• Lillis 09

Skippa nässugen!!!!

Hej!

Har en liten tjej på 3mån om bara några dagar. Hon har fått världens förkylning med jätte slemmigt snor som täpper till och rinner samt jätte slemmigt i halsen mkt slemhosta. Så himla otäckt! Vi blev tippsade om näsdroppar och nässug på apoteket. Vi använde den flitigt då hon knappt kunde andas när vi lade henne på ryggläge elr när hon skulle ammas. Jag berättade för sjuk personal att vi använde nässug och de sa inget om det. Så vi fortsatte med den. Tills idag, då jag ringde sjukvårdsrådgivningen för tredje gången och en väldigt erfaren barnmorska berättade för mig att man inte ska använda nässug alls, aldrig! Då bebisen sugs i näsan sväller den igen och blir täppt gråt alltså värre än det var innan, hon sa att det löser sig själv. Så allt bök och stök och med den där sugen har varit helt i onödan. Jag vart jätte lessen när jag fick reda på detta, känner mig som världens elakaste och sämsta mamma. Trodde att jag var snäll och hjälpte till att ta bort snoret, då jag egentligen gjorde det värre. Stackars älsklingen min.

• Svar på tråden Skippa nässugen!!!!
  • Champagne

Ok det har jag aldrig hört talas om. Däremot att om man suger för hårt så kan den orsaka blödningar i näsan.

Jag hade inte klarat mig utan nässugen, den är kanon när de är så små och inte kan få ut snoret själv.

• Danitra

Fast det måste ju bero på hur man använder den. Vi har en som har varit jättebra för att få ut det här slemmiga snoret.

• bananflugan82

Sugen kan användas ibland, om det verkligen behövs. Men annars så ja, kan det göra mer onytta. Används den för mycket så retar man istället slemhinnan i näsan, vilket gör att den svullnar och det blir ännu mer täppt! Det sa dom till oss när vi låg på neo med våra killar o dom blev förkylda. Så koksalt för att lösa det är det bästa.

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13
  • Lillis 09

Okej som näsblod? Har alltid varit orolig för att suga för hårt.
    Blir inte ditt barn lessen när du suger ut snoret? Tycker att det är jobbigt/ obehagligt?

• Amazina

Jag tycker nässugen funkar skitbra! Det är ju ett måste att suga näsan ren innan man sprayar med nässpray för hur ska annars sprayet komma i kontakt med slemhinnan!? MEN- man ska inte suga för hårt och för ofta och man ska inte göra barnet panikslaget med sugandet.

Jag har en dotter på 11 månader. Om man inte håller i hennes huvud för hårt när man suger och låter henne sitta så tolererar hon det jättebra! Skulle man därtemot hålla fast henne och suga skulle hon bli ledsen och det skulle nog inte göra det bättre.
    Amazonas- mamma och sjuksköterska

• Lillis 09
    Amazina skrev 2010-03-03 21:20:00 följande:
    Jag tycker nässugen funkar skitbra! Det är ju ett måste att suga näsan ren innan man sprayar med nässpray för hur ska annars sprayet komma i kontakt med slemhinnan!? MEN- man ska inte suga för hårt och för ofta och man ska inte göra barnet panikslaget med sugandet. Jag har en dotter på 11 månader. Om man inte håller i hennes huvud för hårt när man suger och låter henne sitta så tolererar hon det jättebra! Skulle man därtemot hålla fast henne och suga skulle hon bli ledsen och det skulle nog inte göra det bättre. Amazonas- mamma och sjuksköterska
    Jag har låtit hon ligga elr sitta i babysittern inte alls hållit fast henne, men hon har inte alls gillat när jag har kommit i kontakt med näsan och har fått panik näs jag har försökt suga upp snoret, fast det kan jag förstå för det kan ju inte vara bekvämt. Man suger ju in deras luft. Men sugit för hårt tror jag ju inte att jag gjort.
  • 1977Maria Therese

Nezeril finns från 1 månader.....Det bästa som finns. Nässug är skit.

• Lillis 09
    1977Maria Therese skrev 2010-03-03 21:26:50 följande:
    Nezeril finns från 1 månader.....Det bästa som finns. Nässug är skit.
     Vi har börjat med det nu. Fick det tipset av dem.{#lang_emotions_laughing}
  • eth

Nässugen är suverän att använda efter att man löst upp allt snor med koksaltlösning. Gäller att vara lite försiktig bara. Hade aldrig klarat mig utan nässugen!! //mamma & sjuksköterska

• Champagne

Mina barn tolererade nässugen väldigt bra, ibland ville de själva använda den

/Också mamma och sjuksköterska

Svar på tråden Skippa nässugen!!!!