• ebolms

Cerclage?

Hej!

Vi förlorade vår lilla kille i v.22+3 i september, antingen p.g.a. för svag livmoderhals eller antikroppar som startade upp en alldeles för tidig förlossning. Vi väntar nu lillasyskonet och jag har haft mitt första cerklage i snart 3 veckor. Eftersom nya blodprover inte längre visade några antikroppar så ville dom sätta in cerklage ifall det var det som gjorde så vår Wille kom för tidigt.

Nu undrar jag bara om det är något speciellt man ska tänka på? man fick ju inte så mkt info på sjukhuset, mer än att man ska ta det lugnt. Så snälla, vill någon berätta? Vågar inte Googla på cerklage heller..

Jag äter blodförtunnande och har gjort sen v.5..och nu har jag även fått en tablett (vagitorier) som jag ska ta varje kväll i 12 v. Det är en behandling med vaginalt progesteron. Någon mer än jag som har fått den behandlingen?

KRAM{#emotions_dlg.flower} 

• ebolms
    Duckie och Lanie.

Tack för svar! Ja, jag känner väl att jag kanske borde ta det lugnare än vad jag gör. Kommer inte ihåg hur jag kände i magen när Wille var där. Men något säger mig att jag kanske göra för mkt nu, så jag ska lyssna på er! Mer än på mina läkare..känns lite som om ni vet bättre än dom vad gäller detta. Min ena läkare sa att jag fick ta korta promenader..men jag vet inte om jag vågar göra det. 

Wille föddes i v.22+3, och vi är snart där. Dom veckorna kommer jag vara så orolig! Är i v.16+0 idag. Hoppas hoppas bara att det går vägen denna gången. Vi lyssnade på hjärtat för första gången idag, och det blir liksom verkligare och verkligare efter varje koll. Jag vill att detta ska gå!

Men kör ni sängläge liggande eller sitter ni upp på dagarna? Känns som om liggande är bättre än att sitta, eller inbillar jag mig bara?

KRAMHjärta 
  • ebolms

Duckie:
    Vi var inne på gynakuten en vecka efter att jag hade fått cerklaget då jag blödde lite. Då mätte hon min tapp till 5 cm, och det är ju bra! Vi ska på RUL om 2 veckor och då ska vi också kolla tappen igen. Och efter det så ska vi ha koll varannan vecka. Men jag känner när jag går på stan eller bara går för länge att det blir som ett tryck i magen..så jag har lärt mig att ta det lugnare. Men eftersom läkarna inte vet om det är min tapp som är svag eller om det var antikroppar (som är borta nu) som startade upp det sent så är jag bara så rädd att jag ska göra för mkt. Bättre att ta det super lugnt nu innan kollen.

Lanie:
    Oj, vad tufft. Jag känner inte av nått ont när jag sitter eller står, vilket är väldigt skönt. Hoppas att det förblir så också! Och vad skönt att det gick bra för er till slut! Grattis till dottern!

{#emotions_dlg.flower} 

• ebolms

Duckie
    Nej, du skräms inte. Vi har ju lärt oss nu att livet kan vända på en sekund. Kvällen innan vi åkte in med Wille var vi på bröllopsfest och hade trevligt, nästa morgon på akuten sa läkaren att jag var öppen 5 cm och då vände allt. Så jag hör nästan hellre skräckhistorier än lugnande historier känner jag. Och jag är ju beredd på allt. Som du säger, allt kan förändras på bara 1 vecka. :( Och jag ska absolut stå på mig med täta koller. Jag menar det tar ju inte mer än 2 minuter för läkarna att kolla så att allt är okej så det får dom bannemej göra om jag ber om det :) Får jag fråga vilken stad och vilket sjukhus du går på?

Denna gången har jag lärt mig att jag åker in så fort något är annorlunda med min kropp. Skiter i vad dom säger när jag ringer, jag åker in ändå! Nu har jag inte ens ringt innan jag har åkt in, lika bra. För jag vill inte höra att allt är normalt när jag vet att det kanske inte alls är det!

{#emotions_dlg.flower}

• ebolms

Duckie

Jag går också på Danderyd och deras spec.! Jag valde att inte googla nått innan operationen, vågade inte riktigt. Men jag kände att jag behövde få lite mer kött på benen nu. Som du säger, man vill ha frågor inför kollerna.

Jag ska tillbaka den 21:a för både RUL och kontroll av cerklaget. Vill att tiden ska gå fort så jag kan börja med koller varannan vecka! Men hittills tycker jag att veckorna har sprungit iväg, hoppas dom fortsätter göra det!

• ebolms

Duckie

Verkligen, världen är liten! Vi har också två läkare vi träffar. Den ena var med hela vägen när vi låg inne med Wille i 4 dagar ( när vi försökte stoppa upp värkarbetet) och det andra har vi fått träffa nu efteråt för att hon är expert på just dom antikropparna som jag hade. Båda två ä superbra och har lång erfarenhet så det känns tryggt! Men vi har valt att höra av oss till hon som är expert nu då hon är lättare att få tag via mail och telefon. :) Men dom har kontakt med varandra och diskuterar kring mig.

