ju vit ut. (Helt vit står inte att det fanns det året).

Är så härligt, för slänger man ut en fråga ex, så har man ett svar eller en åsikt efter ett litet tag!

• vagnmama

Man kan med ett enkelt fotreglage göra så att vagnen "går" i trappor. Men jag tycker att det måste ha blivit ganska så skumpigt för barnet.
    Sätter in en bild från AWN katalogen 1963.

• vagnmama

Vi blev lurade på regnet (kom 15 mm i natt, om det var det de menade?), så här kommer bilden (en bit av fotsacken) o frågan på nytt:
    Heter färgen på min AWN 548epst
    Vit Antilop -- är väl troligast? Beige Antilop. Grå Glencheck.

• vagnmama
    Uliise skrev 2011-08-17 12:56:58 följande:
    vagnmama: Jättesvårt det där, faktiskt. Sökte på glencheck på google och fick upp det här:www.google.se/search&oe=utf -8&rls=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a &um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&hl=sv&tab=w i&biw=1152&bih=702

Så spontant tror jag att vi kan stryka det alternativet iaf, undrar bara vad som syftar på med "antilop"? Men vit antilop låter ju troligt.
    Visst, är det jättesvårt med vad andra kallar olika färger! "Antilop" fattar jag inte heller vad det ordet står för, men med ordet "vit" framför kanske de menar att det är "huvudfärgen"???? Tycker det borde vara så.
  • vagnmama
    Boothwalker skrev 2011-08-17 17:23:29 följande:
    Men den är väl inte beige iallafall. Grå kanske jag kan gå med på men...
    Jag lutar själv mot Vit Antilop, som du gissade allra först!
  • vagnmama
    danosani skrev 2011-08-18 10:37:01 följande:
    Hej på er! Undrar om någon av er har lust att hjälpa mig med vad mina vagnar heter? :) Själv har jag knappt nån koll alls, förutom på märkena. Först ut är en aning sne bild på min Silver Cross. Har förstått att det kanske rör sig om en Tenby eller Kensington... "Baljan" är av plåt i alla fall.

Sen har jag även en Brio från ca 1969. Har den nåt namn tro? :)

Tack på förhand!!

Säkert kan andra det här mycket, mycket bättre än jag!! Men jag kan ju säga vad jag har.

Tenby, låter inte helt orimligt. För den liknar en bild på en Tenby från 1990.
    Brions korg verkar vara Brio Eklusiv 300, men chassit som den har liknar inte alls det som är på de 2 "Eklusiv300"-bilder jag har. Det har inga stänkskärmar, men då är de från 1971. Briokataloger har jag hemskt dåligt med.

• vagnmama
    Boothwalker skrev 2011-08-18 15:16:59 följande:
    Fanns det exklusiver som såg ut så med?
    De jag vet är ju kända för sina rundare former...
    Ser att jag glömde x:et i Exklusiv 300!
    Många olika Briovagnar har hetat Exklusiv genom tiderna! Man tycker att de kunde ha varit lite påhittigare på Brio...
  • vagnmama
    Quiet thoughts skrev 2011-08-23 15:39:43 följande:
    Hejsan....

Behöver återigen hjälp, släpat hemma dennna "klenod", men vad är det för märke riktigt? stod ingenting och jag är ju ingen hejjare på sånt riktigt, och årtal??

Tacksam för svar (den har sina skavanker men vad kan man begära för 200 kronor)

GRATTIS!
    säger jag som ÄLSKAR 60-talsvagnar.
    Det är en Emmaljunga 122 från 1967-68.
    Chassit ser jättefint ut, inte mycket rost. Korgen kanske har fått sina törnar, men på bilden ser det inte så farligt ut.
  • vagnmama
    jagäraf skrev 2011-08-23 21:37:16 följande:
    Undrar om din vagn, QT, har likadant chassi som min den här eller om det är ytterligare en modell? Emmaljunga hade visst olika chassin till i princip varje vagn på 60-talet...

Vagnmama, jag har lite dåligt minne men vet du vad den här vagnen heter och när den är ifrån? Har jag frågat tidigare får du förlåta!
    Chassit verkar vara detsamma som QT:s, men korgen verkar vara från 1968, då hittar jag såna i produktbladet (har inte katalogen).
Svar på tråden Retrovagnstråden 19