• Lillis 09

Skippa nässugen!!!!

Hej!

Har en liten tjej på 3mån om bara några dagar. Hon har fått världens förkylning med jätte slemmigt snor som täpper till och rinner samt jätte slemmigt i halsen mkt slemhosta. Så himla otäckt! Vi blev tippsade om näsdroppar och nässug på apoteket. Vi använde den flitigt då hon knappt kunde andas när vi lade henne på ryggläge elr när hon skulle ammas. Jag berättade för sjuk personal att vi använde nässug och de sa inget om det. Så vi fortsatte med den. Tills idag, då jag ringde sjukvårdsrådgivningen för tredje gången och en väldigt erfaren barnmorska berättade för mig att man inte ska använda nässug alls, aldrig! Då bebisen sugs i näsan sväller den igen och blir täppt gråt alltså värre än det var innan, hon sa att det löser sig själv. Så allt bök och stök och med den där sugen har varit helt i onödan. Jag vart jätte lessen när jag fick reda på detta, känner mig som världens elakaste och sämsta mamma. Trodde att jag var snäll och hjälpte till att ta bort snoret, då jag egentligen gjorde det värre. Stackars älsklingen min.

• Svar på tråden Skippa nässugen!!!!
  • Trynträ
    Maluttan skrev 2011-10-02 21:10:10 följande:
    Varför är det så äckligt att själv suga ut snoret och spotta? Det är ju inte jätteroligt, men det gör ju tricket så att säga. Jag har en gång behövt rensa näsan på en av mina ungar och då gjorde jag just så.
    Det är ju inte direkt så att man inte kommer i kontakt med snoret alls annars, mina kids älskar iaf att trycka upp deras snoriga små nunor i mitt ansikte.
    Glä. Fy så äckligt. Ha snorkråkor i sin mun. *mår illa*
  • NessaG

Asså tjejer snälla. Tror knappast någon här njuter av smaken o har snoret som efterrätt precis. Alla tkr snor e äckligt självklart. Men måste man så måste man. Vrf dessa fjortis kommentarer? Det är väl understrycket att det är äckligt o att man håller på att klökas o kanske tom rent av spyr, men ni behöver inte överdriva av äckladen...ja menar d e fortfarande era barn ni snackar om!

Angående att du "drottningen1970" hellre skulle tugga av ditt ben skulle ja vilja se. Tror knappast på att det är sant. Ofta du tuggar ditt ben istället för att spotta ut lite snor. Snälla skärp dig.

• Queenie70
    NessaG skrev 2011-10-03 16:30:50 följande:
    Asså tjejer snälla. Tror knappast någon här njuter av smaken o har snoret som efterrätt precis. Alla tkr snor e äckligt självklart. Men måste man så måste man. Vrf dessa fjortis kommentarer? Det är väl understrycket att det är äckligt o att man håller på att klökas o kanske tom rent av spyr, men ni behöver inte överdriva av äckladen...ja menar d e fortfarande era barn ni snackar om!

Angående att du "drottningen1970" hellre skulle tugga av ditt ben skulle ja vilja se. Tror knappast på att det är sant. Ofta du tuggar ditt ben istället för att spotta ut lite snor. Snälla skärp dig.
    Jag tuggar aldrig av mig mitt ben. Jag har heller aldrig snor i munnen.....Har du?
  • Trynträ
    NessaG skrev 2011-10-03 16:30:50 följande:

Fast grejen är ju den att man måste inte. Finns utmärkta produkter som löser det åt en. Spelar väl ingen roll vem snoret kommer ifrån. Lika äckligt för det.
  • Jessica8803

Sjukvårdsrådgivningen är inte utbildad! Lyssna på barnläkare och BVC. För min dotter funkade den jättebra.

• Maluttan

Äh, ja det är äckligt, men jag har ingen nässug. Tänker heller inte köpa någon. Hade mina ungar varit såna som var snoriga jämt kanske. Men äldsta som är två kan ju redan snyta sig själv, och har som sagt endast en gång behövt suga ut snoret åt han.
    Det ät ju mitt barn, och som jag skrev tidigare så vill de ju ändå pussas hela tiden, så jag får ju deras snor i ansiktet hur som.

• NessaG
    Queenie70 skrev 2011-10-03 16:56:35 följande:
    Jag tuggar aldrig av mig mitt ben. Jag har heller aldrig snor i munnen.....Har du?
    Men seriöst människa..va tror du egentligen?!...på riktigt hur gammal är du??
  • NessaG
    Trynträ skrev 2011-10-03 17:27:52 följande:
    Fast grejen är ju den att man måste inte. Finns utmärkta produkter som löser det åt en. Spelar väl ingen roll vem snoret kommer ifrån. Lika äckligt för det.
    Ingenstans i mina kommentarer påstår ja väl att det är ett måste? Förstår inte vart du fått det ifrån...tkr bara att ni överdriver med era "öööhhh va äckligt"- kommentarer...som tidigare nämnt är det väl understrycket att snor=äckligt..inte precis som om man käkar d till frukost varje dag precis...tkr ni överdriver för d e trots allt era egna barn. Jag hade DÖTT för min dotter så att suga ut lite snor e inte hela världen, fast ja helst skulle slippa o tack o lov har ja aldrig behövt göra det för ja e rädd att ja spyr då kanske...men hursomhelst ja skulle göra allt för henne..trodde väl någonstans att ALLA mammor känner likadant...eller har ja fel?
  • Queenie70
    NessaG skrev 2011-10-04 02:07:05 följande:
    Men seriöst människa..va tror du egentligen?!...på riktigt hur gammal är du??
    Antagligen mycket äldre än vad du är, självdistans är nämligen nåt som kommer med ålder och mognad. Innan tar man sig själv på så himla blodigt allvar
  • Queenie70
    NessaG skrev 2011-10-04 02:11:13 följande:
    Ingenstans i mina kommentarer påstår ja väl att det är ett måste? Förstår inte vart du fått det ifrån...tkr bara att ni överdriver med era "öööhhh va äckligt"- kommentarer...som tidigare nämnt är det väl understrycket att snor=äckligt..inte precis som om man käkar d till frukost varje dag precis...tkr ni överdriver för d e trots allt era egna barn. Jag hade DÖTT för min dotter så att suga ut lite snor e inte hela världen, fast ja helst skulle slippa o tack o lov har ja aldrig behövt göra det för ja e rädd att ja spyr då kanske...men hursomhelst ja skulle göra allt för henne..trodde väl någonstans att ALLA mammor känner likadant...eller har ja fel

Visst har du fel, jag skulle aldrig drömma om att suga ut snoret med munnen, jag skulle införskaffa en snorsug...
Svar på tråden Skippa nässugen!!!!