Åå, hoppas det ser bra ut för er den 20:e! Och för oss den 21:a :)

Ja, jag är sjukskriven på heltid nu. Och det lär förmodligen bli tills bebis kommer. Jag känner ju själv när jag är uppe och går en stund och när jag går på stan att det blir lite jobbigt, så jag vill inte jobba! Men tänk vad värt det kommer vara att bara ligga i sängen dessa månader när vi sen får våra små i famnen! För denna gången ska det gå!! Har ni kollat vilket kön det är? :)

• ebolms

Duckie

Denna gången vågar jag inte tro något, tar en dag i taget. Fick en remiss till reumatologen idag också och då kom ännu mer oro. Min läkare skickade mina blodprovssvar till reumatologen och tydligen så hittade han något intressant som han ville kolla vidare på så nu ska jag ta ännu fler blodprov. Fattar inte varför jag inte kollade upp det innan vi blev gravida med Wille, då hade han kanske funnits här med oss idag!! Med WIlle köpte vi vagn v.20-21. Men denna gången väntar vi tills vi har kommit förbi v.24 innan vi ens åker och kollar tror jag. För efter 24 fullgågna veckor så räddar dom ju bebisar som föds.

Vi ska ta reda på könet denna gången, vi gjorde inte det med Wille. Men jag kände på mig att det var en lite pojk som levde rövare där inne :) Men denna gången måste vi veta för att som du säger kunna knyta an lättare till bebis. Och verkligen förstå att det är en annan person där inne. Så jag hoppas att han eller hon vill visa upp sig lite på RUL iaf :)

Tack för att du nämnde det där med kortison sprutor, det ska jag fråga min läkare också! Gud, jag är så vilsen i denna cerklage/föda-för-tidigt världen känner jag.. :/ Men om du reumatologen såg nått i mina blodprov så kan det ju vara dom där antikropparna som spökar och då kommer jag också att föda för tidigt, alltså innan v.36 när cerklaget klipps.

Å, vad jag håller tummarna för oss båda nu!!

KRAM!{#emotions_dlg.flower}

• ebolms

Duckie

Precis. Det hänger ihop med att kroppen vill "stöta bort", usch, det låter så hemskt! Men nu får jag ju all hjälp jag behöver så nu ska det gå vägen! Jag har inte läst på så mkt om prematur födsel.. men jag ska nog börja så smått jag också.
    Och det där med att jag inte vågar ta till mig och tro på syskonet i magen har jag kommit en bit med nu! Måste dela med mig här också känner jag. Det var en mamma som förlorade sin son i somras (dom är gravida igen), hon har samma känsla att det är svårt att våga hoppas denna gången. Men hennes psykolog hade sagt att :det kommer göra mer ont om du förnekar att ni är gravida och något händer! Det kommer göra ont med eller utan saker hemma som är bönans! Tro på det i stället och glädjs åt att ni ska få ett litet syskon! 
    Jag tyckte att det var så himla bra sagt! Och jag vågade verkligen ta ett steg närmare bebis i magen, på nått sätt! Så på torsdag efter RUL så går vi nog och köper första outfiten till bebis! :)

{#emotions_dlg.flower} 

• ebolms

Ååå! Jag blir så irriterad på att typ ingen får någon info om cerklage när man har fått det! Liksom ska man gå hem och tro att man ska leva som vanligt och sen så visar det sig att det skulle man absolut inte ha gjort, utan man skulle ha vilat en massa. Man har ju ingen aning :( Tur att det finns mammor som har haft cerklage som kan dela med sig av sina erfarenheter!
    Och det där med att det är så himla olika från sjukhus till sjukhus. Jag går ju på Danderyd och fick mitt cerklage om ifall att det var en svag livmoderhals som var orsaken till Willes förtidiga födsel, dom vet ju inte säkert. Och progesteronet fick jag också lite för säkerhets skull. Läkarna vill att jag ska ha både hängslen och livrem, vilket känns väldigt bra! Men däremot så hade jag velat ha lite mer info om cerklagets för- och nackdelar av mina läkare.

Duckie
    En unge i minuten älskade jag också att titta på förut. Innan vi fick Wille och efter att vi hade förlorat honom. Klarade av att se på förlossningsprogram fram till för typ 2 veckor sen. Nu går det bara inte längre.. varför ska alla dom få sina bebisar men inte jag. Bebisar som föds bara några dagar efter Wille som klarar sig, pallar inte se på det! :( Och vår lilla kämpe, han som var så himla stark och livlig i magen! Hjärta

• ebolms

Duckie
    Hur gick det på återkollen? Hoppas det var en bra längd på tappen! {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Cerclage?