• Lillis 09

Skippa nässugen!!!!

Hej!

Har en liten tjej på 3mån om bara några dagar. Hon har fått världens förkylning med jätte slemmigt snor som täpper till och rinner samt jätte slemmigt i halsen mkt slemhosta. Så himla otäckt! Vi blev tippsade om näsdroppar och nässug på apoteket. Vi använde den flitigt då hon knappt kunde andas när vi lade henne på ryggläge elr när hon skulle ammas. Jag berättade för sjuk personal att vi använde nässug och de sa inget om det. Så vi fortsatte med den. Tills idag, då jag ringde sjukvårdsrådgivningen för tredje gången och en väldigt erfaren barnmorska berättade för mig att man inte ska använda nässug alls, aldrig! Då bebisen sugs i näsan sväller den igen och blir täppt gråt alltså värre än det var innan, hon sa att det löser sig själv. Så allt bök och stök och med den där sugen har varit helt i onödan. Jag vart jätte lessen när jag fick reda på detta, känner mig som världens elakaste och sämsta mamma. Trodde att jag var snäll och hjälpte till att ta bort snoret, då jag egentligen gjorde det värre. Stackars älsklingen min.

• Svar på tråden Skippa nässugen!!!!
  • 1977Maria Therese
    Mariohn skrev 2010-03-04 18:09:38 följande:
    Tja ett av många bra svar är att nezeril och nässug inte är till för samma sak? Trodde du det? 
    Ts dotter har en förkylning, kanske därav hon använer nezeril??
  • maddan86

har också hört att man ej ska använda de.. vår läkare sa typ aja baja nrä jag sa att vi hade en sån och har märkt att sen vi slutade med den så lider hon inte alls lika mkt av snoret längre för det rinner ju ut eller vad man ska säga.. det är ju logiskt ju mer man snyter sig desto mer täppt blir man ju..

• Alexandria

Jag tycker saltvattenslösning fungerar väldigt bra (men använder sugen först som oftast).

• Queenie70

Tänker på vilken panik jag skulle få av att inte kunna snyta mig och ha näsan full av snor. Tänk om ingen hjälper en med att suga snoken när man e ett gammalt vårdpaket...*huvva*..Måste ju kännas lika illa för en bebis tänker jag. Självklart ska man inte överutnyttja nåt (som med allt annat) men med måtta och innan sängdags är det klart att man kan hjälpa till och suga rent försiktigt.

• Trynträ

Fast hur får man ut snorkusarna om man inte använder en sug? Agnes hatar den men hon får alldeles fullt med snor i näsan var och varannan dag så det låter som hon har svårt att andas. Förstår inte hur man skulle göra om man inte hade en. De små liven andas ju så mycket med näsan.

• maddan86

jag tror dotter lärt sig andas bättre genom munnen sen vi slutade med den och det var länge sen för hon sover aldrig dåligt om nätterna även fast hon är suupersnorig.

• 1969
    Queenie70 skrev 2010-03-04 22:49:28 följande:
    Min sambo berättade faktiskt att hans mamma i Afrika gjorde så med dem när de var små. De stoppade in hela snoken i munnen och sög och spottade ut...Jisses, det e kärlek det....Hade kväljningar hela kvällen, och får det nu när jag skriver det också...*urk*
    Så har jag gjort, slemmigt värre i munnen men vad gör man inte
    Vatten, vatten, vatten är också grejen här. Håller framstupa över fyllt handfat och plaskar upp i ansiktet länge, då bara rinner det ur näsan.
  • Queenie70
    1969 skrev 2010-03-06 12:01:55 följande:
    Så har jag gjort, slemmigt värre i munnen men vad gör man inte Vatten, vatten, vatten är också grejen här. Håller framstupa över fyllt handfat och plaskar upp i ansiktet länge, då bara rinner det ur näsan.
    Tror jag hellre skulle tugga av mig mitt eget ben faktiskt....
  • Strumpan08
    Johanna W81 skrev 2010-03-04 23:56:54 följande:
    Vi har använt Näsfrida, Renässansdroppar och Nezeril till barnen vid förkylning sedan de var nyfödda. Funkar jättebra! Men man ska ju inte suga ur för ofta, liksom man inte ska snyta sig för ofta - det genererar bara mer snor! Det bästa tycker jag är att bada barnen lite varmt när dem är snoriga, det brukar lösa upp snoret och det är bara att torka bort när det kommer rinnande
    Det där med badkaret brukar jag också göra med dottern! När hon är snorig så får hon bada riktigt varmt och ångigt innan läggdags och allt snor och snorbobbor kommer ut. Om det blir jobbigt på natten sen så använder vi Nezeril som fungerar riktigt bra.
    Strumpan ~ 9/12-2008 ~ sandlada.blogg.se
  • jag7

Min lille kille har precis haft RS och legat på sjukhuset med massa snor och slem. Där gav läkarna oss en nässug och koksaltdroppar för att underlätta andningen. Så jag går helt klart på vad läkarna säger. Det har hjälp honom enormt mycket att bli av med snoret!

Svar på tråden Skippa nässugen!!!!