Cerclage?
Schäfer: Ja jag blev igångsatt. Gjorde UL dagen innan och då kollade läkaren även tappen. ca 1 cm kvar då, mjuk, öppen 2 cm. Jag hade ju en hel del känningar så jag gissar att det var på g, tror inte jag hade gått så himla länge till om dom inte satt igång mig.eftersom M inte var fixerad och dom inte ville riskera att navelsträngen skulle halka nedanför huvudet och fastna så fick jag ligga plant på en säng, sen så stack dom bara ett litet hål i hinnorna, "rispade" inte som dom normalt gör. Sen tappades jag sakta på vattnet. det var ju så enormt mycke vatten så läkaren ville inte att det skulle gå för fort, risk att det skulle trycka ner M för häftigt. dom kollade med UL under tiden för å se att navelsträngen inte kom i kläm.
fick ligga ner plant ungefär 1 timme innan dom satte in dropp, då hade han även halkat ner. hade småvärkar mellan 10 och 13 som sen avtog. 14 ökades droppet och värkarna ökade succesivt men jag hade eg aldrig så himla ont. trodde det skulle ta mycke längre tid än det gjorde. 15.30 kollade dom, då var jag öppen 6 cm och jag var säker på att det skulle ta många timmar till, jag hade som sagt inte speciellt ont. 16 började jag ta lustgas, men det kändes fortfarande som att det var läääääänge kvar! 16.10 ringde vi på bm, 3 krystvärkar, 16.17 föddes Matteus. Så det gick fort på slutet! Jag är glad att jag var på förlossningen! Hade jag varit hemma så är jag rädd att han kommit i bilen, jag förstod aldrig att det var så nära som det var.
å jag är glad att vattnet inte gick hemma i sängen! Då hade de bara varit å köpa ny säng. jag var genomblöt från axlarna ner till fötterna, hela sängen och hela golvet under sängen!
En av mina bästa vänner, som väntar barn i maj, ligger nu på förlossningen i Umeå. Bor inte i Umeå men blev transporterad dit med helikopter. Hon har haft problem med blödningar sen vecka 15 ungefär, (tror jag berättat om henne tidigare) och hon har gått på regelbunda kontroller. Vid senaste kollen i måndags upptäckte dom att hon var öppen! Så det blev helikopter direkt till Umeå. Igår hade hon regelbunda sd så läkarna trodde att bäbisen skulle komma, men dom lyckades stoppa de. nu är det strikt sängläge. hon får inte ens gå upp på toaletten. åh, jag är livrädd att nått ska hända