• Trassel

Cerclage?

Jomajano,
     sist jag klippte gick det väldigt smidigt, upp i gynstol, snipp snapp snut så var cerklaget ute, jo det kändes såklart men det vara bara att hålla andan. Tror inte ens de erbjöd mej lustgas och nu pratade vi om att klipp hos min vanliga BM-mottagning och där finns ju ingen lustgas vad jag vet ( det har de säkert nånstans i fall att )

Becka, sist var det 12-13 kg denna gång vet jag inte än faktiskt, vågen har behövt nya batterier i ett halvår och jag har bara vägt mej på inskrivningen. Så det har faktiskt varit helt normalt. Om man är stilla mycket så tappar man ju mycket muskelmassa också så det kan ju spela in på lite mindre viktuppgång.

Mammamys, imponerad av ditt bilfixande. Jag borde här hemma men av ren lathet så får maken ta den biten. Pysslar om bilarna så de mår hyfsat på jobbet i alla fall.
    Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008
  • Trassel

Becka,
     men det kan ändå vara lite olika med hur man går upp. Sist gick jag upp knappt ett kg mellan v 31 och 37 och lite mer innan och efter. Kollar de blodsockret på dej eller ska du göra glukosbelastning? Säkert ingen fara.

• Trassel

Det är inte alls säkert att det behöver göra så ont alls! Och om det sitter ytligt och enkelt så går det nog undan. Du ska bara in med sina instrument och så klipp och sen ut med bandet, färdigt. Det kan gå på nån minut och efteråt har jag inte kännt nått nämnvärt. Inte blödit heller.
    Ja och det är ett jättebra tillfälle att pröva avslappning och andning, tänk på att det är början på slutet av graviditeten!

Min Bm ringde idag och ändrade en tid jag har i veckan och då sa hon att min läkare skrivit att cerkalget ska klippas mellan v 34-35! hon sa 35-36 till ej så nu får vi väl se vilka tider som finns! 34 känns nästan lite tidigt tycker jag....

• Trassel

MammaMys, nej å vad hemskt! Det är ju inte säkert att man hade kunnat göra nått ändå men vad jobbigt för din exsvärfar. Tungt och jobbigt! Många kramar!!

Viola, nej ingen lustgas det har de faktiskt aldrig nämnt. Men jag är inte kompis med lustgas ändå så jag är glad om jag slipper

• Trassel

Viola,
     med Gabriel hade jag en alvedon och jag hade ju heller inga värkar utan fick krysta ut honom ändå. Det gick rätt snabbt när det väl satte igång så att säga, 35 min.
    med Sander hade jag med mej min kära TENS som jag hade mot foglossningen, den var kanon. Eftersom Sander låg lite snett och tryckte kom han åt ischasnerven som gjorde förbenat ont så då testade jag kvaddlarna som tog udden av det. Sen hade jag lustgasen extremt nedskruvad och testade den lite men ja, sådär typ. Det viktigaste var profylaxandningarna som hjälpte mest. Denna gången ska jag läsa på mer om dyktekniken och se om det kan vara nått.
    Jag har egentligen inget emot nån smärtlindring men jag kände att jag inte behövde mer och ryggbedövning sitter i så vansinnigt länge på mej ( uppemot 7 tim) och jag vill kunna vara uppe så mycket som möjligt för att skynda på förloppet.

MiScHoOo,
    jag åt niferex en kort period första gången men de kraschade min mage totalt. Med Sander åt jag hemofer som är lite snällare mot magen , de hjälper inte upp järnet men håller det stabilt, de funkade då. Nu har jag haft ett bra järn hitills så jag har bara sporadiskt ätit de vanliga aco vitamin kvinna eller vad de heter. Och kär hårt med gjutjärnspannan.

• Trassel

LillZ,
     förstoppningen gör nog sitt till att det kan kännas så kolla om du kan ta något mot det och se om det hjälper. Annars ring och be om en koll. Jag har fått ab båda gångerna jag satt cerklage för jag har haft bakterier redan innan insättandet.

• Trassel

phu... varit hos BM idag ich min glukosbelastning visade lite högt så nu måste jag gå och ta blodprov och kolla mitt långtidssocker. Eftersom min mans systerdotter har diabetes så har jag kollat mitt socker lite då och då de senaste  sju åren och det brukar ligga rätt bra. Mina grundvärden nu ligger också ok men jag ser att de är lite högre nu denna graviditeten än förra. Får hålla koll på sockret och på maten nu så får vi se!
    Annars såg det bra ut, magen har inte stuckit iväg ytterligare utan planade lite så nu var SFmåttet på 29 ( v 29+1)
    Skickade iväg en massa odlingar och cerklaget satt bra! Alltid nått!

Becka, här är det full fart idag med städ och allt möjligt, treårskalas stundar helgen lång!!

• Trassel

Såg just en annan kul grej! Jag var på min sista koll hos BM just den 2/12 för tre år sen och då var jag i v 39+1. Samma datum, tre år mellan och skillnad på exakt 10 veckor.

• Trassel
    MiScHoOo skrev 2011-12-04 09:44:57 följande:
    Måste bara fråga. Är det farligt för mitt barn om jag har regelbundna värk och ont i ryggen om jag inte åker in?
    Nej det är nog inte farligt men det är ju asjobbigt för dej! Det är ju jättesvårt att bedömma och eftersom du har ont i övrigt kan det ju vara svårt att känna vad det är som gör ont som skulle kunna påverka om du förstår. Åk in om du känner att du måste helt enkelt! Om tabletterna tar ner smärtan så är det ju bra. Riktiga värkar biter dom ju inte på.

Jag håller på att bli tokig här med. Nu har jag , oavbrutet, mer eller mindre varit förkyld sen mitten på oktober och idag tog det fart igen. Snyter ut hjärnan snart känns det som och bihålorna är svullna. Inte konstigt att mitt blodsocker är påverkat  kanske.
  • Trassel

Nu har jag varit på koll på diverse avdelningar på sjukhuset. Appråpå det lite höga blodsockret så nu har jag fått med mej en mätare hem och ska kolla två ggr i veckan. Total avsaknad av motion och den hemskt sega förkylningen kunde spela in en hel del trodde diabetes-ssk men vi får se, lika bra att kolla.
    Sen fik jag gör ett TUL och Snodden väger ca 1,7, ligger typ en vecka före ungefär. Sander var ju stor så det var ju ingen större nyhet egentligen. H*n har vänt sig med huvudet nedåt också vilket jag tycker mej ha märkt för magen har ändrat form.
    Sen kollade han cerklaget. Har funneling trodde han ( kollade med vanliga ul på det) , tappen är kort något öppen och dessutom har cerkalget börjat skära in! Jag har inte märkt ett dyft, som vanligt.
    Så nu är det väldigt mycket vila som gäller.
    Fick klipptiden också 19/1 v 36+0 om det håller så länge....

Svar på tråden Cerclage?