• MagdaA

Cerclage?

Måste få berätta nått underbart. Jag hade en me&i-träff igår. det var hos en ny värdinna som jag bara träffat som hastigast 1 gång förut. Men redan då kände jag sådär "shit vilken härlig person!" Så igår hade vi en supertrevlig träff, massa mysiga mammor! I vardagsrummet hade dom en hel vägg med massa foton, bröllor, flickan när hon var liten osv. sen var det en bild på hon och hennes man, där dom höll i ett litet litet barn, och jag förstod att barnet inte hade klarat sig, syntes på bilden. iom att dom hade bilden framme så förstod jag att hon var väldigt öppen med att dom hade förlorat ett barn. så när alla gäster hade åkt och jag höll på att packa ihop så frågade jag henne. sen höll jag inte på att komma därifrån! vi pratade över en halvtimme, och det var så himla skönt. tror vi båda behövde det! Hon är en udnerbar människa, som sagt, jag känner henne inte sedan innan, men en sån som man verkligen kan öppna sig inför! Deras pojke hade dött i magen i vecka 30. När han kom ut såg dom att han var sjuk men läkarna har inte kunnat konstatera exakt vad det var. en teori är gbs, men dom är inte säkra. han var även tillväxthämmad, så liten för vecka 30. efter honom har dom fått en flicka som är 2,5 år idag.

Har aldirg tidigare kunnat prata så öppet med någon om det vi gått igenom, och som verkligen verkligen förstår! Det är en sak med trådar fär på FL å så, men att träffa nån live som varit med om samma sak, på samma sjukhus osv. Jag var alldelens varm när jag åkte därifrån, samtidigt som jag var så ledsen för deras skull.

Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • MagdaA
    Schäfer skrev 2010-10-23 15:11:53 följande:
    Hur kommer ni att göra med vaccination mot influensa i år nu när ni är gravida?
    (tänker inte på svininfluensan, den är jag redan vaccinerad mot)...
    men om du är vaccinerad mot svininfluensan så ska du ju inte behöva vaccinera dig i år... fast de kanske du inte hade tänkt heller?

min magkänsla säger samma sak som förra året, så jag kommer troligtvis inte att vaccinera mig i år heller. jag hade en rejäl flunsa i fjol som jag är nästan 100 på att det var svinis. Alla på mitt jobb blev helt däckade inom bara några dagar, nått liknande har vi aldirg varit med om förut. Årets flunsa är släkt med fjolårets så jag hoppas att jag ska ha ett naturligt skydd.
  • MagdaA

glad att jag fick bricanyl utskrivet sist jag var till läkaren. var helt slut i magen efter middan, spände nått hemskt. tog en tablett å la mig på soffan vid 19, där har jag legat sen dess! magen blev mjukare men jag blev helt slut! å bäbisen har levt rövare, sparkat konstant, känts som han har slagit kullerbyttor återstår att se om man lyckas somna nu..

• MagdaA
    Maria3: hej! de flesta fall då det handlar om försvagning så visar det sig tidigare. kring vecka 18-25 ungefär, men såklart är alla vi olika. Förtidig vattenavgång, har läkarna sagt om du är öppen? buktande hinnor? eller är det "bara" vattnet som gått?
  • MagdaA
    Maria3: som jag förstått blir inte tappen mer försvagad för varje graviditet, utan snarare är det väldigt individuellt mellan graviditeterna. jag t ex fick ceklage vecka 20 förra gången då man såg att det började ge efter. nu är jag i vecka 24 och har inte behövt knyta åt ännu...
  • MagdaA
    karo skrev 2010-10-24 16:04:02 följande:

Jag skulle nog gärna vilja bli sövd men det har aldrig varit prat om det.. Börjar att bli riktigt nervös nu för ryggbedövningen. Känns som att jag kommer blie en "barnrumpa" som ligger och vägrar  och inte låter någon röra migSkäms
    På erat förberedande samtal träffa ni då de på NARKOS som skulle utföra bedövning/sövning, det har inte jag gjort. Utan först träffa gynläkare (inte han som ska göra cerclaget) som gjorde undersökning och undra om jag hade några frågor, Sen fick jag träffa en BM som tog blodprov kolla även blodtrycket. Hon tala om när jag skulle infinna mig på avd, samt gav instruktioner på Hibiscrub dusch...

En mycket nervös Karolina.....

när jag satte mitt cerklage var det prat om narkos vs ryggbedövning, alla rekomenderade då narkos, sa att det var det bästa för alla parter. speciellt för mig, eftersom det inte är ett så "angenämlt" ingrepp, så skönt att slippa ligga vaken.

jag träffade ingen narkosläkare innan. träffade inte heller den läkare som satte cerklaget. han var då pensionerad, men hoppade in och gjorde sånna op eftesom han var den som var bäst på det. han har tyvärr hunnit gå bort sedan dess så blir det cerklage igen så blir det nån annan som får sätta det. Men jag pratade flera ggr med min ord läkare + bm så jag hade fått mycke info.
  • MagdaA

haft mer sd än vanligt även idag känns inge kul alls. har koll på onsdag men tänkte ringa specen redan i morgonbitti. rädd att tappen ska börja påverkas.

• MagdaA

Niinis: ingen i min familj el släkt har heller haft problem, så ingen kan riktigt sätta sig in i situationen. Min mamma har gått över 10-14 dagar med mig och alla mina syskon, 7 graviditeter. Min storasyster har 4 barn, hon har fått just kring BF el inom nån vecka efter. Helt vanliga graviditeter utan större problem, lite foglossningar men i övrigt helt ok. Man känner sig verkligen utsatt,a tt man fått ta all "skit".

Försök att ha en lite mer positiv inställning. RIsken att du blir sängliggandes är ju väldigt liten om du nu får hjälp i tid och ett cerklage förebyggande medan tappen ännu är lång och fin. KRAM!!! Kämpa på! Jag förstår att det är riktigt tungt, jag mådde själv skit under första tiden av grav, fram till vecka 20 ungefär, sen har det börjat gå betydligt bättre.

• MagdaA

hej på er

fick en tid på specen så jag har varit iväg på koll nu. tappen låg på 35 mm så ingen förändring, känns skönt! läkaren tyckte jag kunde ta bricanyl 3 ggr/dag nu ett tag för att inte riskera att cervix blir påverkad. sen lät hon min tid till ord läkaren på onsdag vara kvar för en extra koll då.

så, nu kan jag känna mig lite lugnare några dagar igen.

ska lägga mig i soffan å mysa med Alex å se på film nu. Han ville gå ut å leka men jag lyckades finta honom

har ni andra hunnit börja fundera hur ni ska göra med dom 10 pappa-dagarna?

Liisa: hej! de va inte igår! men, jag hänger inte riktigt med... slipper du cerklage nu?

• MagdaA
    Schäfer skrev 2010-10-25 13:40:30 följande:
    Hur menar du?
    Härligt att allt såg bra ut på kollen!!!
    man får ju 10 pappa-dagar att ta ut i samband med förlossningen, man kan ju ta ut dom på hel el halvtid t ex. när vi hade fått Alex jobbade micke 4 timmar på fm, kom hem vid lunch. på så vis kunde han ta ut 20 dagar istället.

nu ahr jag dessutom hört ett rykte om att det kanske blir 30 dagar efter nyår! hoppas hoppas att det är sant!

i så fall, om det blir 30 dagar, så tar vi nog första veckan heltid, å så får Alex också va hemma med oss, å sen tar micke ut på halvtid, jobbar fm medan Alex är på dagis å sen är vi hemma em tillsammans.
Svar på tråden Cerclage?