• Lillis 09

Skippa nässugen!!!!

Hej!

Har en liten tjej på 3mån om bara några dagar. Hon har fått världens förkylning med jätte slemmigt snor som täpper till och rinner samt jätte slemmigt i halsen mkt slemhosta. Så himla otäckt! Vi blev tippsade om näsdroppar och nässug på apoteket. Vi använde den flitigt då hon knappt kunde andas när vi lade henne på ryggläge elr när hon skulle ammas. Jag berättade för sjuk personal att vi använde nässug och de sa inget om det. Så vi fortsatte med den. Tills idag, då jag ringde sjukvårdsrådgivningen för tredje gången och en väldigt erfaren barnmorska berättade för mig att man inte ska använda nässug alls, aldrig! Då bebisen sugs i näsan sväller den igen och blir täppt gråt alltså värre än det var innan, hon sa att det löser sig själv. Så allt bök och stök och med den där sugen har varit helt i onödan. Jag vart jätte lessen när jag fick reda på detta, känner mig som världens elakaste och sämsta mamma. Trodde att jag var snäll och hjälpte till att ta bort snoret, då jag egentligen gjorde det värre. Stackars älsklingen min.

• Svar på tråden Skippa nässugen!!!!
  • dana3
    beabus87 skrev 2010-03-04 13:15:12 följande:
    Den där gelén blev jag lite intresserad av också :)
    I Bosnien gel hetter CALGON och kan användas från 3 månader.

Men, häromdan köpte jag OTRI-BABY nässug och är oxå ok. Min pojke äntligen andas.
    Vi varit på BVC och bara sagt att de kan inte hjälpa till-att det är normalt för så små bebisar.
    Ärligt talat i mitt land läkare skule göra nånting för att barn kan andas och även ge medicin för det. Om ingent av deta skule lysna lite på lungnor.
    Jag tycker inte att de är åxo ok att man använder koktsalt så lång tid.
  • DariaM
    Lena2008 skrev 2010-03-04 09:17:49 följande:
    I Sverige är vi överhuvudtaget nästan löjligt restriktiva vad det gäller att hjälpa små barn med olika vanliga "åkommor". Näsfridan är ett fantastiskt redskap när det används på rätt sätt! Vi har haft stora problem med vår dotters tänder, vilket jag nämnde för min väninna i England. Hon skickade på direkten en produkt som heter 'Bonjela', en antiseptisk gelé man kan ge till barn från två månader. Den produkten har funnits på den Brittiska marknaden i över 40 år, men här i Sverige finns inget liknande, istället vet jag många föräldrar som ger sina barn alvedon för att de inte ska ha ont. Sen vi började använda den här produkten sover vår dotter som en liten ängel, hon ler stort bara jag tar fram tuben!
    Jag var på tandläkar info förra veckan och hon berättade om den salvan. Dock rekommenderar de inte den i sverige då den inte är prövad här! Spelar ingen roll om man använt den i andra länder länge det måste ändå prövas och godkännas av svenska myndigheter. Och så är det ju med allt...vissa läkemedel är narkotikaklassade i sverige men inte i andra länder o.s.v. =)
  • Mariohn

Sicket jävla helvetes råbarkat skitsnack. Det är väl klart att ingen bebis ska behöva ligga med stora kråkor i näsan. Och att det löser sig själv? Då hade det väl för fan inte funnits ett problem eller?

