Retrovagnstråden 19
Vi Föräldrar från 1970 är nog den jag har.
Men det är JÄTTEKUL att läsa vad dåtidens tyckare tyckte!
Idag fick mina godingar komma ut på "sommarresa" i trädgården (inte SÅÅ lång resa...). Jag vill gärna visa upp dem, för jag tycker själv de är jättefina att se på! Det hoppas jag ni också tycker! Se på gamla vagnar kan man inte få för mycket av, det  bara är så!
Den blå räddade jag för några år sen. Chassit tänkte de använda till lådbil för barnbarnen!  Säkert många vagnar som har slutat sina dagar så.
Chassit var lite rostigt, men med Svinto, kärlek o bilvax blev resultatet fint.
Chassit till "ormvagnen" har säkert varit väldigt lite använt, för det har absolut ingen tillstymmelse till rost.
Båda är AWN från 1965 (blå) o 1966 (bruna).

>Mitten/slutet av 50-talet/början av 60-talet är den ifrån. Jag satt i en sån som liten och jag är född 1961. Vet inte om vagnen köptes ny till mig eller till min bror 1955.
Jag har också en sån i blått (som jag köpt av Häxan Hedda för 600 krono...) och så en dockis i rödrutigt som jag köpt av Alexxia  ![]()
Medan sambon kollade lite gamla foton (han är fotoentusiast till tusen o samlar gamla kameror o annat fotografika; han har skrivit en massa om fotohistoria på sin hemsida - *jag måste ju skryta lite*) passade jag på att kika närmare på svärmors gamla sittvagn AWN 707 från ca 1912 o vill bara visa den. Jag mindes den mindre än den är o trodde det var en vagn för dockor. 
Den kallas ”klappvagn” för att man kunde fälla ihop den som bilden visar. Alltså MYCKET praktisk då. Bekväm för barnet? Det kan ju diskuteras, men sitsen ÄR faktiskt stoppad – men inte mycket! Broms, gummidäck, fjädring har den heller inte…
Men ryggstödet är fällbart liksom där man har fötterna.
En liten träbit saknas på ena armstödet, annars är den helt OK.

)
Idag har jag tagit ner min lilla AWN548epst 1963 (trappgående) från vinden. Det gör ont i hjärtat att behöva förvara den däruppe. Det vore ju hur bra som helst om jag kunde klämma in den också i gästrummet hos de andra 2 ---