• vixan

Cerclage?

snalmums skrev 2011-05-23 12:15:45 följande:
    hahaha tycker nästan det blivit lite roligt det här med bajseriet!!!
    ni är så goa allesammans som försöker hjälpa mig att kunna göra nr 2Skrattande
    känns som mitt största problem nu är att bajsa!

jag vill inte dricka kaffe nu under graviditeten, annars vet jag att det fungerar för att få fart på magen. i em ska jag skicka mannen till apoteket igen för att köpa något som bm rekomenderade som börjar på i tror jag orkar inte resa mig bara för att hämta lappen nu. var hos bm idag och mätte magen, lyssnade på bebisens hjärta osv. allt såg bra ut och hitills har jag gått upp 6kg från inskrivningen. fick lämna lite blodprover också för se hur mitt järnvärde är nu, om jag behöver lite mer järndropp innan förlossningen. nu börjar allt kännas på riktigt faktiskt!

glömde skriva innan att jag fick med mig lite bricanyl tabletter hem från förlossningen, tog faktiskt en imorse då magen var extremt hård och kände att så fort jag rörde mig gjorde det ont. den gjorde susen!!! fast vill verkligen inte ta dem egentligen man blir ju helt svettig och skakig. blääää

kul att fixa i trädgården fru hellström! själv har jag lite blommor i blomsterlådan på balkongen, mannen glömmer ofta att vattna där så tur jag ligger hemma och kan påminna honom om det!

lanie: jaa dricker massor speciellt vatten, har nog aldrig varit så sugen på vatten som jag är nu. har inte haft något sug efter läsk som jag annars älskar. skönt ska inte ens smaka en droppe coca cola efter graviditeten så man fastnar i coca cola missbruketFlört

snart kommer en mäklare hit och ska värdera våran lgh, spännande!
    Jag har tvärom blivit sugen på coca cola.

• vixan

Fick en ny läkartid och en ny läkare men det är helt ok för den läkaren har jag träffat innan och är han är superbra. Ska vara där klockan 11. Känner mig orolig undrar om allt ser bra ut och undrar om bebis lever känner ju inte så mycket av bebis. 

• vixan
    snalmums skrev 2011-05-23 17:49:41 följande:
    du ska se att allt är bra och jag kände inte av bebisen i den veckan som du är i nu. kanske bebisen har lugnare dagar? jag kan också ibland bli orolig när man inte känt av på länge. hoppas det går bra med nya läkaren, var det imorgon du skulle dit?
    Känner bara små fjärilar men har inte gjort det idag eller igår. Japp imorgon är det dags. Hoppas du har rätt.
  • vixan

Så hemkommen från kontrollen. Tappen var lika lång som sist och jag ver helt stängd. Inne hos bebis såg allt bra ut och bebis rörde sig. Har också tagit odlingar idag men jag fick säga till honom var ju inte min läkare. Hade inga teckan på infektion heller. Lämnade urin och det såg också bra ut men ska också skickas på odling.

Pratade lite om när man kunde sluta oroa sig. Han sa att jag inte behövde oroa mig för att jag skulle öppna mig tyst och att bebis ska trilla ut som det gjorde förra gången. Händer detta kommer jag få värkar. 

Snabelmus: Jag fick också vänta men bara 1 timme och 1 kvart.  

• vixan
    mammasgullar skrev 2011-05-24 16:06:16 följande:
    Kommer värkar först, eller börjar man öppna sig och DÅ kommer värkarna, Hur funkar sånt där?
    Jag fick värkar med mitt förra cerklage och fick klippa det. Jag hade regelbundna värkar ca 4de minut och blödde rejält. När jag kom in valde man att klippa cerklaget och då var jag öppen 3 cm. 

Vet inte vilket som kommer först men jag tror att värkarna kom i mitt fall men cerklaget gör att du inte kan öppna dig. 
  • vixan
    mammasgullar skrev 2011-05-24 16:14:26 följande:
    Jag har inte cerclage insatt, jag följer tråden då jag ska försöka få cerclage óch försöker lära mig lite mer om det.
    Aha men det ju jättebra! All info man kan få är bra. Inte alltid så lätt att få en läkare att svara på ens frågor.
  • vixan

Det sätter man in om man har en försvagning av livmodershalsen. För att den inte ska öppna sig. Diagnosen är svår satt. Oftast för att få cerklage ska man ha fått minst ett sent missfall med ett friskt barn. Varför vill du ha ett cerklage?

• vixan
    mammasgullar skrev 2011-05-24 17:00:58 följande:

Min son föddes 15 veckor förtidigt för 3 år sedan, och är väldigt orolig över att de ska hända igen, vi fick aldrig veta varför då det inte var någon infektion eller havandeskapsförgiftning, så jag funderar på om det kan vara något med livmoderhalsen..

Men har hört att i vissa landsting väntar man till flera prematurfödslar/sena missfall innan man sätter den diagnosen, och vill inte för något i världen få ett prematurbarn till .

Nej det förstår jag. Vilket landsting tillhör du?
  • vixan
    mammasgullar skrev 2011-05-24 17:26:07 följande:

Låg du på spec.mvc då?

Jag trivdes på både förlossningen och med Bb sköterskorna, och nästan alla på NEO, men vet inte alls hur det ligger till på spec.mvc. Träffade någon där under tiden sonen var inlagd, ca 8 veckor efter FL men minns inget av det.

Jo jag hoppas dom tar upp det, men jag tror inte det så det får nog bli jag som får ställa frågan, men jag är väldigt rätt att köra över så säger de bara nej är jag rädd att jag kommer vika mig direkt, och min sambo är nog ingen större hjälp i denna fråga, då han är helt säker på att allting kommer gå bra.

Vill ha måndag nu, för jag vill veta vad de tänker göra för att hindra en förlossning, men är så orolig över att dom inte kommer göra något mer än att bara "hålla koll".

Jag är inte heller så påstridig av mig så som tur är min läkare det. Jag tvivlar själv på om jag har försvagning då jag faktiskt hade bakterier både på tapp och i urin när mina komplikationer startade redan i v 16. Men min läkare säger att vi inte ska chansa så satt han dit cerklaget.

Föreslå cerklage och om de säger nej så får de ju ha ett bra argument. Då du inte hade infektion eller havandeskapsförgiftninge så vet jag inte vad mer man kan ha för att förlossningen ska sätta igång. Hade du värkar när din bebis kom.
  • vixan

Vet inte vad som hände igår men redan när jag var på KK kände jag hur nervös och orolig jag blev. Tror att väntan i över en timme framkallade detta. Efter att jag lagt min dotter fick jag världens ångest. Det började snurra i huvudet och jag behövde gå på toaletten. Så fort jag måste bajsa blir jag så orolig sen ville inte detta släppa. Tror att besöket på kk igår satte igång minnet. Fick se alla som gick med sina magar och såg trötta ut. Hade samma läkare som den dagen då lilla Lennox (tvilling 1) kom till världen. Trots att allt såg bra ut så var inte detta läkarbesöket bra för mig. =(

Snalmums: Tycker du ska byta nick till snabelmus. 

Svar på tråden Cerclage?