• MagdaA

Cerclage?

Niinis och Schäfer: Lycka till på era kontroller idag. Hoppas allt går bra!

Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • MagdaA
    Schäfer skrev 2010-10-11 13:54:36 följande:
    Hej på Er, det var vid cerklaget det blöder. Det skaver antagligen vid knutarna och så är jag dessutom "lätt-blödd". Men det var ingen pågående blödning just nu, men mycket gammalt blod runt om cerklaget...
    Cervix var hög och såg ut att vara lång... Jag fick en tid på onsdag för vul-mätning, då kan vi även se hur det ser ut innanför, men min läkare verkade inte orolig!Jag åt Pharbio Omega3 Forte innan jag blev gravid, men nu när jag är gravid vågar jag inte eftersom det kan verka blodtunnande och jag har lätt för att blöda.
    sköööönt! Hoppas du kan känna sig lite lugn nu! Kram!
  • MagdaA

oj! här var det lugnt. hur mår alla?

Jag har varit på koll idag. Trodde det skulle va sista besöket hos min ord läkare innan han går i pension men han skulle visst jobba oktober ut så ny tid hos samma läkare nästa vecka. Han kollade länge å väl i tidboken innan han bokade en tid, tror eg inte att han hade tid, men har verkar inte kunna släppa mig riktigt än Allt sgå iaf bra ut, fick även en tjuvkik på bäbisen å nu är jag 100 på att det är en lillebror. Han är ingen blyger och visade stolt upp sig   Men, skriv inget på FB el i gästboken om könet, vi försöker hålla det lite hemligt Men Alex har redan börjat kalla bäbisen för Kalle så vi får se hur länge vi kan hålla det hemligt.

Schäfer: jag hade också funneling, öppet innifrån redan vid första kollen efter op.

• MagdaA

Schäfer: nä, Kalle blir det nog inte. Å jag vet faktist inte varför han säger Kalle, vi känner ingen som heter så ens... Vi har pratat om flera olika namn, Simon, Markus, Elias, Andreas, Sebastian... men vi är inte riktigt överens.

Jag satte ju mitt cerklage lite senare, så första kollen efter op var jag i vecak 22 tror jag, och då var jag alltså öppen innifrån, kring vecka 30 nånting var jag öppen hela vägen ner till cerklaget.

jag har itne varit med om att dom inte kunnat se cerklaget. men det torde ju va svårare om det är som du säger, att det är för mycke ärrvävnad. jag tror inte du behöver oroa dig. kramis!

• MagdaA
    Smileycat skrev 2010-10-14 22:51:31 följande:
    Hej tjejer..
    Är ofta in och läser hos er, inte för att jag har en premis men hade risk för det när jag väntade min yngsta och då blev det att man gick in och kollade hos er och har lixom stannat kvar
    Är lite svårt att "släppa er" då man ofta läst om någon från början och velat veta att allt går bra osv..
    Men iaf, jag hade för tidiga sammandragningar osv i princip hela graviditen, fick åka in minst 8ggr och åt antibiotika eller pencillin för urinvägsinfektion två ggr (som jag aldrig haft förut), blev stoppad (första gången v.16), och fick muskelavslappnande flera gånger, och bricanyl hem osv.. Blev som tur var aldrig inlagd osv..
    Men nu hände inget i förtid och jag är såå glad ´för det, orsaken som fick mig att skriva just nu och inte bara följa er "bakom kulisserna" var diskutionen om funneling, då jag tydligen hade det (i v.34 tror jag det var)..
    Har en ultraljudsbild på det och det ser ju skapligt läskigt ut, öppet helt vid hans huvud..
    Hur brukar det bli vid nästa barn?
    Har någon haft funneling utan att få det sen vid nästa?
    Hur har det gått med nätsa barn överhuvudtaget, blir det "värre" med allt?
    Nu planerar inte vi alls fler barn just nu, men man känner ju ändå lite oro inför detta då det var tillräckligt jobbigt med det "lilla" vi varit med om jämfört med er! 
    Hej!

roligt med en liten "smygare" som vågar visa sig

Jag diskuterade just funneling med min bm för et tag sedan. har man en normal graviditet så är det eg inget konstigt, speciellt inte så sent som v 34 tror jag. kroppen börjar ju göra sig reda för att släppa ut bäbisen då. har man en normal gravidtet, en normal livmoderhals så tror inte jag man behöver oroa sig. däremot, om man reda är försvagad och som i många fall här, har en ihopsydd livmoderhals, då är det mindre bra med funneling.

min bm berättade att de haft mammor som de sett förkortad livmoderhals på, men funneling, sen när dom kommit på en ny koll en vecka senare har det varit helt stängt och tappen lång å fin... cervix är ju en muskel, som kan förändras med tiden, beroende på tryck, barnets läge osv. Så inget man kan förutspå hur det kommer se ut.

