Inlägg från: vagnmama |Visa alla inlägg
  • vagnmama

Retrovagnstråden 19

jagäraf skrev 2011-07-19 16:38:20 följande:
    Tror du att man kan låna så pass gamla tidningar på bibblan? Vore ju jätteskoj!

Vi Föräldrar från 1970 är nog den jag har.
    Jag har lånat R&R o alla (sen 1968) ViFöräldrar på Umeå bibblan, så säkert att det finns! Fast det är ju magasinerat klart.
    Men det är JÄTTEKUL att läsa vad dåtidens tyckare tyckte!
  • vagnmama

Idag fick mina godingar komma ut på "sommarresa" i trädgården (inte SÅÅ lång resa...). Jag vill gärna visa upp dem, för jag tycker själv de är jättefina att se på! Det hoppas jag ni också tycker! Se på gamla vagnar kan man inte få för mycket av, det  bara är så!
    Den blå räddade jag för några år sen. Chassit tänkte de använda till lådbil för barnbarnen!  Säkert många vagnar som har slutat sina dagar så.
    Chassit var lite rostigt, men med Svinto, kärlek o bilvax blev resultatet fint.
    Chassit till "ormvagnen" har säkert varit väldigt lite använt, för det har absolut ingen tillstymmelse till rost.
    Båda är AWN från 1965 (blå) o 1966 (bruna).

• vagnmama
    jagäraf skrev 2011-07-26 22:09:18 följande:

>Mitten/slutet av 50-talet/början av 60-talet är den ifrån. Jag satt i en sån som liten och jag är född 1961. Vet inte om vagnen köptes ny till mig eller till min bror 1955.

Jag har också en sån i blått (som jag köpt av Häxan Hedda för 600 krono...) och så en dockis i rödrutigt som jag köpt av Alexxia

Den (alltså barnsittvagnen) gjordes 1955-1967 av Emmaljunga.

Det här är förresten (bilden) min docksittvagn, men jag hade skotskrutig. Märke?
  • vagnmama

Medan sambon kollade lite gamla foton (han är fotoentusiast till tusen o samlar gamla kameror o annat fotografika; han har skrivit en massa om fotohistoria på sin hemsida - *jag måste ju skryta lite*) passade jag på att kika närmare på svärmors gamla sittvagn AWN 707 från ca 1912 o vill bara visa den. Jag mindes den mindre än den är o trodde det var en vagn för dockor.
    Den kallas ”klappvagn” för att man kunde fälla ihop den som bilden visar. Alltså MYCKET praktisk då. Bekväm för barnet? Det kan ju diskuteras, men sitsen ÄR faktiskt stoppad – men inte mycket! Broms, gummidäck, fjädring har den heller inte…
    Men ryggstödet är fällbart liksom där man har fötterna.
    En liten träbit saknas på ena armstödet, annars är den helt OK.

• vagnmama
    emilia00 skrev 2011-08-08 23:09:09 följande:
    Det låter ju perfekt! Det hade varit intressant att höra hur alla har fått detta intresse, vad ni gör med vagnarna och hur många ni har i ägorna. Jag tror att jag får flytta till något större om jag ska odla detta intresseSkrattande
    Jag har alltid ÄLSKAT bebisvagnar. Mitt intresse bör ha "kommit upp till ytan" ca 1964.  Varför intresset "grep mig"???? Jag vet inte! Men sämre intresse kan man ha.
    Jag har bara 7 stycken sammanlagt. Här hemma 2 som står i gästrummet o 2 på vinden (har inte plats för fler nere i huset, TYVÄRR! Min man bor ju här också o delar inte riktigt min passion för vagnar).
    Vad jag gör med dem? Vilar ögonen på dem, det är HÄRLIGT ÖGONGODIS!!! Tänk att de är MINA! JAG kan gå o röra dem o gunga på dem när JAG vill - inte när ingen annan är i närheten!

60-talsvagnar är min grej, men vilken fin vagn du fått tag i o så billigt!
  • vagnmama
    Uliise skrev 2011-08-09 16:07:47 följande:
    Jag har alltid varit en docka/bebis/dockvagn/barnvagns-människa.
    Alltid!
    Hade jättemånga dockor och dockvagnar som liten och har alltid sneglat på barnvagnar. Drömde så om när jag själv en dag skulle få en bebis att stoppa i en vagn...

