• Thalis

Cerclage?

MiScHoOo skrev 2011-04-08 09:00:11 följande:
    Gud vad gullig son du har som har växt, tänk dig hur snabbt tiden går...
    Och det är klart du ska inte alltid leva i Lyx ibland bestämmer barn när föräldrarna ska vakna. Jag har en systerson som får sova hos mig och ibland kl 7-8 ska han vakna och då ska han bli ren och äta och leka och sedan vila efter 1-2 timmar... Ja du, då kan man inte sova om med honom, då är det skönt att skicka hem honom efter några timmar Flört, jag får ofta höra -Sov så mycket du kan nu, när du får barn kommer du längta för att sova heheh

Jag mår bättre tack, jag har en underbar barnmorska och min privata Gyn läkare som har ringt och kollat hur jag mådde efter att det blev bekräftat att jag har fått missfall och imorgon börjar jag jobba igen
    Fy sjutton!!
    Jag hatar verkligen mf! Du verkar ha bra vårdpersonal omkring dig och det är så himla viktigt.
    Kommer ni att försöka igen snart?
    Mamma till A, A, A och V.
  • Thalis

Grattis Niinis!! Han är jättefin!!

• Thalis
    SaraDK skrev 2011-04-18 12:02:13 följande:
    Klarat mig 4½ vecka utan cerklage, ska det ju vara...
    Dessa busungar!!!
    Snart har du din bebis
  • Thalis

Ville inte att du skulle behöva cerklage men välkommen till tråden!

• Thalis

Först och främst gör inga planer om allt du ska göra när du är sjukskriven!! De flesta av oss har fått vara sängliggande eller haft strikt vila ordinerad.

Jag har haft cerklage i två omgångar och har två söner tackvare cerklaget.
    Fick välja mellan att bli nedsövd eller epidural,jag föredrog nedsövning eftersom berättade att operationen inte är så "trevlig", men man får alltid bedövning så du känner ingen smärta. Efteråt har det gjort ont och jag har blött i några dagar.
    Jag har haft sängläge och sex,bad och tunga lyft har varit bannlysta.

Startar förlossning innan borttagning så klipps cerklaget bort så du kan föda vaginalt, jag blev dock snittad eftersom min son låg i säte.

Att jag propsade på i din tråd beror på att vi i denna tråd har förlorat minst ett barn pga försvagad livmoderhals och jag vill inte att man chansar.

• Thalis
    Saranh skrev 2011-04-20 20:18:36 följande:
    Tack snälla ni för svar. Jag är sjukt orolig och känner efter hela tiden. Det är väldigt psykiskt påfrestande och jag har två missfall i ryggen (och två fina flickorHjärta) så jag är lite extra orolig. Läkaren kände på tappen och den var iallafall helt opåverkad utåt och jag ska tillbaka om två veckor och mäta. Det är iallafall väldigt snällt att ni tar er tid och svarar för det är ju mycket frågor som susar runt i huvudet, så TACK!!Skrattande
    Hej!Jag svarade dig i din tråd...
    Har du alltid haft så kort tapp?
  • Thalis
    SaraDK skrev 2011-04-22 10:19:15 följande:

Har gått 5 veckor utan cerklage idag och bf imorgon...

Glad påsk allihopa!

Glad påsk till dig också!

GLAD PASK
  • Thalis
    zeke skrev 2011-07-10 15:41:15 följande:
    Såg inlägget om cerclage och blev nyfiken. Som flera av er andra har jag haft en hel del otur vad gäller graviditet och vill göra allt för att den här graviditeten ska gå bra. 2010 förlorade vi våran son i v.27, pga för tidig vattenavgång. De vet inte exakt vad som var orsaken till vattenavgången men troligen var det en infektion. Jag är nu gravid igen och är i v. 19. Tyvärr fick vi i veckan veta att min livmodertapp är mjuk och förkortad (34 mm) och jag är nu ordinerad vila. De har även tagit prover för UVI och andra möjliga infektioner, som jag kommer få svar på förhoppningsvis imorgon. Saken är den att förra graviditeten hade jag inga problem med öppen eller mjuk tapp och har heller aldrig fått höra att den är förkortad, snarare tvärtom. När jag tänker efter har jag dock haft sammandragningar (säkert sedan v. 12) vilket jag dumt nog inte tog på allvar förens i veckan, då jag tog kontakt med min läkare som konstaterade förkortad tapp. 

Min undran är helt enkelt om ni med erfarenhet av cerclage tror att det kan vara något för mig ä'ven fast jag inte har en förkortad livmodertapp från början och även fast det är ganska sent i graviditeten? Någon med liknande erfarenheter??
    I så fall är det någon som har koll på sjukhusen i Stockholmsområdet och vet vilket som är bäst att vända sig till för att få mer info??

När jag nämnde cerklage för min läkare i veckan så fick jag bara som svar "det görs knappast längre".... men när jag läste era inlägg och erfarenheter så blev jag fundersam om det ändå inte är något som jag bör strida för....Det är verkligen en djungel att hitta rätt i sjukvården!
    Hej!
    Beklagar att ni förlorat er son
    Jag har en ganska lång livmodertapp från början men den förkortas ju längre in i graviditeten man kommer. Jag har en försvagning son inte har med längden att göra.
    Har haft cerklage under mina 2 lyckade graviditeter och då har det varit planerade cerklage medans tappen fortfarande varit hård och lång.