Jag förlorade en dotter i vecka 20, pga vad dom tror var försvagad livmoderhals. graviditet nr 2 blev det täta kontroller och sen cerklage i vecka 20 då dom såg att cervix började ge efter. Nu graviditet nr 3 är helt olik. Jag är nu i vecka 22. Helt stäng, lång fin cervix å ännu inga planer på cerklage... kroppen är en underlig manick! Man önskar man kunde ha fått med en instruktionsbok...
  • MagdaA
    Schäfer skrev 2010-10-15 09:22:09 följande:
    Magda: Det jag fått höra/lära mig är att cervix består till största delen av bindväv (85%), bara till mellan fyra och tio procent av glatt muskulatur.
    Se där ja. alltid lär man sig nått nytt Antagligen jag som tolkat läkaren fel n'rdom pratat om olika delar hit å dit. Tack för att du upplyste mig Hur som, ett organ som kan förändras och bete sig olika i olika graviditeter, och i olika delar av graviditeten, det har vi ju alla fått erfara.
  • MagdaA
    Schäfer skrev 2010-10-15 10:51:31 följande:
    Ja, man lär så länge man lever
    ja å tänk så mycke bra vi har lärt oss av varann här i tråden! Inte minst att det finns många underbara tjejer där ute som stöttar och peppar fast man eg inte känner varann alls. Det är guld!
  • MagdaA
    Niinis skrev 2010-10-15 10:55:29 följande:
    tror jag håller på att få missfall, är i v.8 nu. fick en massa blödningar imorse, och har lite molvärk...

ta inte ut nått mf i förtid. blödningar i tidig graviditet är inte alls ovanligt. har haft det själv i alla gravidteter. kring vecka 7 i den här grav hade jag en rejäl blödning + molvärk, var helt 100 på mf men det var det inte.

ring och be att få komma in på vul om du vill få det kollat.

KRAM!!!

• MagdaA
    Niinis skrev 2010-10-15 11:06:51 följande:
    jag har också haft det varje gång, men INTE så rikliga som denna gång och med (äckelvarning) klumpar i. Så har bara en känsla av att det är missfall, men man vet ju aldrig.
    Hur känner du dig då? Känns det som "strunt samma, det blir vad det blir.." eller är du orolig och vill kolla upp det för att veta säkert?
  • MagdaA
    Lanie skrev 2010-10-15 15:20:52 följande:
    Hej alla fina!

Ser att det går framåt för er allihopa.. har suttit o smygläst ett tag nu, ville bara berätta att jag plussade i onsdags, så nu blir det några veckor av oro för o se om den lille stannar kvar i magen o sen börjar min cerklageresa också.. skulle ringa till specmvc i v 8 för o boka tid för operation...
    Grattis till +! Håller alla tummar och tår! Känner igen ditt nick, visst har du skrivit här förut? Såg i din pres att ni förlorat er son, beklagar
    Niinis skrev 2010-10-15 15:17:49 följande:
    jag känner såhärr, jag är så trött på att oroa mig år efter år för graviditeter, och är sååå trött psykiskt just nu efter gravid beskedet så jag känner att det blir som det är meningen att det ska bli, jag förlitar mig helt på det. Jag tänker inte gå och kolla upp detta om blödningarna inte fortsätter osv. Nu verkar de avtagit lite grann, så det får bli som det blir, nu försöker jag koncentrera mig på de barn jag redan har här hemma Skrattande lagat supergod middag och bakat blåbärspaj med vaniljsås så att sonen förhoppningsvis blir glad när han kommer hem från skolan! Och nu ska jag mysa med lilltjejen. En till liten vore väldigt välkommen och älskad, men är det inte menat så är det inte. Men vi får hålla tummarna!

Och underbart att det går så bra för dig vännen!!{#emotions_dlg.flower}
    Du kloka kvinna! Ett mf går ju hur som inte att stoppa om det är så det är, går inte att göra nått åt. så fokusera du på nuet, dina barn, din familj. går det vägen så går det och då är vi alla glada! Tänker på dig! Puss!
Svar på tråden Cerclage?