Inlägg från: violatricolor |Visa alla inlägg
  • violatricolor

Cerclage?

Det har ni rätt i, de ser nog lite olika på det där om man är omföderska eller inte. Men jag vill verkligen vara inne på förlossningen tidigt och inte åka hem. Förra gången gjorde jag en stor del av värkarbetet hemma utan att fatta det och på slutet gick det ganska fort.

• violatricolor

Vad jobbigt för er som har så ont eller mycket flytningar! Hoppas det är hanterbart! Själv har jag läkarbesök imorgon och är lite nervös. Är mest rädd att livmodern inte växer som den ska. Växer mer på höger sida än vänster, inte alla lika extremt snett som förra gången men jag är rädd att inte kunna bli stor och att bebben inte får plats att växa. Ska ta upp detta med läkaren imorgon så hoppas jag han gör ett UL.

• violatricolor

Hej Kramig!

Beklagar så att er dotter inte kunde stanna här på jorden!

Jag undrar också hur stora riskerna är med cerklage. Har aldrig hört talas om någon som fått missfall av att sätta ett planerat cerklage men har precis som du hört att den risken finns. Hoppas någon kan reda ut detta!

Kram 

• violatricolor

Jag var också på koll idag och det såg bra ut (v 24+2). Tappen var 43 mm. Mätte även storleken på barnet som var normal. Fostervattenmängden var också normal och det såg ut som om det var ok med plats just nu, så det var skönt. Ny koll om två veckor.

• violatricolor
    mamma mys skrev 2011-11-27 13:44:23 följande:
    lill z: jag hade ont i några månader av cerklaget, men nu känner jag bara av det iblnad....prova med fibrer istället för magen..katrinplommon o lite linfrön...blir jag hård i magen så får jag mer sd så ser till att få sköta magen iaf varannan dag minst ....använd inte microlax..det kan faktiskt starta förlossningen om kroppen är redo o det vet man ju aldrig med våra kroppar...

idag har vi haft städdag så skönt att det är rent o fint igen:) snart väntar duschen med lite hårbortagning i de nedre regionerna o klippa tånaglarna o måla dom tänkte jag så man känner sig lite fin.....imorgon ska benen få sig en omgång..sen är jag redo för klippet:) längtar samtidigt som jag blir lite nervös när jag tänker på det...

trevlig första advent på er allihoppa:) 
    OJ, vad spännande med klipp! Tänk vad häftigt att du nått fram till det (snart)!
  • violatricolor
    Becka81 skrev 2011-11-26 14:36:42 följande:
    Hur har ni haft det med viktuppgång nu när ni inte rör er lika mycket som innan pga cerclaget? Jag är normalviktig och har haft en väldigt blygsam viktuppgång till en början. Men huxflux har jag gått upp ett kilo i veckan under tre veckors tid. Har nu gått upp totalt 4 kg och är 23+4. Inte så mycket i det stora hela, men har ju gått så oerhört fort. Hur har ni det?
    Låter ungefär som jag. Var normalviktig innan graviditet (BMI på 23 ungefär). Fast jag gick ner 3 kg i vikt i början pga kräkningar och svårt att äta. Gick sedan upp det jag tappat och 5 kg till så jag väger 5 kg mer än innan jag blev gravid och har ökat med ungefär i kg i veckan sedan v 18. Är i v 25+0. Jag har också varit lite orolig för att jag gått upp så mycket på kort tid. Får se. Jag äter inga mängder men lite mycket fett (ost, glass, grädde) och socker. Men jag tänker att man brukar öka det mesta v 20-30 så jag hoppas att det inte drar iväg för mycket. Annars får jag ta tag i det efteråt. Vet inte om risken för graviditetsdiabetes redan ökat?
  • violatricolor

Mamma mys: Vilken dag! Förstår att du blev stressad och irriterad i början av dagen. Skönt att klippet är över! Nu närmar det sig!

• violatricolor

Jag undrar hur jag ska klara klippet. Jag är väldigt smärtkänslig där nere så det nöje nog riktigt jobbigt. Men bort ska ju tråden så småningom i alla fall! Får ta tillfället i akt att öva avslappning inför förlossningen... Hoppas det är låååång tid kvar tills cerklaget ska bort Men en fråga: Hur lång tid tar det och hur länge varar den värsta smärtan? Har inte velat prata om detta med läkaren så mycket än men frågar er...

Svar på tråden Cerclage?