• Trassel

Cerclage?

Fru H, nejmen underbart!!! Huvudsaken är att de kommer ut och att det går bra! Stort stort Hjärta grattis!!!

Viola, har en hel bunt med sjukskrivningspapper men det står ungefär att cerklage/risk för prematurbörd pga av cervixinsuff/ememis, Tidigare förlorat barn v 22. Anamnes. Ska vila, inte stressa, nedsatt och typ beskriver tungt fysiskt jobb med stress, nattarbete mm.

Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008
  • Trassel

Becka, nej det har jag inte hört om så det måste vara väldigt ovanligt och hoppas på att nästa cerklage ska sitta bättre. Ibland är det bara tillfälligheter som gör att det blir knas. Håller tummen!

• Trassel
    Vixan, bra idé med att se när de faktiskt kom! Gört!!

Silverklar, ärligt att det går bra och framåt!!
  • Trassel

Pupp, Å, grattis till Love! Kämpa på nu allihopa håller tummarna!
    Jag har också fått gbs denna graviditet men kollas nu eftersom jag vet att det kan ställa till problem, usch man blir nervös. Tycker det är jättekonstigt att de inte kollar efter just gbs men från sjukvården får man höra att det är såååååå vanligt med gbs oc det ska inte vara någon fara osv...
    Kram på er!!

• Trassel
    Lill Z, Hej och välkommen igen! Tror inte vi träffats här förr?
    Jag har fått mina cerklage i v 13+4 och 14+1. V 15 + låter helt okej tycker jag.
    Min läkare här har sagt mellan v 13-15 men det verkar kunna vara lite olika men 13-15 verkar vara det vanligaste!
  • Trassel
    Vixan,
    nejmen vad mysigt! Stort grattis!!! {#emotions_dlg.flower} Hoppas allt gick bra och jag ser fram emot att höra hur allt gick!!!
  • Trassel

MeOnFire, det var en raketförlossning vill jag mena! Stort grattis! {#emotions_dlg.flower}

Minns hur det var sist när det började pluppa ut bäbisar från de som låg före på listan och en dag var man plötsligt där själv. Just nu känns det avlägset men rent logiskt så borde man väl komma dit igen hoppas jag!
    Snart är det "bara" 100 dagar kvar här och jag ska göra som sist, ta ett pappersmåttband från Ikea och klippa bort en dag i taget.

• Trassel
    Becka, hoppas det sitter bra ändå ett tag till! Har inte haft några problem med FK och sjukskrivningen tack och lov. Min handledare ringde häromveckan och jag hade ett jäätebra samtal med henne om vad cerklage innebar så får hon fler cerklagefall på sitt bord så lär det nog inte vara några problem!

MammaMys, var och tände igår men idag åker vi ner och tänder lite till. Tycker det känns så fint den här helgen trots den tunga sorgen. Det känns rofyllt när kyrkogården fylls av besökare, ljus och minnen.
  • Trassel

Viola, i början av denna graviditeten så har jag upplevt att oron faktiskt var större än graviditeten med Sander. Nu tror jag det bytt lite. Kanske är det för att jag känner igen mej lite nu och känner när det känns konstigt så ofta vet jag att det är ok ändå. Svårt att beskriva kanske. Nu när dagarna går så vet jag ju att chanserna ökar just för varje dag som går att det kan gå bra ifall nått skulle hända. Avsaknaden av foglossningen gör nog att det känns bättre denna gången också. Men just de där dagarna man passerar när man förlorade ett barn, de är nog tunga oavsett. Jag tar en dag i taget hel tiden, det är lättast så.
    Kan du inte köpa sånna där självteststickor för uvi?

MiScHoOo, tufft, jag hoppas du kommer gå ett tag till och att du inte ska behöva ha så ont! Du har ju kommit så långt nu!

Milagross, välkommen hit! Hoppas cerklaget sitter bra nu och att det kan hjälpa dej många veckor framöver. Själv har jag fått två planerade cerklage i två olika graviditeter och det har gått bra, inte blödit så mycket men efter cerklagesättning har jag alltid fått lite mer sammandragningar. De har visats sig inte påverka tappen det minsta än så länge. Jag tycker du kan be att de tar en odling på dej så ni vet att du inte har nån typ av infektion. Jag har fått ta odling inför cerklageoperationerna och har haft bakterier båda gångerna som behandlats med ab.
    Tänkt en del på att det borde vara rutin men så är det väl inte?

• Trassel

MiScHoOo,
    Urakut snit då är det verkligen urakut på några minuter och akut snitt blir det om det inte är urakut eller planerat. Jag tror det är de tre graderna de har. Alltså ett akut snitt kan vara att de har en tid för planerat snitt men det sätter igång tidigare och du får komma in men det kanske inte är jättebråttom utan du får lite tid att förbereda dej. Om du känner av foglossningen så kolla med din BM om du inte kan hyra en TENS?

mammamys,
    29/11 är ju i alla fall denna månad och inte jättelångt bort!!! Pepp pepp pepp!!
    Jag var också väldigt mycket mer inne på förlossningen förra gången, nu kanske vi inte hunnit så långt men just de där obehagliga trycken nedåt var vi inne och kollade. Intressant det där med att trycket blir större för varje barn.
    Sander var fixerad nånstans mellan v 31 och 33 så det ska bli intressant att se när denna ska börja tänka sig nedåt. 

Svar på tråden Cerclage?