Minns att jag gick och kikade på barnvagnar hos återförsäljare när jag var liten, norpade också några broschyrer någon gång. Sedan när jag blev tonåring tyckte jag att det var så pinsamt (iom min ålder) så det blev lite svårt att kika på barnvagnar i butikerna. Men nu när jag faktiskt HAR BARN är det ju lite lättare, så dum man kan va ibland

Har just nu 2½ retrovagn, 2 retrodockvagnar och 2 moderna barnvagnar. Ska köpa en sulky också snart.

Det låter mycket när man skriver ut det...

Dom håller förresten till i vårt källarförråd!
    Det där 1:a stämmer på mig också; har alltid varit för dockor/bebisar/vagnar.
    Hade jättemånga dockor (i alla storlekar)... men de blev lekta med alla. Min dockvagn ÄLSKADE jag.

Älskade att gå till Domus o se på vagnarna o gunga på dem o ta broshyrer (tyvärr kastade!)
    Sen blev det pinsamt i tonåren, men nu är det "fritt fram" (när utbudet på 60-talsvagnar är det lilla).
  • vagnmama
    jagäraf skrev 2011-08-09 17:35:08 följande:

Pysseltips

Jag är världens mest opyssliga människa men nu jäklar! Jag har köpt mig ett gäng anteckningsböcker, gjort kopior av mina vagnfoton och nu ska jag klistra in dem i resp böcker och där också skriva info om varje vagn. Blir skoj att bläddra i under trista vinterkvällar...
    Det blir nog jättejättebra!!!
    Jag tillhör väl inte de pyssligaste, men jag gillar att skriva om vagnar. Håller på att skriva ihop lite från mina kataloger + lägga in bild på liggvagnen o även sittdelen om man kunde använda sån till chassit. I slutet skriver jag lite "egna kommentare" vad jag tycker om vagnens utseende eller om jag kört den modellen o tyckte så o så. Kanske att man kan ana att vagnen möjligen kan vara tungkörd, eller att den verkar ha bra, stora hjul som gör det lätt att ta sig fram.
    De vagnar jag har, har jag mätt på alla möjliga ställen o skrivit om i ett annat register + lagt in bilder. Tycker det är jättekul att kika i den pärmen!
  • vagnmama
    yaourt skrev 2011-08-14 09:34:16 följande:
    Mina kära vänner (ja, jag betraktar er som sådana även om jag inte skriver så ofta, men läser ALLT och tycker att jag känner er alla Solig)

Jag har blivit med ännu en barnvagn och i samma sekund som jag skrev det så inser jag att ni kommer att vilja ha en bild så jag tar en trots att jag helst utav allt skulle vilja putsa upp det innan den visas i fina sällskap som detta! Ni får alltså ha överseende med att bilden och smutsen inte gör vagnen rättvisa!

Älskar vagnen, kul att ha en sextiotalare i sin "samling", vet någon förrsten närmare årtal?
    MEN jag skulle så gärna vilja ha navkapslar där det fattas, på två utav hjulen. Kan man be en plåtslagare eller är det helt omöjligt? Jag är nog villig att betala ett par hundra. 
    Jättestort   GRATTIS ! 
    Det är en Emmaljunga 120 (i alla fall korgen), chassit kan vara 119 (med 285 mm hjul), 1964-65. Är lite osäker för jag har inga riktiga kataloger för åren, bara produktblad.

Den blir säkert fin när du har tvättat den lite!
    Tvätta med Svinto på chassit, torka o sen på med bilvax o polera efter några timmar, så glänser det säkert sen! Är så härligt att se skillnaden - o då gnor man lite extra...

Du får gärna sätta in en bild av den nytvättade snyggingen också!
  • vagnmama

Idag har jag tagit ner min lilla AWN548epst 1963 (trappgående) från vinden. Det gör ont i hjärtat att behöva förvara den däruppe. Det vore ju hur bra som helst om jag kunde klämma in den också i gästrummet hos de andra 2 ---

eller kanske jag borde ändra namnet till vagnrummet...
Svar på tråden Retrovagnstråden 19