• Lillis 09

Skippa nässugen!!!!

Hej!

Har en liten tjej på 3mån om bara några dagar. Hon har fått världens förkylning med jätte slemmigt snor som täpper till och rinner samt jätte slemmigt i halsen mkt slemhosta. Så himla otäckt! Vi blev tippsade om näsdroppar och nässug på apoteket. Vi använde den flitigt då hon knappt kunde andas när vi lade henne på ryggläge elr när hon skulle ammas. Jag berättade för sjuk personal att vi använde nässug och de sa inget om det. Så vi fortsatte med den. Tills idag, då jag ringde sjukvårdsrådgivningen för tredje gången och en väldigt erfaren barnmorska berättade för mig att man inte ska använda nässug alls, aldrig! Då bebisen sugs i näsan sväller den igen och blir täppt gråt alltså värre än det var innan, hon sa att det löser sig själv. Så allt bök och stök och med den där sugen har varit helt i onödan. Jag vart jätte lessen när jag fick reda på detta, känner mig som världens elakaste och sämsta mamma. Trodde att jag var snäll och hjälpte till att ta bort snoret, då jag egentligen gjorde det värre. Stackars älsklingen min.

• Svar på tråden Skippa nässugen!!!!
  • Kråkes mamma

Min 10 veckors son var riktigt förkyld för ca 2 veckor sen med både hosta och snor. Jag gav honom saltlösning från apoteket och väntade sen en stund innan jag sög ut snort med hjälp av en nässug. Det fungerade jättebra och han blev mindre täppt vilket ledde till att han sov bättre på natten. Dock la vi honom i lite lutning så huvude kom högre än bröstet vilket även gjorde gott för hostan. 

Kråkes mamma
  • Trynträ
    NessaG skrev 2011-10-04 02:11:13 följande:
    Ingenstans i mina kommentarer påstår ja väl att det är ett måste? Förstår inte vart du fått det ifrån...tkr bara att ni överdriver med era "öööhhh va äckligt"- kommentarer...som tidigare nämnt är det väl understrycket att snor=äckligt..inte precis som om man käkar d till frukost varje dag precis...tkr ni överdriver för d e trots allt era egna barn. Jag hade DÖTT för min dotter så att suga ut lite snor e inte hela världen, fast ja helst skulle slippa o tack o lov har ja aldrig behövt göra det för ja e rädd att ja spyr då kanske...men hursomhelst ja skulle göra allt för henne..trodde väl någonstans att ALLA mammor känner likadant...eller har ja fel?
    Du skrev "Men måste man så måste man".

Klart man hade offrat allt för sitt barn men suga snor med sin egen mun är ju inget man behöver när det finns hjälpmedel för det. Förstår inte varför man då ska behöva suga in det i sin egen mun om man kan slippa. Å vi har haft nytta av Näsfridan när det varit förkylningar eller allmänna kråkor i näsan som gjort det svårt att andas.
  • Themis

Jag har aldrig fattat varför vi skulle behöva en snorsug, det har gått bra ändå?

I will smite all thy borders with frogs.--Exodus 8:2
  • NessaG

Ja började kommentera om du trycker på visa endast angående någons svärmor från Afrika som fick suga snor o ni snackar fortfarande om näsfridor. Ja orkar verkligen inte kommentera mera när ni vägrar inse fakta.

• NessaG

Kanske borde bete dug äldre då också men men...

• Queenie70
    NessaG skrev 2011-10-05 01:38:02 följande:
    Ja började kommentera om du trycker på visa endast angående någons svärmor från Afrika som fick suga snor o ni snackar fortfarande om näsfridor. Ja orkar verkligen inte kommentera mera när ni vägrar inse fakta.
    ..och dessa fakta är att om man inte suger snor med munnen så älskar man inte sitt barn..?
  • 201201232

Jag har en sån där snorsug hemma, fick när första barnet var bebis för drygt tre år sedan. Har aldrig använt den. Vid behov tar jag en bit papper och gör rent med. Snoret brukar fastna på pappret och hänga med ut om det är redo att lossna.

• Anna med 3 trollungar

De beror nog lite på hur man använder den. Den har var min bäste vän till båda barnen när dem var små och täta. Den har gjort att dem har klarat att äta trots förkylningar.

De har inte svällt mer efteråt, snarare tvärt om. Men vi använde altid koksaltlösning och 5 min senare näsdroppar och sen nässugen

• NessaG
    Queenie70 skrev 2011-10-05 06:11:23 följande:
    ..och dessa fakta är att om man inte suger snor med munnen så älskar man inte sitt barn..?
    du kan ju alltid förska hitta en näsfrida i afrika ;) Nej FAKTA ÄR har man ingen jävla näsfrida o inte hjälper sitt barn o få ut snoret oavsett medel så älskar man INTE sitt barn. Ska jag rita det till dej kanske du förstår bättre? My god kvinna..du suger ur min energi med dina kommentarer.
  • Queenie70
    NessaG skrev 2011-10-06 01:54:03 följande:
    du kan ju alltid förska hitta en näsfrida i afrika ;) Nej FAKTA ÄR har man ingen jävla näsfrida o inte hjälper sitt barn o få ut snoret oavsett medel så älskar man INTE sitt barn. Ska jag rita det till dej kanske du förstår bättre? My god kvinna..du suger ur min energi med dina kommentarer.
    Tänk så olika det kan vara. Du roar mig å andra sidan oerhört
  • NessaG
    Queenie70 skrev 2011-10-06 06:20:37 följande:
    Tänk så olika det kan vara. Du roar mig å andra sidan oerhört
    D e ju alltid roligt när ja kan få andra o må bra Kyss Du kanske oxå ska prova med det Solig
  • Saralito

Vi hade inte överlevt Märtas första månader utan koksaltslösning och snorsug. Det är ingen överdrift heller, vi hade blivit galna alla tre. Hon blev då inte ett dugg tätare av den.

• Lisa1976

fick dotter i januari i år och hon var förkyld dom första veckorna. Vi använde sugen och koksalt. Visst är det hemskt men det funkar ju och hon sov bättre. Jag önskar att vi hade vågat använda den på vår son som vi har sedan innan.
    Nu har hon varit förkyld igen och är 8 månader, men nu funkar det inte alls med sugen, hon är aldeles för stor och blir helt galen. 

Son 0804 Dotter 1101
Svar på tråden Skippa nässugen!!!!