• Lillis 09

Skippa nässugen!!!!

Hej!

Har en liten tjej på 3mån om bara några dagar. Hon har fått världens förkylning med jätte slemmigt snor som täpper till och rinner samt jätte slemmigt i halsen mkt slemhosta. Så himla otäckt! Vi blev tippsade om näsdroppar och nässug på apoteket. Vi använde den flitigt då hon knappt kunde andas när vi lade henne på ryggläge elr när hon skulle ammas. Jag berättade för sjuk personal att vi använde nässug och de sa inget om det. Så vi fortsatte med den. Tills idag, då jag ringde sjukvårdsrådgivningen för tredje gången och en väldigt erfaren barnmorska berättade för mig att man inte ska använda nässug alls, aldrig! Då bebisen sugs i näsan sväller den igen och blir täppt gråt alltså värre än det var innan, hon sa att det löser sig själv. Så allt bök och stök och med den där sugen har varit helt i onödan. Jag vart jätte lessen när jag fick reda på detta, känner mig som världens elakaste och sämsta mamma. Trodde att jag var snäll och hjälpte till att ta bort snoret, då jag egentligen gjorde det värre. Stackars älsklingen min.

• Svar på tråden Skippa nässugen!!!!
  • smurfen08

Har också använt Näsfrida och i samband med koksaltsprayen på vår 8veckors gamla kille. Det vart i början bättre sedan tyckte jag han vart mera täpt och snorig av den. Rådfrågade min BM som sa att man ska vara försiktig med dem och hur hårt man suger för om man suger för hårt kan man förstöra slemmhinnorna och då göra det värre. Hon sa att många barnläkare avråder från dem just pga av detta.

• smurfen08

DariaM skrev 2010-03-04 14:18:35 följande:
    Jag var på tandläkar info förra veckan och hon berättade om den salvan. Dock rekommenderar de inte den i sverige då den inte är prövad här! Spelar ingen roll om man använt den i andra länder länge det måste ändå prövas och godkännas av svenska myndigheter. Och så är det ju med allt...vissa läkemedel är narkotikaklassade i sverige men inte i andra länder o.s.v. =)
    Den salvan är underbar
    Finns även som vuxensalva mot blåsor i munnen.
  • baby87

Aldrig hört i snart 2år att man inte ska använda den ,,brukar alltid använda den när han e förkyld skulle inte kunna vara utan den,,hur kan man ens låta bli snoret o stackars barn som inte kan andas då

Älskar Mina Pojkar
  • lieva

Japp,,,pris i dumhet kan man lungt säga.

• Queenie70

Jag har aldrig upplevt de problemen med min näsfrida. Senaste veckan har lillen haft jättesvårt att somna för att han varit täppt och snorig och inte kunnat andas när han haft nappen. Men efter lite sug, så sover han och andas fritt.

• Queenie70
    TwistedSister skrev 2010-03-03 21:42:49 följande:
    Jag har aldrig sugit ut nåt snor ur något av mina barns näsor det har gått bra ändå. En kompis sög ut snoret ur sin sons näsa med munnen, det borde vara skonsammare men jag hade aldrig klarat det. Hon hade sett nåt program om inuitkvinnor tror jag det var, som gjorde så, och tänkt att kan de så kan väl jag. Jag blev faktiskt lite imponerad, men inte så mycket att jag har lust att testa.
    Min sambo berättade faktiskt att hans mamma i Afrika gjorde så med dem när de var små. De stoppade in hela snoken i munnen och sög och spottade ut...Jisses, det e kärlek det....Hade kväljningar hela kvällen, och får det nu när jag skriver det också...*urk*
  • Glitter2
    Queenie70 skrev 2010-03-04 22:49:28 följande:
    Min sambo berättade faktiskt att hans mamma i Afrika gjorde så med dem när de var små. De stoppade in hela snoken i munnen och sög och spottade ut...Jisses, det e kärlek det....Hade kväljningar hela kvällen, och får det nu när jag skriver det också...*urk*
    Ja det är kärlek det
    Jag har inte prövat, tänker också att det inte känns helt rätt att suga i mig alla baciller.
  • Joje

