• 79maria

Vi som har barn med spalt del 15

Dags för ytterligare en ny tråd! Här samlas vi som har barn med LKG (Läpp- käk- och gomspalt) och diskuterar operationer, hjälpmedel, framsteg och allt annat som har med våra små spaltisar att göra

Välkomna hit, gamla som nya!

Adrian och Gabriels mamma
  • Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15
  • JJL

Nu är vi hemma efter 3 dagar på Astrid Lindgren.
    Operationen gick superbra trots lite problem med luftvägarna efter op. Leo leker på för fullt här hemma nu och det enda problemet vi har är maten.

Någon som har något tips på hur vi ska få i honom flytande föda. Vad vi än erbjuder så är det fel. Välling fungerar på natten och morgonen men han VÄGRAR flaskan på dagen nu.

• Majamamma

Evelina opererade ena sidan på hårda gommen i torsdags. Allt gick bra och vi kom hem igår. Egentligen skulle de även gjort en läppkorrigering men läppen hade på något sätt växt fast i käken (?) så de fick skära upp där så läppkorrigeringen får bli vid nästa op om ett halvår.

Evelina har mycket svårt med talet och säger i princip bara mamma, ga och nä... Undrar nu hur det gått för er andra som har barn med dubbelsidig spalt; har talet blivit något bättre efter att de bara opererat ena sidan?

Vi har börjat lite med tecken nu och hoppas att det ska kunna hjälpa henne att kommunicera.

• Vädtkustmamma

Majamamma: Kan rekommendera den här sidan för talträning och tecken som stöd. http://www.babblarna.se/ De använder den mycket på mina barns dagis främst för en liten kille med downs men även Elsa som behöver stimulans med konsonantljuden b, p, d. Alla barn bara fullkomligt älskar musikvideon!   Man kan även lära sig enkla tecken och följa med i sagor.

• Josemi

Hej!
    I tisdags blev Vilma gomopererad och vi kom hem från uas igår. Operationen gick jättebra och dom kunde få ihop hela gommen vilket dom inte trodde från start. 
    Natten efter op blev hon jätteförkyld och är fortfarande så det är extra jobbigt att äta när hon är nästäppt... men hur många dagar har det tagit för era små tills de har kommit igång med maten? Vilma äter bara ca 100-120 ml var 3.e timme ungefär och innan op åt hon 240 ml åt gången 3-4 ggr om dan + mat och gröt...

• JJL
    Josemi skrev 2010-06-24 20:16:46 följande:
    Hej!
    I tisdags blev Vilma gomopererad och vi kom hem från uas igår. Operationen gick jättebra och dom kunde få ihop hela gommen vilket dom inte trodde från start. 
    Natten efter op blev hon jätteförkyld och är fortfarande så det är extra jobbigt att äta när hon är nästäppt... men hur många dagar har det tagit för era små tills de har kommit igång med maten? Vilma äter bara ca 100-120 ml var 3.e timme ungefär och innan op åt hon 240 ml åt gången 3-4 ggr om dan + mat och gröt...
    Leo opererade gommen förra onsdagen den 16 juni. Vi fick komma hem på fredagen och då åt han 200 ml välling var 4 timme ungefär.
    När vi kom hem vägrade han ta flaskan under ett dygn och jag blev jätte nervös. Men sen släppte det och han åt 200 ml var tredje timme.
    Nu får han välling och gröt samt fruktpuréer och mosad mat och äter med god aptit.
  • Josemi

Okej tack för svaret! Så mycket äter inte Vilma men det kommer nog igång... förkylningen är mycket bättre idag så jag hoppas att det vänder nu. Hon kissar och så iaf och det är väl huvudsaken. 
    Hur länge gav du Leo alvedon efter att ni kom hem? 

• JJL

Jag gav honom var 4 timme de första fyra dagarna. Sen behövde han bara på natten. Även Leo har blivit förkyld nu. Det är inte populärt att vara täppt i näsan för första gången! Hoppas det är bättre med din lilla tjej!

• Josemi

Ja hon är mkt piggare och börjar bli sitt vanliga jag =) Bara lite snor och heshet kvar.
    Ja det är inte lätt med nästäppan.. hon har vart  förkyld en gång förut men då blev hon aldrig nästäppt så det finns väl både för och nackdelar med att ha gomspalt Flört

Hoppas att din kille blir pigg snart.

• lkgj
    Majamamma skrev 2010-06-13 20:42:14 följande:
    Grattis till pojken malan81!
    Alvin och Evelina har också fått en lillebror, den 18:e maj. Allt gick jättebra!
    På torsdag är det dags för Evelinas tredje operation, hårda gommen plus justering av läppen.
    Jag läste er diskussion om manchetterna. Evelina opererade läppen när hon var ett år och fick manchetter efteråt. Elva dagar efter operationen ramlade hon och på grund av manchetterna kunde hon inte ta emot sig utan ramlade pladask rakt på läppen och slog upp stygnen... Så det där med manchetter kan vara på gott och ont...
    Grattis till barn nr 3...... kram
  • OneOfAKind

Varit på "blivande lkg-förälder-information" (eller vad man nu ska kalla det) på sjukhuset idag. Fick inte reda på så mycket mer än det jag redan läst mig till genom nätet. Dock bra att de tar tag i att söka upp en innan bebisen är född, känns tryggt.  

Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15