• MagdaA

Cerclage?

SaraDK: Vilket fint namn din dotter har, båda såklart, men tänkte främst på Adina. Det ligger högt på min namnlista om vi får en dotter igen. Har bara träffat en flicka med det namnet, hon gick i den barnkör som jag var ledare till då jag var tonåring, en underbart vacker och snäll tjej.

Förstår att det blir påfrestande att ha assistenter hemma varje dag, men du kommer i slutändan att tycka att det var värt det! Har ni hittat några bra ssistenter redan el letar ni? Var noga när ni väljer! Ni ska ju leva tajt ett tag nu framöver.

Jag bor utanför Örnsköldsvik.

Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • MagdaA
    Niinis skrev 2010-10-01 20:33:56 följande:
    hej igen!

Nu har jag och mannen pratat igenom det mesta medans sonen var i skolan (vill inte att han ska veta i nuläget) och han kommer stötta mig helt och hållet säger han, han vart så schockad första dagen därav reaktionen. Han är också emot abort samtidigt som han är livrädd för vad vi kommer utsätta detta barn för (ev. att födas för tidigt och bli sjukt osv) samtidigt som vi både känner lite att lämna det åt ödet, vi har ingen makt över det.

Så han är med på noterna, altid nåt:)

Men nu till mig, är LIVRÄDD för att gå igenom allt igen, cerklage insättandet och alla sammandragningar (har redan fått!) och förlossning, ja herregud, ska jag gå igenom allt det IGEN??

Känner mig alldeles maktlös, ena sekunden vill jag gå och göra den där aborten, glömma allt, lägga mig bredvid min dotter på natten och veta att mamma inte kommer lämna henne.

Men samtidigt har jag en tredje i magen att tänka på, jag menar hur stora "men" kan min dotter som är 14 mån få av att vara med pappan sin några nätter, ev sluta amma osv. Ja det finns väll värre saker ändå??
    hon har ju en superbra pappa som tar bra hand om henne!

Jag åkte aldrig till akuten, ska beställa tid till antingen professorn, eller till någon gynekolog. på måndag ringer jag och bokar en tid.

nu ska jag sova, orkar inget nuförtiden, detta är lite för mycket att ta in just nu:(
    Underbart! SKönt att du och maken hunit prata igenom allt i lugn och ro. SJÄLVKLART så klarar ni det här. även om det inte alltid blir som man tänkt så finns, trots allt, en mening med det mesta. och självklart kommer din dotter att klara den här tiden också. lovar! Har du nån aning om i vilken vecka du kan tänkas vara? frågade förut men du kanske missade... du skrev att ni skyddat er, hur? de verkar ju inte funka så bra...
  • MagdaA
    Dallis: jag blev tillsagd att höra av mig om det tryckte på för mycke. De va ju just så det blev. 1 vecka innan planerad cerklageborttagning tryckte det på mycke mer neråt, obehaglig känsla, tyngd och tryck neråt hela tiden. så då klippte dom det då istället. dom ville inte riskera att det skulle sätta igång. tappen var dessutom väldigt mjuk så de va nog svårt redan då att hitta banden.
  • MagdaA
    Niinis: Jag! Jag var inte sängliggande när jag väntade Alex. Fick cerklaget i vecka 20 då cervix börade ge efter. Jag gick till vecka 37 då cerklaget togs bort. Jag var dock helt sjukskriven. tog det lugnt. inga promenadet, tunga lyft osv. skulle vi på stan el typ ikea så hade vi en rullstol som jag fått låna på vc. Försökte såklart vila mycke endå. låg i soffan/sängen. Läste, såg på tv. Men jag var uppe mycke också, men, tog det lugnt.
  • MagdaA

Såg att Dallis loggat ut. Hoppas det går bra för henne. Nån som vet hur långt gången hon är? Syntes inte på hennes presentation.