Vi har använt Näsfrida, Renässansdroppar och Nezeril till barnen vid förkylning sedan de var nyfödda. Funkar jättebra! Men man ska ju inte suga ur för ofta, liksom man inte ska snyta sig för ofta - det genererar bara mer snor! Det bästa tycker jag är att bada barnen lite varmt när dem är snoriga, det brukar lösa upp snoret och det är bara att torka bort när det kommer rinnande

♥ Mamma till ♂ 17 april 2007 & ♀ 12 juli 2008 ♥
  • Faile
    alnosthlm skrev 2010-03-04 12:43:12 följande:
    Hej LenaJa d är så typiskt sverige!Men hur funkar gelén hur använder man den? Det är när tänderna börja komma och det gör ont eller?Vet du inga fler bra saker//Anna
    beabus87 skrev 2010-03-04 13:15:12 följande:
    Den där gelén blev jag lite intresserad av också :)
    Se mitt tidigare inlägg om gelen, den finns i Sverige att köpa
  • Puss och Kram
    Lillis 09 skrev 2010-03-04 19:59:51 följande:
    Ja ursäkta det utrycket så mkt då!Men hon sa att hon jobbat som barnmorska under så lång tid att jag tog detta på allvar. Vill endast det bästa för min dotter. Hur menar du när du säger att man ska få något bekräftat? Jag ville bara vara snäll och berätta detta för de som inte har hört talas om det, så att de kan få sig en funderare innan de köper en sug. Vi har också självklart använt koksaltlösning innan vi sugit ut det självklart, för att göra det så enkelt och behagligt som möjligt. Och det är inte så att vi stått det med sugen stup i ett, vi har varit väldigt sparsamma på det. Jag tycker inte att du ska komma och hoppa på mig bara för att jag vill informera andra om hur vi har fått information. Föresten, du. Jag snyter mig varje dag

Ledsen om du kände dig påhoppad men jag börjar bli så trött på såna här "varningstrådar" Det är så tråkigt när det ska bli  skrämselpropaganda, du säger själv att du berättat för vården att du använt snorsug och de har inte kommenterat det, de tar jag som ett samtycke på att det inte är farligt, men så är det EN barnmorska som säger åt dig att den är olämplig, och hur du vet du att hon är mycket med erfareren än alla andra inom vården du har träffat? Du har bara pratat med henne i telefon. Visst man går på sin egen magkänsla, men sen rekomenderas den tydligen på NEO enligt Kia Family. Det kan vi visserligen bara ta Hennes ord för också...

Snällt att du vill varna, men skriv då inte en rubrik SKIPPA SNORSUGEN!!!! och fördöm något du bara har hört ett negativt omdömme om, alla tycker olika om saker och det finns inget i ditt påstående som är nån bekräftad sanning. OM det hade varit en livsfarlig produkt så hade den inte funnits på marknaden och hade inte behovet uppstått så hade den aldrig uppfunnits, för vem sjutton tycker det är nice med näsan full av snor.

Själv tar jag mycket information som jag får av äldre/erfarna bvc sköterskor och barnmorskor med en nypa salt, eller bildar mig en egen uppfattning om det eftersom jag flera gånger att jag fått väldigt "gammal" info... De jag har träffat ser sällan utanför ramarna av sin egen kunskap. Vi fick däremot en ny bvcsköterska som är 30+ nu och hon har en helt annan koll på dagens föräldrar och dess medvetenhet...

Däremot fick jag i och med den här tråden reda att man skall begränsa användningen av snorsug och det hade jag inte en aning om, men skippa den helt kommer jag inte att gör. Jag tycker den fungerar bra.

Svar på tråden Skippa nässugen!!!!