• 79maria

Vi som har barn med spalt del 15

Dags för ytterligare en ny tråd! Här samlas vi som har barn med LKG (Läpp- käk- och gomspalt) och diskuterar operationer, hjälpmedel, framsteg och allt annat som har med våra små spaltisar att göra

Välkomna hit, gamla som nya!

Adrian och Gabriels mamma
  • Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15
  • Mary Jo
    The Maria skrev 2010-06-11 13:51:36 följande:
    Dom ska ju ha bra läkkött dom små liven också så det borde väl snart vara läkt... Ivan fick nytt plåster i söndags. Igår när vi skulle byta plåster var det dock lite rött på läppen, hoppas att det inte är infekterat. Men i så fall borde det väl ha kommit tidigare?
    Vi var tvungen att byta Vilja´s tejp tidigare för att den gick sönder över stygnen och det var lite rött. men såg inte irriterat ut och inget var.. Det kanske bara är lite rött från början? Nog tror jag en infektion kommer tidigare och inte när det är nästan läkt!

-----

I mina papper står det att man ska ha manschetterna i ca 14 dagar. hehe. kan det betyda mindre än 14 dagar? Vilja har inte ont alls i läppen men störs så mkt av mschetterna o på måndag är det 14 dagar. det verkar ju ha läkt på läppen och hon har inte den motoriken så hon skulle kunna dra av tejpen o pilla lös stygnen. (hon kan ju inte ens skaka en skallra,haha)  .. Har ni haft dom prick 14 dagar?
  • The Maria
    Mary Jo skrev 2010-06-11 14:13:02 följande:
    I mina papper står det att man ska ha manschetterna i ca 14 dagar. hehe. kan det betyda mindre än 14 dagar? Vilja har inte ont alls i läppen men störs så mkt av mschetterna o på måndag är det 14 dagar. det verkar ju ha läkt på läppen och hon har inte den motoriken så hon skulle kunna dra av tejpen o pilla lös stygnen. (hon kan ju inte ens skaka en skallra,haha)  .. Har ni haft dom prick 14 dagar?
    Vi behövde inga manchetter... Dom sa att barn under året inte var så starka att dom kunde förstöra så han har varit utan hela tiden...
  • Mary Jo
    The Maria skrev 2010-06-11 15:04:45 följande:
    Vi behövde inga manchetter... Dom sa att barn under året inte var så starka att dom kunde förstöra så han har varit utan hela tiden...
    MAN VA? varför är allt så olika för vilket del av landet man tillhör??! Nu blir jag nästan förbannad. Hon tycker INTE om dom och är jätteledsen av dom och det har varit jättejobbigt dygnet runt pga av dom
  • idamarja

det är jättemärkligt när man får olika bud beroende på vilket sjukhus man tillhör, i göteborg gav dom oss inget napp-förbud o inga manchetter, jätteskönt förstås, men det var ett himla passande förstås så han inte for med händerna i munnen, o nappanvändning med sund förnuft.

n-j´s stygn satt kvar länge, dom sa att dom försvinner av sig själv, han hade ingen tejp alls.

vi väntar på besked om op. för mjuka gommen, skulle blivit i maj/juni, o nu blri det nog inte före aug/sep, eftersom det blir sommar o semester här emellan för kirurgerna också. lite jobbigt eftersom n-j är 9 månader nu o ligger ganska lång efter med operationerna, men det är ju pga. att han har varit tvungen att genomgå så många andra operationer som varit akuta. men man blir ju lite orolig för talet, men det ska väl gå bra det också.

• Mary Jo
    idamarja skrev 2010-06-11 21:25:11 följande:
    det är jättemärkligt när man får olika bud beroende på vilket sjukhus man tillhör, i göteborg gav dom oss inget napp-förbud o inga manchetter, jätteskönt förstås, men det var ett himla passande förstås så han inte for med händerna i munnen, o nappanvändning med sund förnuft.

n-j´s stygn satt kvar länge, dom sa att dom försvinner av sig själv, han hade ingen tejp alls.

vi väntar på besked om op. för mjuka gommen, skulle blivit i maj/juni, o nu blri det nog inte före aug/sep, eftersom det blir sommar o semester här emellan för kirurgerna också. lite jobbigt eftersom n-j är 9 månader nu o ligger ganska lång efter med operationerna, men det är ju pga. att han har varit tvungen att genomgå så många andra operationer som varit akuta. men man blir ju lite orolig för talet, men det ska väl gå bra det också.
    ja,det är verkligen märkligt det där med olika förbud. Nu åkte Vilja´s manschetter efter att jag läste det här inne. Stygnen på läppen har i princip läkt och hon har inte ont. så var det med dom! äsch,dom var så jobbiga.

Jobbigt med semester tider:(,vilja höll ju inte på att få sin op förrens i okt o då skulle hon vara 8 månader så jag är glad att den blev av nu.  Lycka till!

-------------

Vet ni varför vissa barn får tejp över läppspalten under näskroksbehandlingen och vissa inte?
  • The Maria

Vi hade inte näskrok, bara tejp och gomplatta. Även det där verkar ju vara väldigt olika....

• Mary Jo

Men undrar varför inte alla barn får tejp över läppspalten. Jag hoppades ju nästan att hon skulle få det för jag trodde ju att hon skulle kunna ammas bättre då men jag fick ingen.
    Var tvungen att lägga ner amningen för hon hade inte lika bra sug. Det ska plastikkirurgen inte alls stämde för dom ska tydligen ha lika bra sug fast dom "bara" har läppspalt men hon äter HELT annorlunda nu sen operationen. förut åt hon 40-60 min och kunde inte suga tutte,den åkte bara ut. Nu äter hon på 5-10 minuter och tutten kan typ inte åka ut. man måste dra som en tok för att den sitter så hårt .. Så där håller jag inte med. Det är så skönt att det går så pass mycket fortare att mata henne. Allt har blivit så mycket lättare.

• lkgj
    malan81 skrev 2010-06-08 15:10:20 följande:
    Hej på er!

Nu har Sixtens lillebror äntligen kommit! Det blev en lite Mille och han och vi mår bara bra.

Maria
    Grattis, Grattis......kram
  • Majamamma

Grattis till pojken malan81!
    Alvin och Evelina har också fått en lillebror, den 18:e maj. Allt gick jättebra!
    På torsdag är det dags för Evelinas tredje operation, hårda gommen plus justering av läppen.
    Jag läste er diskussion om manchetterna. Evelina opererade läppen när hon var ett år och fick manchetter efteråt. Elva dagar efter operationen ramlade hon och på grund av manchetterna kunde hon inte ta emot sig utan ramlade pladask rakt på läppen och slog upp stygnen... Så det där med manchetter kan vara på gott och ont...

• Mollymajs
    Majamamma skrev 2010-06-13 20:42:14 följande:
    Grattis till pojken malan81!
    Alvin och Evelina har också fått en lillebror, den 18:e maj. Allt gick jättebra!
    På torsdag är det dags för Evelinas tredje operation, hårda gommen plus justering av läppen.
    Jag läste er diskussion om manchetterna. Evelina opererade läppen när hon var ett år och fick manchetter efteråt. Elva dagar efter operationen ramlade hon och på grund av manchetterna kunde hon inte ta emot sig utan ramlade pladask rakt på läppen och slog upp stygnen... Så det där med manchetter kan vara på gott och ont...
    Åhhhhhh va skoj JÄTTE grattis till er, va ska lillebror heta? Gick allt bra? Läste på LKG sidan att det inte blir nån träff i höst heller utan de hoppas på att få ihop nåt i vår istället. Hoppas vi ses då igen
Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15