• MagdaA

Cerclage?

Schäfer: Ja jag blev igångsatt. Gjorde UL dagen innan och då kollade läkaren även tappen. ca 1 cm kvar då, mjuk, öppen 2 cm. Jag hade ju en hel del känningar så jag gissar att det var på g, tror inte jag hade gått så himla länge till om dom inte satt igång mig.

eftersom M inte var fixerad och dom inte ville riskera att navelsträngen skulle halka nedanför huvudet och fastna så fick jag ligga plant på en säng, sen så stack dom bara ett litet hål i hinnorna, "rispade" inte som dom normalt gör. Sen tappades jag sakta på vattnet. det var ju så enormt mycke vatten så läkaren ville inte att det skulle gå för fort, risk att det skulle trycka ner M för häftigt. dom kollade med UL under tiden för å se att navelsträngen inte kom i kläm.

fick ligga ner plant ungefär 1 timme innan dom satte in dropp, då hade han även halkat ner. hade småvärkar mellan 10 och 13 som sen avtog. 14 ökades droppet och värkarna ökade succesivt men jag hade eg aldrig så himla ont. trodde det skulle ta mycke längre tid än det gjorde. 15.30 kollade dom, då var jag öppen 6 cm och jag var säker på att det skulle ta många timmar till, jag hade som sagt inte speciellt ont. 16 började jag ta lustgas, men det kändes fortfarande som att det var läääääänge kvar! 16.10 ringde vi på bm, 3 krystvärkar, 16.17 föddes Matteus. Så det gick fort på slutet! Jag är glad att jag var på förlossningen! Hade jag varit hemma så är jag rädd att han kommit i bilen, jag förstod aldrig att det var så nära som det var.

å jag är glad att vattnet inte gick hemma i sängen! Då hade de bara varit å köpa ny säng. jag var genomblöt från axlarna ner till fötterna, hela sängen och hela golvet under sängen!
    Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • MagdaA

Schäfer: vet eg inte om det var en drömförlossning. Både och. Det gick ju ganska "smigit" men samtidigt blev det så intensivt när det väl blev att jag inte riktigt hann va me! sen sprang ju bm ut med Matteus efter 3 min, jag hade haft han på bröstet MAX 30 sek, fast jag tror inte ens de va så länge. Det var helt kaos. dom hade ju inte ens hunnit ta in dom grejerna dom skulle ha inför själva födelsen.

sen va ja helt slut, låg bara å skakade när de va dax att få ut moderkakan och sy den fjuttiga styngnet. när de väl va klart så somnade jag, helt utmattad.

• MagdaA

Schäfer: absolut, från den sidan var det en "bra" igångsättning om man kan säga så, så jag ska inte alls klaga över just den delen.

jag var också helst slut. hade knappt sovit på 2 veckor, var förkyld och trött trött trött! hade ju gått med en enda SD i 2 veckor pga allt vatten i magen. Men de gick! Jag var som sagt helt väck efteråt, men han var ute! å jag fick ut han själv!

• MagdaA
    Schäfer skrev 2011-02-14 16:42:26 följande:
    Ja herre gud vad vi får stå ut med mycket... Men mår ni bra nu? Det fanns ju oro och misstankar för ev. hjärtfel kommer jag ihåg - har ni fått några svar på det?
    ang hjärtat. det är ju endel hålrum å grejer som ska stängas när bäbisen föds. det var inget konstigare äna tt det tog längre tid än "normalt" för MAtteus att stänga igen dom, likt som hos prematurer, så även där var han "sen". men efter diverse ul och undersökningar fick han "OK" även på den punkten.

han är verkligen undersökt från topp till tå denna gosse!
  • MagdaA
    Schäfer skrev 2011-02-15 10:38:15 följande:
    Vad skönt Magda!!! Skulle man kunna säga att han hade velat stanna ett par veckor till i magen? Typiskt killar
    ja, de va väl så. han tyckte de va mysigt där. fast förhållandena va ju eg inte så bra iom allt vatten.
  • MagdaA

schäfer: tjejer är dessutom starkare. bland de riktigt tidiga prematurerna så är tjejerna starkare och större chans att de klarar sig.

• MagdaA

Thalis: SÖTISEN!!! Han är så lik sin storebror!

