Lovisa1975 skrev 2010-07-19 18:58:24 följande:
Hej! Jag har en liten tjej på 1 år med dubbelsidig LKG och är ny här...Jag letade på internet efter något om dagis och spalt och hittade detta! Jag har lite samma fundering som ett annat inlägg, hur är det egentligen med dagis och spaltbarn?? Är det självklart att "vanliga" dagis tar emot spaltbarn? Min dotter är inget vidare bra på att äta, äter långsamt och lite åt gången. På grund av att hon har en väldigt bred spalt komemr den inte slutas förrän hon är 2 år ca. Jag är lite vilsen för egentligen skulle jag behöva börja jobba innan hon är färdigopererad i gommen i alla fall men det känns osäkert om det är möjligt. Förutom maten är hon hur pigg och kry som helst, men sen med talet- säger bara mamma och hej och lala...Hur har det varit för er med dagis, ätande osv? Jättetacksam för tankar kring detta.
EmmaAntonella skrev 2010-07-07 09:58:20 följande:
Hej!
Hoppas ni mår bra i sommar värmen och att ni får en skön semester=)
Tilde ska snart skolas in på förskola, och där har dom som regel att barnet ska äta själv. Så nu tränas de för fullt men de går inte så bra hon har fortfarande svårt att svälja ibland och sätter i halsen lätt även om hon är opererad så kommer de upp i näsan, har ni några tips på detta?
Kram
Vi har aldrig haft problem med dagis, bara man pratar men personalen så brukar dom nog hjälpa till. tror inte att de tvingar barnen att äta sjalva om de inte kan, de övar säkert på det så att barnen skall bli bätre på det men personalen på dagis bör ju se till individen och inte ha regler som inte alla barn kan följa.
Det finns barn med alla möjliga "fel" och jag tror att personalen som jobbar på dagis är ganska vana med att vissa barn behöver mera hjälp en andra.
Vår dotter har varit på dagis sedan hon var 10 mån. Senast då vi var på Op med henne köpte dagis en stavmixer dit för att kunna mixa maten åt henne. Läkaren skrev ut en "lapp" där det stod att hon måste få mixad mat 4 veckor efter Op så då hon kom till baka till dagis 2 veckor efter Op så laga dagis special kost åt henne. Jag tog med eget bröd (mjukt) åt henne då de bara får knecke bröd men annars gick allt bra. man kan kanske geföra ett spalt barn med någon som har nån sort av mat alergi, dagis måste ju göra special mat t dem också.
tror inte att ni får några större problem med att skola in era barn på dagis bara ni pratar med personalen om vilka speciella behov era barn har, de hjälper nog. (och skulle de inte hjälpa er så skulle jag byta dagis direkt, inte pga barnet utan pga personalen)
hoppas jag har hjälpt er lite,inget direkt konkret men en sporre på vägen