• Lillis 09

Skippa nässugen!!!!

Hej!

Har en liten tjej på 3mån om bara några dagar. Hon har fått världens förkylning med jätte slemmigt snor som täpper till och rinner samt jätte slemmigt i halsen mkt slemhosta. Så himla otäckt! Vi blev tippsade om näsdroppar och nässug på apoteket. Vi använde den flitigt då hon knappt kunde andas när vi lade henne på ryggläge elr när hon skulle ammas. Jag berättade för sjuk personal att vi använde nässug och de sa inget om det. Så vi fortsatte med den. Tills idag, då jag ringde sjukvårdsrådgivningen för tredje gången och en väldigt erfaren barnmorska berättade för mig att man inte ska använda nässug alls, aldrig! Då bebisen sugs i näsan sväller den igen och blir täppt gråt alltså värre än det var innan, hon sa att det löser sig själv. Så allt bök och stök och med den där sugen har varit helt i onödan. Jag vart jätte lessen när jag fick reda på detta, känner mig som världens elakaste och sämsta mamma. Trodde att jag var snäll och hjälpte till att ta bort snoret, då jag egentligen gjorde det värre. Stackars älsklingen min.

• Svar på tråden Skippa nässugen!!!!
  • Dr Mupp

Vi har en nässug har använt den några enstaka gånger. Främst när koksaltslösning och bröstmjölk inte räckt utan att de fortfarande varit så täppta att de inte kunnat amma.

• Faile

Vi använde näsfridan lite då och då när det tjocknade på alldeles för mycket, och den har funkat jättebra.

Det enda man bör tänka på är att inte suga för hårt, samt att näsfridan ( precis som att snyta sig ) gör att snoret rinner till mer. Det är alltså lätt att det blir en ond cirkel. Men att använda den ibland, och till större kråkor ser jag absolut inget problem med.

• Stinky

Vi använder nässug, koksaltdroppar och nässpray på våran son, och har gjort det sedan han var en liten pyttebebis, och det har funkat utmärkt! Ciao!

• Devilian

så jävla ill att man inte får reda på sånt! Vad arg jag blir nu!

• Lantani

Vi har använt nässugen fåå gånger på sonen och de gånger vi använt den har den varit helt underbar. Sonen blev superförkyld vid 2 veckor ålder, klöktes och hade allmänt svårt att få luft, använde den några få gånger under denna tid, men efter 6 månaders ålder har vi inte använt den alls.

• Smulu

Har en Näsfrida och min tjej (snart 2 år) Springer själv och hämtar den.

• Puss och Kram
    Lillis 09 skrev 2010-03-03 21:13:23 följande:
    Hej!Har en liten tjej på 3mån om bara några dagar. Hon har fått världens förkylning med jätte slemmigt snor som täpper till och rinner samt jätte slemmigt i halsen mkt slemhosta. Så himla otäckt! Vi blev tippsade om näsdroppar och nässug på apoteket. Vi använde den flitigt då hon knappt kunde andas när vi lade henne på ryggläge elr när hon skulle ammas. Jag berättade för sjuk personal att vi använde nässug och de sa inget om det. Så vi fortsatte med den. Tills idag, då jag ringde sjukvårdsrådgivningen för tredje gången och en väldigt erfaren barnmorska berättade för mig att man inte ska använda nässug alls, aldrig! Då bebisen sugs i näsan sväller den igen och blir täppt gråt alltså värre än det var innan, hon sa att det löser sig själv. Så allt bök och stök och med den där sugen har varit helt i onödan. Jag vart jätte lessen när jag fick reda på detta, känner mig som världens elakaste och sämsta mamma. Trodde att jag var snäll och hjälpte till att ta bort snoret, då jag egentligen gjorde det värre. Stackars älsklingen min.
    Alltid lika roligt att se att man lyssnar på EN "väldigt erfaren barnmorska" när man uppenbarligen träffat flera andra kompetenta personer som rekomenderat eller inte sagt nånting alls om saken. Måste man få bekräftat hela tiden att man gör något bra för att det ska räknas? Har du slutat att snyta dig själv också och låter det rinna eftersom vi löser det så bra själv?

Vi använde snorsugen tillsammans med koksaltlösning och det är jag glad för, barnet fick det så mycket enklare att andas och sova. Som så mycket annat så får man anända saker med måtta och sunt förnuft.
  • Lena2008

I Sverige är vi överhuvudtaget nästan löjligt restriktiva vad det gäller att hjälpa små barn med olika vanliga "åkommor". Näsfridan är ett fantastiskt redskap när det används på rätt sätt!

Vi har haft stora problem med vår dotters tänder, vilket jag nämnde för min väninna i England. Hon skickade på direkten en produkt som heter 'Bonjela', en antiseptisk gelé man kan ge till barn från två månader. Den produkten har funnits på den Brittiska marknaden i över 40 år, men här i Sverige finns inget liknande, istället vet jag många föräldrar som ger sina barn alvedon för att de inte ska ha ont. Sen vi började använda den här produkten sover vår dotter som en liten ängel, hon ler stort bara jag tar fram tuben!
  • LillaFlingan

vår sons näsa har då rakt INTE blivit mer täppt efter man sugit ur snoret!!!
    det var knasigt av henne att säga så...

Lena2008: Det är inte ett sorts bedövningsmedel i den då? Lite som xylocain gel????

Svar på tråden Skippa nässugen!!!!