Detta vinner pris i dumhet. 
  • Mariohn
    AnniPanni skrev 2010-03-04 17:38:42 följande:
    Vi har använt näsfrida på alla barnen o det hade aldrig funkat utan
    Nej men enligt TS "mycket erfarna = lastgamla" bm ska barn tvingas ha snor i näsan. Det vet väl alla hur bekvämt det är! Och att en snorkråka löser upp sig själv...ja det säger bara en del om TS medicinska kunnande. Det är obefintligt. En snorkråka orsakas av att det kommer in damm och andra partiklar i näsan som fastnar i snoret = snoret skyddar så att det inte färdas längre upp i näsgången. Jag tror att friska barn i sverige lär sig det på förskolan faktiskt. Alla utom TS. 
  • första pyret

köpte en nässug, en liten plast blåsa med pip. använder en minst en gång i veckan. När vi badat brukar jag rengöra lillens näsa. Ibland är det snor o ibland funkar den även på hyfsat torra bobbor (ursäkta uttrycket;). I början var det inte populärt, kunde förstå et när jag testat på mig själv, ganska obehagligt kan jag meddela.
    Men nu skrattar han så fort jag börjar "suga". kittlas nog lite.

• Faile
    alnosthlm skrev 2010-03-04 12:43:12 följande:
    Hej LenaJa d är så typiskt sverige!Men hur funkar gelén hur använder man den? Det är när tänderna börja komma och det gör ont eller?Vet du inga fler bra saker//Anna
    Den finns faktiskt i Sverige oxå.
    Det finns en butik som heter English shop som finns i sthlm och gbg. Man kan även beställa från dessa butiker via nätet.

http://webshop.englishshop.se/en/article/1143/bonjela_teething_gel

Där finns Bonjelagelen, och jag rekommenderar den oxå varmt. Den har varit jättebra vid tandsprickning hos båda våra barn.
  • 1977Maria Therese
    Mariohn skrev 2010-03-04 17:40:50 följande:
    Nej men enligt TS "mycket erfarna = lastgamla" bm ska barn tvingas ha snor i näsan. Det vet väl alla hur bekvämt det är! Och att en snorkråka löser upp sig själv...ja det säger bara en del om TS medicinska kunnande. Det är obefintligt. En snorkråka orsakas av att det kommer in damm och andra partiklar i näsan som fastnar i snoret = snoret skyddar så att det inte färdas längre upp i näsgången. Jag tror att friska barn i sverige lär sig det på förskolan faktiskt. Alla utom TS. 
    Men nu kör ts med Nezeril från 1 månad....Varför pilla med sug om man kan ta nezeril och få en långvarig effekt ?
  • Mariohn
    1977Maria Therese skrev 2010-03-04 18:02:52 följande:
    Men nu kör ts med Nezeril från 1 månad....Varför pilla med sug om man kan ta nezeril och få en långvarig effekt ?
    Tja ett av många bra svar är att nezeril och nässug inte är till för samma sak? Trodde du det? 
  • Lillis 09
    Puss och Kram skrev 2010-03-04 09:00:01 följande:
    Alltid lika roligt att se att man lyssnar på EN "väldigt erfaren barnmorska" när man uppenbarligen träffat flera andra kompetenta personer som rekomenderat eller inte sagt nånting alls om saken. Måste man få bekräftat hela tiden att man gör något bra för att det ska räknas? Har du slutat att snyta dig själv också och låter det rinna eftersom vi löser det så bra själv? Vi använde snorsugen tillsammans med koksaltlösning och det är jag glad för, barnet fick det så mycket enklare att andas och sova. Som så mycket annat så får man anända saker med måtta och sunt förnuft.
    Ja ursäkta det utrycket så mkt då!
    Men hon sa att hon jobbat som barnmorska under så lång tid att jag tog detta på allvar. Vill endast det bästa för min dotter. Hur menar du när du säger att man ska få något bekräftat? Jag ville bara vara snäll och berätta detta för de som inte har hört talas om det, så att de kan få sig en funderare innan de köper en sug. Vi har också självklart använt koksaltlösning innan vi sugit ut det självklart, för att göra det så enkelt och behagligt som möjligt. Och det är inte så att vi stått det med sugen stup i ett, vi har varit väldigt sparsamma på det. Jag tycker inte att du ska komma och hoppa på mig bara för att jag vill informera andra om hur vi har fått information.

Föresten, du. Jag snyter mig varje dag{#lang_emotions_dreamer}
Svar på tråden Skippa nässugen!!!!