• Lillis 09

Skippa nässugen!!!!

Hej!

Har en liten tjej på 3mån om bara några dagar. Hon har fått världens förkylning med jätte slemmigt snor som täpper till och rinner samt jätte slemmigt i halsen mkt slemhosta. Så himla otäckt! Vi blev tippsade om näsdroppar och nässug på apoteket. Vi använde den flitigt då hon knappt kunde andas när vi lade henne på ryggläge elr när hon skulle ammas. Jag berättade för sjuk personal att vi använde nässug och de sa inget om det. Så vi fortsatte med den. Tills idag, då jag ringde sjukvårdsrådgivningen för tredje gången och en väldigt erfaren barnmorska berättade för mig att man inte ska använda nässug alls, aldrig! Då bebisen sugs i näsan sväller den igen och blir täppt gråt alltså värre än det var innan, hon sa att det löser sig själv. Så allt bök och stök och med den där sugen har varit helt i onödan. Jag vart jätte lessen när jag fick reda på detta, känner mig som världens elakaste och sämsta mamma. Trodde att jag var snäll och hjälpte till att ta bort snoret, då jag egentligen gjorde det värre. Stackars älsklingen min.

• Svar på tråden Skippa nässugen!!!!
  • Gardin

Jag använde oxå nässugen hur mkt som helst förut, sen läste jag i en annan tråd det ovan nämnda, använder nu bara den när han e riktigt förkyld!

• DaaLing

Så det är lika farligt att snyta sig då eller? Enligt ts?
    Hade min 7 mån kunnat snyta sig hade hon gjort det, men det kan hon inte och då får jag hjälpa till med nässug från apoteket.

Strumpan08 skrev 2010-03-06 20:07:33 följande:
    Det där med badkaret brukar jag också göra med dottern! När hon är snorig så får hon bada riktigt varmt och ångigt innan läggdags och allt snor och snorbobbor kommer ut. Om det blir jobbigt på natten sen så använder vi Nezeril som fungerar riktigt bra.
    Tack för tipset med badet! Ska testas med en gång {#lang_emotions_smile}
  • Pre mamma

Vår son har fortfarande syrgas i hemmet då han föddes för tidigt och har riktigt taskiga lungor. Syrgasen gör att allt snor torkar in i näsan och det är inga små kråkor han sitter och spar på. Jag suger varje kväll tillsammans med saltvatten. Det har varit 500 åsikter fram och tillbaka om det. En del säger att det inte är bra, andra säger att det inte spelar någon roll.
    Jag har inte kommit på något annat sätt att bli av med kråkorna så jag fortsätter, när han slutar med syrgas ska jag överväga annat sätt..

• NessaG
    Queenie70 skrev 2010-03-06 16:58:29 följande:
    Tror jag hellre skulle tugga av mig mitt eget ben faktiskt....
    Tror du oxå hade gjort samma sak för ditt barn som du älskar mest i hela världen (antar jag) om du levt i dem förutsättningar som Afrika har att erbjuda...Sjklart e d fett äckligt. Men för dotter hade jag gjort vad som helst bara hon mår bra!
  • Queenie70
    NessaG skrev 2011-10-01 17:20:57 följande:
    Tror du oxå hade gjort samma sak för ditt barn som du älskar mest i hela världen (antar jag) om du levt i dem förutsättningar som Afrika har att erbjuda...Sjklart e d fett äckligt. Men för dotter hade jag gjort vad som helst bara hon mår bra!
    Självklart skulle jag gjort detta för mitt barn om det krävdes, men fortfarande skulle jag hellre tugga av mig mitt eget ben.
  • mucklis

Man ska inte lite för mkt på sjukvårdsupplysningen.. en kompis till mig ringde om råd då hennes son på 6 mån var förkyld. Hon fick rådet att ge ljummet vatten med honung i... superbra tips om man vill göra barnet dödssjukt.. att det ens finns så outbildad personal.

• mucklis

Kan tillägga att nässugen har varit super när sonen varit snorig. =) Den har alltid underlättat andningen och inget annat. Tror inte att det är någon fara att använda den.

• Maluttan

Varför är det så äckligt att själv suga ut snoret och spotta? Det är ju inte jätteroligt, men det gör ju tricket så att säga. Jag har en gång behövt rensa näsan på en av mina ungar och då gjorde jag just så.
    Det är ju inte direkt så att man inte kommer i kontakt med snoret alls annars, mina kids älskar iaf att trycka upp deras snoriga små nunor i mitt ansikte.

• Queenie70
    Maluttan skrev 2011-10-02 21:10:10 följande:
    Varför är det så äckligt att själv suga ut snoret och spotta? Det är ju inte jätteroligt, men det gör ju tricket så att säga. Jag har en gång behövt rensa näsan på en av mina ungar och då gjorde jag just så.
    Det är ju inte direkt så att man inte kommer i kontakt med snoret alls annars, mina kids älskar iaf att trycka upp deras snoriga små nunor i mitt ansikte.
    Å fy fan. Hade det inte varit bättre med en näsfrida i det läget? Min unge är tack och lov ett alldeles onormalt osnorig unge.

Varför det är äckligt? Snor ÄR äckligt, andras snor, sina barns snor, sitt eget snor...äckligt äckligt äckligt....
  • mucklis
    Maluttan skrev 2011-10-02 21:10:10 följande:
    Fick lagom med kväljningar precis... xD Har hört att eskimåer gör så, suger ut med munnen, men tror att de gör det för de har inget annat väl. Näsfridor existerar inte där. ^^ Att använda munnen när det finns nässug är ju som att tända en brasa i sovrummet när det finns ett element... typ. ;D
Svar på tråden Skippa nässugen!!!!