• Lillis 09

Skippa nässugen!!!!

Hej!

Har en liten tjej på 3mån om bara några dagar. Hon har fått världens förkylning med jätte slemmigt snor som täpper till och rinner samt jätte slemmigt i halsen mkt slemhosta. Så himla otäckt! Vi blev tippsade om näsdroppar och nässug på apoteket. Vi använde den flitigt då hon knappt kunde andas när vi lade henne på ryggläge elr när hon skulle ammas. Jag berättade för sjuk personal att vi använde nässug och de sa inget om det. Så vi fortsatte med den. Tills idag, då jag ringde sjukvårdsrådgivningen för tredje gången och en väldigt erfaren barnmorska berättade för mig att man inte ska använda nässug alls, aldrig! Då bebisen sugs i näsan sväller den igen och blir täppt gråt alltså värre än det var innan, hon sa att det löser sig själv. Så allt bök och stök och med den där sugen har varit helt i onödan. Jag vart jätte lessen när jag fick reda på detta, känner mig som världens elakaste och sämsta mamma. Trodde att jag var snäll och hjälpte till att ta bort snoret, då jag egentligen gjorde det värre. Stackars älsklingen min.

• Svar på tråden Skippa nässugen!!!!
  • LilaRos

Vi andänder näsug på vår son och tycer det är kanon. Inget stök och bråk från hans sida häller.
    Det blir lättare för honnom när snoret är borta.

Mamma anvnde öven även på mig ohc mina syskon, fasst en sådan grej som man annars spolar öronen med. Inga fel på oss inte!

Jag har iaf vldit ont av det när näsan är sn orfyld. Grymmt obehagligt! Tror inte att sonen är ett stort fan av det häler.

• Fruochmamma

Var hos BVC med våran 3 veckors igår och frågade faktiskt om man kunde över-använda Näsfridan och ifall det var skadligt och hon sa att det inte var så. Men dessvärre får man olika besked beroende på vem man frågar.

ღ♥ Ludvig + Larsa + mamma + Carl ♥ღ
  • nysignatur

Då måste man suga så in i berget. Man tar liksom inte i för kung och fosterland, är snoret så långt upp i hjärnbarken så får det vara. Har funkat finemang på båda mina tjejer.

Så SKIPPA INTE NÄSSUGEN!

• With a devilish smile

Fick också höra att det inte bra att använda nässug på barn när min lilla var bebis.

Dom rekommenderade tops & koksalt på apoteket.
    Har aldrig använt en nässug & aldrig saknat en .
    Gått utmärkt med bara rensa näsan med tops & koksaltet :)
    Ängla 081028 & Lillebror BF 100704
  • Frostizz

Leia fick RS då hon var 5 veckor. Vi låg inne 8 dagar med henne. Hon fick syrgas varje dag o dom sög näsan på henne hela tiden. Dom pratade om att man kunde suga för mycket så första dagen så gjorde dom det bara 2-3 gånger. Men insåg sedan efter att hon inte fick någon luft att det behövdes. Dom var inne hos oss hela tiden för hon blev jätte dålig o sög näsan på henne o munnen oxå. Hon hade slem över allt.
    När det värsta var över o hon var pigg nog att åka hem så sa dom åt mig o köpa med mig en näsfrida! Vi använde den i ca 3 veckor efteråt. Hon behövde det då.
    Sen dess har hon klarat sig utan näsfridan då hon varit förkyld.

Jag ror som m allt annat att med måtta om det behövs så använd den. Med Leo behövde vi aldrig använda den.

• KlasStures mamma

Jag har en näsfrida och den funkar alldeles utmärkt. Men som någo sa här innan. Med måtta ska man ju naturligtvis använda den.

• Hanniz84

fast sjukvårdrådgivningen ger jag inte mkt för faktikst...

dom har sagt så mkt till mej så jag blivit jätteorolig, som senare visat sej inte alls vara så..

jag använder nässugen o hade nog inte klarat mej utan den o koksalt nu när dotter är rejält förkyld, klibbar igen i näsan på ingenting, o utan att få det utsuget hade hon inte kunnat andas..

men, alla gör ju som dom vill

BF 22juli *Längtar*
  • alnosthlm

Hej Lena

Ja d är så typiskt sverige!
    Men hur funkar gelén hur använder man den? Det är när tänderna börja komma och det gör ont eller?
    Vet du inga fler bra saker{#lang_emotions_laughing}

//Anna

Lena2008 skrev 2010-03-04 09:17:49 följande:
    I Sverige är vi överhuvudtaget nästan löjligt restriktiva vad det gäller att hjälpa små barn med olika vanliga "åkommor". Näsfridan är ett fantastiskt redskap när det används på rätt sätt! Vi har haft stora problem med vår dotters tänder, vilket jag nämnde för min väninna i England. Hon skickade på direkten en produkt som heter 'Bonjela', en antiseptisk gelé man kan ge till barn från två månader. Den produkten har funnits på den Brittiska marknaden i över 40 år, men här i Sverige finns inget liknande, istället vet jag många föräldrar som ger sina barn alvedon för att de inte ska ha ont. Sen vi började använda den här produkten sover vår dotter som en liten ängel, hon ler stort bara jag tar fram tuben!
  • Nikita87

Har använt nässugen ofta till båda mina barn då dom har mycket snorkråkor som inte kommer ut  men gör att dom får svårt att andas.Stora tjejen kom själv med den när hon va mindre så obehagligt kan det juh inte vara.Lillkillen säger inte ett pip när jag använder den så jag tänker fortsätta med gott samvete!

• beabus87
    Lena2008 skrev 2010-03-04 09:17:49 följande:
    I Sverige är vi överhuvudtaget nästan löjligt restriktiva vad det gäller att hjälpa små barn med olika vanliga "åkommor". Näsfridan är ett fantastiskt redskap när det används på rätt sätt! Vi har haft stora problem med vår dotters tänder, vilket jag nämnde för min väninna i England. Hon skickade på direkten en produkt som heter 'Bonjela', en antiseptisk gelé man kan ge till barn från två månader. Den produkten har funnits på den Brittiska marknaden i över 40 år, men här i Sverige finns inget liknande, istället vet jag många föräldrar som ger sina barn alvedon för att de inte ska ha ont. Sen vi började använda den här produkten sover vår dotter som en liten ängel, hon ler stort bara jag tar fram tuben!
    Den där gelén blev jag lite intresserad av också :)
Svar på tråden Skippa nässugen!!!!