• MagdaA

Cerclage?

Kollegn gick bra Hinner inte berätta så mkt nu, men tappen låg på 40-41 mm, samma som sist Känns så skönt! ny koll om en vecka igen. glad!!!

Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • MagdaA
    Lanie: Ja, dom kommer fortsätta avvakta. Allt ser ju så himla stabilt ut, och läkarna är som sagt inte 100 på att det är en försvagning. Ja, dom tog GBS prov när jag låg inne med Ebba, de va negativa. Men de kan ju ha funnits nån annan infektion som dom inte hittade. Eftersom mitt crp låg så högt så satte dom in antibiotika direkt, och börjar den värka är det ju inte säkert man kan hitta vilken bakterie det var sen. togs även gbs prov förra grav och den här, men det har varit neg alla gånger.
  • MagdaA
    totten86 skrev 2010-09-15 19:14:56 följande:
    dallias- inget har sagt till mig att inte fortsätta med bebis trots op om 2 månader. kan man konsteniseras fast man e gravid?
    tror inte dom gör nån sån op om man är gravid. jag fick inte ens göra cellprovet när jag var gravid.
  • MagdaA
    totten86 skrev 2010-09-16 00:27:03 följande:
    är redan grad 3 och han har kollat dom.
    min gyn avrådde inte att sluta försöka....
    Men vet du om de ökar risken för mf?

men tar väl cellförändringar 10 år att bli cancer?
    Det här är frågor som inte vi kan svara på. Så ta det med din läkare. Dumt att spekulera och gissa, bättre att få raka svar direkt.
  • MagdaA
    TikTok skrev 2010-09-18 12:30:20 följande:
    Ni härinne med cerklage, hur lång var tappen när dom satte bandet på er?
    När började den sedan minska el hur gick det sen?
    min låg på 20-25 mm. uppen lite innifrån och lite utifrån. första undersökningen, 3 veckor efter op, då var jag helt öppen innifrån ner till cerklaget. bara cerklaget som höll ihop resten av graviditeten.
  • MagdaA

menar att jag var ÖPPEN lite innifrån och lite utifrån.

• MagdaA
    TikTok: nej, inte helt sängliggande. jag var uppe men tog det lugnt. Det höll tills vi tog bort det i vecka 37.
  • MagdaA

Thalis: va? men va läskigt. dom upptäckte alltså inte att en bit var kvar? dåligt.

• MagdaA
    Thalis skrev 2010-09-19 11:04:26 följande:
    Nej,de upptäckte inte det och jag var liggrädd att min tapp hade blivit söndersliten under förlossningen.
    När jag tog ut biten så ringde jag kvinnokliniken och fick en akuttid för kontroll.
    Läkaren försökte med att det var omöjligt att det var en cerklagebit och försökte få mig att tro att det var något annat(som vad?, jag brukar inte stoppa in grejer i muffen som inte ska vara där).

Men hon blev tyst när jag tog upp en fryspåse med cerklagebiten ha ha ha ni skulle ha sett hennes sura min när hon var tvungen att erkänna att det var en bit av cerklaget,som var runt 10 cm lång.
    hahaha! är du säkert? att du inte stoppar in grjer där på skoj ibland Nä men allvarligt. Fattar ju att läkaren inte ville tro att dom missat nått, men riktigt dåligt att dom inte tog dig på allvar direkt! Men tappen såg bra ut iaf?
  • MagdaA

Det blev en tur till sjukan idag. haft sammandragningar i natt, ömt över magen och bakåt ryggen. Blivit tillsagd att ringa så fort det är nått, och nu märktes det att läkaren skrivit in i min journal att jag ska få komma in när jag ringer. Nemas problemas. De va bara å komma. Fanns ingen läkartid men dom skulle meddela jourläkaren att jag skulle komma så fick han ta en kik och mäta cervix.

Hade tur. Jourläkaren idag var min ordinarie läkaren Skönt att inte behöva berätta hela långa historien varje gång, han kan mig ju utan och innan Bara å skutta upp i gynstolen så att säga Allt såg fint ut. Cervix lika lång som sist och helt sluten. Han sa att jag är väldigt lättundersökt. På vissa ligger cervix lite knepigt, men min ligger visst väldigt bra till och är lätt att mäta.

Sen en kik på bäbis Har tid för Rul på onsdag men det tänkte nog inte läkaren på så han tog en kik iaf. Kollade hjärtat ordentligt, navelsträngen, flödet, urinblåsan, mätta hit å dit å överallt. Allt såg fint ut. När han mätte urinblåsan försökte jag kika men lyckades inte se vad som gömmer sig där inne, han kollade inte där så länge. Ska fråga bm på onsdag om hon kan se. Sen fick jag även se en snabbis i 3D. De va läckert. Såg små söta händer som grejjade med navelsträngen framöver ansiktet. Snacka om att man får en annan bild.

Nästa cervixmätning på torsdag nästa vecka. Gick inte att få nån tid tidigare, han är så fullbokad.

Svar på tråden Cerclage?