• Trassel

Cerclage?

Vad intressant att höra om klippen! Och vad annorlunda det kan vara! Och vad skönt att det gick bra ändå!
    Spännande att se nu hur lång tid det tar innan de kikar ut!
    Tänk ni! Nu är det fritt fram!!! Underbart!!!
    När jag klippte sist, var det i en vanlig gynstol på förlossningen, i mina vanliga kläder. Ingen bedövning. Det gick på några minuter och kändes inte särskilt alls! Vad otroligt annorlunda det kan vara!
    Lustgasen håller jag med om. Fy tusan. Jag gillar den inte ett dugg och har haft den extremt lite och på väldigt låg nivå på förlossningarna.

Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008
  • Trassel
    Vixan,
    låter som din blödning snart försvinner. Är den gulbrun så är det ju gammalt blod. Kommer det nytt blod så kan det ju vara förlossningen som sätter igång. När Sanders förlossning ( efter mycket om och men ) satte igång så började det med att vattnet började sippra och det var lite rosa. Då visste jag ju att det hade börjat även fast det tog flera timmar till sen innan värkarna kom.
  • Trassel
    Jomajano
    nej det kan ju inte vara så lätt att få det att sitta så bra när det inte finns mycket att fästa det i. Håller tummarna för att det går så många dagar som möjligt!!

Ester
    De planerade cerklagen sätts oftast i v 13-15. Största missfallsrisken har passerat tappen är inte påverkad av tyngden och den har heller inte börjat luta bakåt så den är lättare att komma åt. Som jag har förstått det här så är det därför de sätts då. Jag har fått mina i v 13+4 och 14+1.
    Jag har också fått AB i samband med insättandet för att jag har haft bakterier och för att inte det ska bli en infektion.

FruH
    Här har jag aldrig hört läkarna säga att ett cerklage är en omodern eller förlegad metod. Som i så många andra frågor så önskar man ju att det fanns lite mer nationella riktlinjer.

Vixan
    intressant!! Inget fostervatten som sipprar?
  • Trassel
    Viola
    nej jag har heller inte fått bricanyl i samband med sättandet och inte behövt det efter. Hade en hel del sd förra gången och likadant nu efter cerklagesättandet.  Det varierar lite från dag till dag men det är aldrig regelbundet eller intensivt. Förra gången påverkade det aldrig tappen. Det mesta av sd är förmodligen helt i sin ordning, som det ska vara, och en del är säkert från cerklaget. Nu vet jag inte än men sist såg det fint ut när hon kollade!
  • Trassel

Viola,
    om du har mer än 5 per timme så kanske man ska börja fundera men 5 om dagen låter toknormalt!
    ( normalt är ett så fint ord och tänk att man kan få vara lite "normal" i vissa avseenden )

• Trassel

Vixan, nån vecka efter mitt cerklage klipptes förra gången så var jag inne på en koll för jag hade sånna sd. Då var jag två cm öppen tappen var det inte mycket kvar av heller, BM sa att "ojoj, nu känner jag på bäbisens huvud, du kanske får stanna kvar idag! "
    Det tog tre veckor till innan han kom ut....

MammaMys, vad bra att du kollade! Tror också att du kan känna av den högre upp i magen och oppas på att den försvinner nu med kur!

Idag är det v 23+0!  Läste just i tidningen idag om ett par som fått en liten kille i v 23+2 och som nu fem månader senare mådde finfint. Alltid skönt att läsa solskenshistorierna också och inte bara det tragiska! 

• Trassel
    Viola,
     Tack! Det var i Jönköpings-Posten men repet var hämtat från SmålandsTidningen. Tyvärr tyvärr tyvärr finns vi inte på nätet men om du vill kan jag säkert fixa en tidning och skicka till dej?

Så spännande att läsa om er nu som ar klippt och att det faktiskt inte kan vara många veckor/dagar kvar nu!
    Inte så lite avundsjuk alls!!!!
    Jag har också funderat lite på hur det blir efter klipp ( om allt går fint ) och hur det kan tänkas sätta igång osv jämförelsevis nu med Sander. Nu är det ju ändå mindre veckor kvar än vad jag har gått och sist så räknade jag nästan ner lite istället för räkna veckan... bara 17 veckor kvar......
  • Trassel
    MiScHoOo, känner igen det där med. Sander var ju snäll och läg med huvudet nedåt hela graviditeten men två gånger gjorde han nån slags utflykt och magen kändes på tvären och blev superspänd öm och kände mej helkonstig. Kunde heller aldrig ligga ned på rygg för det klämde på kroppspulsådern. Denna gången är det annolunda, kan fortfarande lätt ligga på rygg så det ska bli spännande att se hur länge detta håller i sig.
    Jag har varit så väldigt dålig på att fota magen denna gången, med Sander finns bilder nästan från varje vecka i mitt alleri men denna gången är det superglest mellan bilderna. Får skärpa mej, lite kul att jämföra är det ju!
  • Trassel
    Viola,
    det förstår jag om du blir stressad av det!! Antar att du ringt och hört med dom eller kunde du få en "akuttid", kanske på förlossningen?  Säg nästa gång du träffar din läkare och BM att du vill ha en graviditetsplan så du vet när dina inbokade besök är!
    Ang mätningen på akuten så visst kan den bli längre men det beror lite på vilken maskin de mäter med, och hur du ligger och vem det är som mäter. Men måttet var ju i alla fall åt det långa hållet istället för tvärtom och det är ju bra!
  • Trassel
    MiScHoOo, de symptom du beskriver efter att ha tagit bricanyl är helt normala biverkningar så det är ingen fara bara väldigt obehagligt!

Viola, Men självklart!!!
Svar på tråden Cerclage?