• Trassel

Cerclage?

viola, ett snitt kan ju ställa till det men det är ju som med det mesta , liten risk för det. men var försiktig nu efteråt så att det läker ordentligt innan du tar dej för något, det är viktigt! som det är nu så har de bedömt att snitt är det bästa och då får man helt enklet köra på det och så får man se sen kommande graviditet vad som kan vara bäst då!

Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008 och
  • Trassel
    violatricolor skrev 2012-02-22 18:55:33 följande:
    Ja, jag undrar hur pass bra CTG-apparaten registrerar värkar egentligen? Eller är det helt enkelt ibland svårt att veta om man har en värk eller inte?

Denna gång såg jag inte det som jag kände som mer värker på ctg:n När jag kom in till förlossningen och bm gjorde en undersökning vid 05.30 var jag öppen 4cm. Det hade ju knappt märkt av och kl 7 var jag helt öppen och det märktes inte särskilt mycket heller.

Förmodligen har man väl som slapptapp en lite lättare latensfas men det är ju inte säkert. 
  • Trassel
    violatricolor skrev 2012-02-23 23:03:14 följande:
    Nej, jag tänkte på det också, att dina värkar inte syntes på CTG:n.

Det låter ju logiskt om man har en lättare latensfas om man har livmoderhalsförsvagning. Kanske kan vara så.

Tycker jag vi är värda efter påfrestande graviditeter!!
  • Trassel

viola, tycker du gott kan kolla! En vanlig undersökning ska inte reta nämnvärt så det är nog ingen fara så!

Förresten, har nihär i tråden koll på ifall ni har GBS?

• Trassel

Stimulera extra och pumpa gärna. Har ingen erfarenhet av att ha för lite men det har varit lite trögt de första dagarna. Jag körd emed amningsteet, fänkål,anis, kummin, lika delar av det. Och pratade med min granne som hade det lite så också och hon hade hört att det var bra att äta mycket järnrik mat bra för mjölkproduktionen. Värt att testa i alla fall!

• Trassel

och du, lugn och ro och ingen stress heller!

• Trassel

Viola, det låter som att amning kommer ordna upp sig! Hur man vet att man har tillräckligt vet jag inte, jag har alltid haft ett överflöd när det väl hoppat igång. Jag tycker det låter vettigt med tillägg för det är jobbigt med hungerskrikande bäbos.

Becka, helt klart att det satte igång där! Hoppas att allt går bra!!!

Här har vi äntligen bestämt att vi har en liten Alve här hemma!     

• Trassel

Viola, Å vad roligt att du gillar namnet!
    Alve sätter i halsen rätt ordentligt lite nu och då med vanliga bröstet, det har nog bland annat med mängden att göra. De suger på lite för fort. Säger som becka att prova att ha henne lite mer upprätt, det kan hjälpa. Hade samma problem med Sander också. Det och ta flera pauser under matningen och rapa henne så slipper hon luft i systemet också. Det funkade på Sander och kör samma grej nu.

Becka, jag som var så säker... men det kan inte vara länge nu när du är öppen och proppen gått
    roligt att du gillar namnet med! Min mamma har haft lite svårt för både Sander och nu Alve som namn, men hon vänjer sig      Idag hade hon tom sett i teidningen att det var nån som hette Alve!

• Trassel

Har ju inte visat upp Snodden! Men här är han! Och Alve har han fått heta efter många om och men också.

Gabriel f/d 25/8-07, Sander f 4/12-08 och Alve f 29/1-12
  • Trassel

Brylepudding

Hej! Är inte så aktiv här längre men kikar in då och då! Har haft två cerklage 2008 och 2011/12.

Fråga 1
     De satt med band och stygn och sattes planerat båda gångerna runt v 13. Hade en hel del sd men första gången påverkades aldrig tappen. Jag var hemma, vilade och var sjukskriven och tog det väldigt lugnt. Andra gången var det svårare att at det lugnt med en treåring hemma, bandet skar in lite på ena sidan men från det de upptäckte det tills dess det klipptes var det oförändrat och höll ändå.

På fråga 2 så har jag inga egna erfarenheter men de som haft ett abdominellt så vad jag minns hade inte sd någon större påverkan heller. Du kan läsa lite här också:  
    http://finnjonna.blogspot.se/

fråga 3
    Jonna ( ovan) bodde i Norrköping då så om du hör av dej till henne så vet hon säkert vem du kan vända dej till där i krokarna.
     Här i Jönköping känner jag inte till vem som sätter abdominellt cerklage men jag vet vilka de två läkarna är som sätter vanligt cerklage.      

• Trassel

brylepudding,
    nej när läkaren sa det så hade jag ingen aning men när jag kände efter ordentligt så kunde jag känna av det. Det skar ju aldrig genom utan hade "bara" börjat skära in på baksidan fattade jag det som. När det klipptes sen så var det lite trixigt att klippa men det gick ändå på några minuter.

• Trassel

Kramizzar, Om cerklaget hade lossnat helt borde du kanske blött mer. Det kan vara så enkelt som att det är känsliga slemhinnor som blöder men jag hade nog velat kolla upp det hela. Mitt senaste cerklage skar in lite vilket jag inte kände mycket av och det blödde inte heller. Med cerklage så krympte aldrig mina tappar.
    kram till dej! 

• Trassel

Grattis till nya bäbisar i tråden!!

Kramizzar, med vila och sängläge så borde det gå men att skicka hem dej nu låter ju lite knas? Vill de inte ha koll?

Tänkte på er som undrar ifall det går fort från cerklageklipp tills förlossningen sätter igång.
    Med Sander klipptes cerklaget 35+3 och förlossningen drog igång 39+3... gick och var öppen 2 cm i nästan fyra veckor. Sega hinnor. Vattnet knakade igång kl 19.00 då och Sander är född 03.39. Kände inga värkar förens runt 23tiden men åkte in såfort vattnet gick eftersom jag skulle ha penicillindropp.

Med Alve klipptes cerklaget 36+0 och förlossningen satte igång 37+3 så där gick det snabbare. Dock hade jag en drös mer komplikationer grav.diabetes, grav.klåda och gbs + lite andra bakterier. Denna gången åkte vi in också när jag kände att det kändes lite annorlunda. Var inne vid 5tiden på morgonen. Ctg visade inga värkar alls men jag var öppen 4 cm. Skulle ju ha penicillindropp nu med men vid kl 7 fick jag första värken som gick över i krystvärk och kl 07.33 är Alve född. Så det gick galet snabbt.  
    pga av försvagningen så känner jag värkarbetet dåligt eller tom har knappt nått så med min erfarenhet så skulle jag säg aatt åk om det är nått som känns annorlunda! 

Svar på tråden Cerclage?