• Thalis

Cerclage?

5dl vetemjöl
    3 dl rågsikt
    2dl grovt grahamsmjöl
    4 dl blandade fröer ta vad du tycker om tex vetekross,linfrö,rågkross,solroskärnor
    4 tsk bikarbonat
    1 tsk salt
    0,5 dl rapsolja eller annan neutral olja
    2 dl mörk sirap
    1 liter lättfil

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader,smörj och bröa 2 1,5 liters formar. Blanda alla torra ingredienser i en stor bunke
    Tillsätt oljan,sirapen och lättfilen. Rör om ordentligt så att allt blandas väl och häll upp i formarna
    grädda på nedersta falsen 175 grader   mellan 60-100 min,jag brukar ställa  timern på 60 min först och
    prova med en sticka om det är färdigt annars får de stå inne en stund till

Låt svalna på galler under handdukar..FÄRDIGT!!

Man behöver knappt pålägg på brödet ,det är gott med bara lite smör på.lång hållbarhet också om man
    har den i kylen. Bara ren njutning och smaskens!!!

Tips: Jag brukar lägga i tranbär också och det blir så gott och saftigt! Här hemma måste vi göra en många limpor för både Alex och Valentina älskar detta!

Snart mamma- igen!!
  • Thalis

Just det man måste inte bröa formerna utan du kan lägga bakpapper över formarna och hälla i smeten.

Snart mamma- igen!!
  • Thalis
    Lanie skrev 2010-10-28 21:39:05 följande:
    Tack Thalis, detta ska jag baka nästa gång.. har ett liknande recept, men jag börjar o tröttna lite...
    Va?
    Jösses hur kan man tröttna på detta?
    Fick receptet av en vän för några år sedan och jösses vad vi alla på jobbet har bakat detta.
    Snart mamma- igen!!
  • Thalis
    Lanie skrev 2010-10-28 21:45:56 följande:
    men ditt recept kanske har det där lilla extra som mitt saknar :) men det kommer nog o lösa sig :)
    Hahahahahaha
    Snart mamma- igen!!
  • Thalis
    MiScHoOo skrev 2010-10-31 16:36:44 följande:
    tusen tack, och tack för att det finns folk som stöttar varandra, utan er vet jag inte om man kan gå vidare och hoppas
    Jösses vad du gått igenom! Håller tummarna för er!
    Snart mamma- igen!!
  • Thalis
    Schäfer skrev 2010-11-02 09:29:01 följande:
    Hej på Er, hur mår ni alla?

Thalis: har du börjat jobba halvtid nu?
    Hur är det med dig?

Jag börjar jobba imorgon och jobbar då ons,tors och halva fredag.
    Känns ok faktiskt.
    Kram
    Snart mamma- igen!!
  • Thalis
    Schäfer skrev 2010-11-02 11:56:09 följande:
    Kul, lycka till!!!
    Det är ok med mig...är ju hemma och med skrutt på insidan så ska inte klaga... Men tycker jag har fått fler sammandragningar som såklart oroar...
    Usch dessa sammadragningar gör en galen!! Har du fått briccanyl?
    I söndags hade jag en massa sd och funderade på att ringa förlossningen men gjorde inte det,hade ju min vanliga kontroll igår! När jag berättade för läkaren om i söndags trodde jag att hon skulle ge mig smisk, hon tycker att jag blivit övermodig denna gån och inte kommer in som jag måste.
    Men jag tycker inte att jag ska komma in vid varje sd.... hur som helst så skällde hon lite och gav mig bricanyl.
    Snart mamma- igen!!
  • Thalis
    Schäfer skrev 2010-11-02 12:22:37 följande:
    Ja jag har bricanyl, men tycker det är så svårt att veta när det är ok att ta dem?
    Livmodern ska ju träna också...

Men det såg ok ut för dig då? Gör alla dina sammandragningar ont?
    Jag kan absolut inte åka in för varje sammandragning, har det ju varje dag!?
    Precis! När ska man ta bricanyl?
    Det såg kanon har inte börjat öppna mig, tappen är lång och fin.
    De flesta gör tok ont,men inte alla.
    Nä,det är just det man kan inte ¨åka in för varje minsta sd.... men skäll fick jag ändå Läkaren sa att bebisen är hennes också och därför måste jag in vid minst smärtsamma sd OCH blödning.
    Snart mamma- igen!!
  • Thalis
    Schäfer skrev 2010-11-02 12:43:25 följande:
    Ja usch, om du blöder måste du absolut åka in!!! *basta* Tungan ute
    Skönt att du har en bra läkare som både oroar sig och låter dig jobba!
    Absolut!!
    När har du BF? Har ni pratat om borttagning av cerklaget?
    Min läkare har sagt att den ska bort i v.37+0...men att det  också går bra i v.36+0.
    Snart mamma- igen!!
  • Thalis

Hej!
    Idag fick jag ett sms från Magda och hon är inlagd på sjukhus under helgen då hennes cervix var något förkortad och hon har lite funneling.
    Hon får gå på toa,äta och duscha annars så är det vila som gäller. Det blir en ny undersökning på måndag och förhoppningsvis har cervix blivit längre och stängt sig helt. Har det blivit sämre så blir det op.
    Men vi håller tummarna att det blir bättre och att hon bara behöver vila.

Snart mamma- igen!!
Svar på tråden Cerclage?