• MagdaA
    Niinis skrev 2010-10-05 17:53:40 följande:
    för jag kommer vara hemma med min minsting på dagarna, men ska ta det lugnt. Försöka bära enstaka gång bara (hon kan gå bra själv nu) men vid blöjbyte kan det ju vara svårt. Sen måste jag röra mig lite grann försiktigt, gå till närliggande lekplats och sitta där, eller öppna förskolan som ligger här bredvid. vid veckor som är mest kritiska kanske mannen kan få ledigt. Men jag undrar om det överhuvudtaget kan hålla då? eller är det då dumt att änns riskera, om man redan nu vet att man inte kan mest ligga/sitta?
    det var ju så jag levde. gick lite, men inga långa sträckor. ett tips. börja träna tösen redan nu på att klättra med hjälp. ha en pall/trappstege vid skötbordet. likadant i och ur sängen, i och ur badkaret osv. på dagis har dom ju ofta en "stege" upp till skötbordet där 1-åringarna får lära sig klättra (med frökens hjälp) för att inte fröknarna ska lyfta alla barn upp å ner.
  • MagdaA
    DevilsDaughter: jag tycker absolut att du ska åka in för en koll. att dom inte kan hitta nån tid alls förns om en månad är skitsnack. dom kan alltid sätta in dig på en jourtid, då kan du få vänta länge, men det brukar ofta lösa sig. var bor du? vilket sjukhus tillhör du? kom ihåg att du även kan söka på andra sjukhus, du har rätt till vård!

när jag förlorade min dotter i vecka 20 så kände jag INGENTING! Kanske att jag hade lite små sammandragningar, men inget märkvärdigt, ingen speciell tyngdkänsla heller. däremot rikliga flytningar, som i efterhand visat sig vara slemproppen. Det kan du ju försöka hålla koll på, flytningar alltså, om de blir annorlunda.

Jag håller alla tummar och hoppas att allt ser bra ut. åk till akuten. KRÄV en cervixmätning och om allt ser bra ut nu, kräv att få en tid om 2-3 veckor så att dom kan mäta och jämföra.
  • MagdaA

jag har ju glömt att lämna rapport från gårdagens läkarbesök. Allt såg fint ut! Nästan så jag borde hoppa av den här tråden, men jag hänger kvar, hoppas det är ok? Hon mätade flera ggr, tappen låg kring 45 mm och däröver. Känns mycket konstigt, men såklart bra! Har tid för nästa koll på torsdag nästa vecka, det blir sista kollen hos min ordinarie läkare innan han går i pension. Känns lite tråkigt att han slutar, men jag gissar att han kommer hoppa in och jobba endel ändå. dom brukar ju ha svårt att sluta helt dom där gamla rävarna

• MagdaA
    DevilsDaughter: men åh! varför ingen mätning? Det är ju det som är det viktiga nu, tycker jag iaf, fortsätt ring, va på dom, be om en extra koll! Är det en bm el läkare som gör Rul? Bm:or får inte göra vul, så är det en bm kan du inte få nån mätning då heller. Min mans syster bor i Karlskrona, hoppas nu att hon inte får några problem kring ev kommande graviditet, när man hör hur bemötandet verkar vara.

Niinis: vecka 21. går in i vecak 22 på lördag Så här långt har jag aldrig gått utan mf el cerklage förr så det känns helt klart som en delseger Nästan så man vågar börja boa nu, kika på bäbissaker osv.
  • MagdaA

Niinis: åh, jag förstår att det här är jättesvårt för dig! Vi har ett liknande problem, fast eg helt olikt. Alex kan itne sova i egen säng, hur vi än gör så hamnar han hos oss.

Ja, det finns tabletter som stoppar mjölken. Jag fick det när Ebba föddes. Nu hade inte mjölken kommit igång så mkt, men för att undvika det så fick jag sånna tabletter. Kontakta din läkare el bm och fråga om det.

De flesta jag hört, som haft det här problemet, att barnet inte vill sluta amma, dom har lagt över natten på pappan. Antingen att mamman sover borta, el åtminstone i ett annat rum. Jag vet att det komemr bli jättesvårt, och det kommer va jättejobbigt för er alla 3, men har ni bestämt er så gäller det att härda ut den tid som krävs. jag är ingen expert, men jag tror, att det är som med mycke annat, att det krävs några nätter, kanske en vecka el två, sen kommer det gå mycke lättare. Allt känns fruktansvärt jobbigt när man är mitt i det, men mi kommer att klara det!

Prata ihop er ordentligt, alla måste vara med på det, och sen när ni bestämt er så gäller det att inte backa! Jag vet hur det är att ha en otroligt envis och bestämt 1-åring! Alex har alltid varit sån, men kämpa på, det går, även om det kommer kännas omöjligt.

Svar på tråden Cerclage?