• MagdaA

å jag har så ont i magen, å i hjärtat, å en stor klump i bröstet. Gråter En av mina bästa vänner, som väntar barn i maj, ligger nu på förlossningen i Umeå. Bor inte i Umeå men blev transporterad dit med helikopter. Hon har haft problem med blödningar sen vecka 15 ungefär, (tror jag berättat om henne tidigare) och hon har gått på regelbunda kontroller. Vid senaste kollen i måndags upptäckte dom att hon var öppen! Så det blev helikopter direkt till Umeå. Igår hade hon regelbunda sd så läkarna trodde att bäbisen skulle komma, men dom lyckades stoppa de. nu är det strikt sängläge. hon får inte ens gå upp på toaletten. åh, jag är livrädd att nått ska hända Vecak 26+1 idag så det är ju alldelens för tidigt!!! Hjälp mig skicka stärkande tankar till dom!!!

• MagdaA
    Trassel: HEJ!!! Va roligt å se dig igen! Beklagar mf:et, vilken vecka var det? Kämpa på, snart hänger du här igen KRAM!
  • MagdaA
    MiScHoOo skrev 2011-02-19 18:01:10 följande:

en fråga till magda.. Hur har din vän det?

till issen skönt

pratade faktist med henne för en liten stund sedan. det är just nu lugnt. hon är fortfarande öppen 3 cm och har sängläge, men får gå upp på toaletten. har inte haft några mer sd så vi fortsätter hålla alla tummar att det ska gå bra! vi ska troligtvis upp till Umeå till helgen och hälsa på mina föräldrar så om läget är lugnt även då så ska vi åka och hälsa på henne.
  • MagdaA

Schäfer: GRATTIS!!! Inte roligt med dramatiska förlossningar, men skönt att allt gick bra tillslut iaf. Berätta gärna mer när ni är hemma och har landat.

Ebba, Alexander, Matteus. Älskade barn!
  • MagdaA

vet inte om ni minns, men jag berättade förra veckan att en kompis blivit inlagd på förlossningen eftersom hon var öppen... idag fick jag ett sms, i natt föddes deras dotter, vecka 27 + nån dag... 34,8 cm lång och 1083 gram. en liten liten plutt! än verkar allt ha gått bra, personalen på barn är imponerade för hon är väldigt pigg å stark. å jag hoppas hoppas att allt ska gå bra! vi ska åka upp i morgon och tanken var att hälsa på dom, vi får se hur läget är i morgon, vore skönt att få åka dit å bara ge dom en kram.

• MagdaA
    ISSEN skrev 2011-02-24 22:40:24 följande:
    Håller tummarna för att allt ska gå bra för era kompisar! Min son föddes i v 26+2 och vägde 1187g va 33 cm men hans lungor var helt outvecklade så det blev respirator de 3 första veckorna i hans liv! Hann eran kompis få några sprutor för lungmognaden? Jag hann tyvärr aldrig få det då allt gick så snabbt för mig!
    Jag har inte kommit ihåg att fråga, men eftersom hon blev inlagd redan förra måndagen så tycker jag att dom borde ha gett henne sprutorna. hon har legat i Umeå hela tiden och där är dom bra på prematurer, så dom är iaf i goda händer!

nu ligger deras lilla bäbis på samma avdelning som vi låg med Matteus. Troligtvis tom samma sal.
  • MagdaA

i fredags fick jag se en sån liten liten bäbis! Var och hälsade på våra vänner som fick sin lilla i onsdags. Så liten! Men stark och pigg, jag hoppas verkligen att det ska gå bra för dom! Dom ligger på samma sal som vi låg med Matteus, kändes lite konstigt att va där igen, men Matteus verkade trivas, han slockade i min famn på 2 sekunder, var precis som att han kände sig hemma med ljuden, lukten, värmen. Vaknade dirket vi gick ut därifrån. Lustigt med barn.

KRAM till er alla! kämpa på!

• MagdaA
    Nenne skrev 2011-03-14 10:20:29 följande:
    Går man och kollar tappen varannan vecka? Eller är de individuellt?
    som Thalis skrev, det är individuellt. när jag hade cerklage kollade jag med 14-21 dsagars mellanrum, när jag inte hade cerklage gick jag på koll var 7-10 dag för att se att det inte började hända nått.
  • MagdaA
    Niinis: grattis!!! stora killen, skönt att allt gick så bra och härligt att du låter så nöjd och positiv! Krama nu familjen ordentligt!!!
  • MagdaA

SaraDK: GRATTIS!!! Blåsljud hade Matteus också, men efter fler kontroller och UL så fick han OK i rumpan. som sagt vanligt med blåsljud. Grattis igen! MYS nu allt ni kan! Första tiden är magisk!

Svar på tråden Cerclage?