Sen kan tappen förkortas under graviditet speciellt om du omföderska utan att det skulle leda till förtidigt börd . Men man bör då bli undersökt med jämna mellanrum.

Tycker att svaret du fick är märklig och du bör inte nöja dig med det! Visst är det inte vanligt med cerklage men det är inte sant att man inte använder det längre. Vilken annan metod menar läkaren har ersatt cerklage med samma eller bättre chanser?

Att vila kan göra under men behövs cerklage bör man få båda......
    Grattis till den nya bebben!
  • Thalis
    FruHellström skrev 2011-07-12 18:30:26 följande:
    Aha, kul att det är samma sjukhus... Vilken läkare går du till? Jag har haft 3 olika läkare, Åsa, endast en gång, Margareta satte cerklaget och Hadil har jag vart hos 2-3ggr. En av dem sa till mig att ha sex fram tills vecka 24, så nu e det väl slut med det. Samtidigt så kör vi ju inte på som kaniner, utan det är mer mysjufs sasTungan ute Men de har ju sagt oxå att jag ska leva som vanligt i princip. Men lugnare. Bada ska jag inte göra heller...
    Och jobba fick jag inte alls göra... Det är nog olika från fall till fall, alla är ju inte lika från början så då kan de ju inte ha samma riktlinjer för alla. Vilken vecka är du i?  
    Till oss sa de stop med sex!
    Och även i USA säger man nej till sex efter cerklaget är insatt.
  • Thalis

Hej alla!!
    Hoppas att allt är bra med er och era bebisar!
    Känner lite hemsk eftersom jag inte varit här på länge
    Kram

• Thalis

Men Mamma mys stort grattis!!!
    Har du doktor B även denna gång?

• Thalis
    FruHellström skrev 2011-08-22 22:45:24 följande:
    jag har sån foglossning Varje steg gör ont, vaknar av smärta när jag vänder mig i sängen, bältet hjälper inte så mkt, tens hjälper inte heller. bad hade funkat bra, men det får jag ju inte... nä de kan söva mig tills det är dags tkr jag, humöret blir ju inte bättre heller...stackars min sambo... :/
    Usch sådan hade jag också!! Fy vad ont man hade
  • Thalis
    FruHellström skrev 2011-08-22 22:55:59 följande:
    det är för jävligt faktiskt, hade med sonen med, men det hade man ju förträngt...Obestämd
    Jag har haft sååååå himla ont med alla mina tre pojkar,värst för mig är att jag har foglossningen kvar runt 1 år efter förlossningen.
  • Thalis
    mamma mys skrev 2011-08-23 07:52:21 följande:
    tack allihoppa:)

Thalis: men hej vad kul:) är du gravid igen du med?? ja jag har DR B denna gång med o hon är underbar:) känner mig så trygg med henne:) 

TRassel: ja tappen böjer sig oftast ju längre tiden går:)

Fru hellström: foglossning är ingen höjdare...har haft det med mina 3 senaste..:) 
    Nix är inte gravid men jag födde en liten Adrian för 6 månader sedan
  • Thalis
    mamma mys skrev 2011-08-23 11:47:03 följande:
    thalis: guud vad kul..grattis:) skönt att allt gick bra även denna gång:)

pupp: usch vad hemskt..skönt att det gått bra ändå..får du ta det lugnt hemma..håller tummarna att det går bra..styrke kram 
    Tackar,jepp det gick bra denna gång men det var en dramatisk förlossning hahahaha
    Hur långt gången är du?
  • Thalis
    Trassel skrev 2011-08-23 11:59:26 följande:

Fru Hellström, foglossning är inte kul. Jag har det med . Peppar, peppar är det inte så farligt än denna gången men det har suttit i även efter förlossningen och jag känner av den vid mens och vid äl. Har du tur kanske den lättar lite mot slutet nu när barnet fixerar sig?

Mamma mys, men jag är ju bara i v 15... den ska väl inte behöva börja böja sig redan nu?

Thalis, *vinkvink* Hur är läget?

Pupp, å fy tusan vad läskigt! Kunde de se varför du blödde?

Hej vännen!!
    Hur mås det?
    Jag är säker på att jag redan grattat men gör det en gång till,STORT GRATTIS!!!!
    Har du cerklagetid eller är den redan insatt?
    Här mår vi bra,men hjälp vad barnen växer!!!
  • Thalis
    mamma mys skrev 2011-08-25 10:55:17 följande:
    anledningen att man klipper cerklaget på förlossningen är dels för smärtlindring o dels om förlossningen startar...ont som satan tycker jag att det gjorde....o efter klippet var jag öppen 3 cm..fick vänta en timme innan jag åkte hem för att se så det inte drar igång...2 veckor tog det innan det var dax för förlossningen(3dej graviditeten)...är mest nervös att det ska sätta igång innan cerklaget  är borta för då tar jag hellre livet av mig än att gå med den smärtan...dom lär skicka en prio ett ambulans i så fall....vill inte gå igenom den upplevelsen igen.(2a graviditeten)...
    vill också vara runt vecka 28 nuuu......tiden går så sakta:( 
    Mitt första cerklage togs bort akut av en oerfaren läkare- fyfan!!!!!
    Denna borts bort när jag var nedsövd då förlossningen startade 3 dagar innan det planerade kejsarsnittet.
    På mindre än 10 minuter öppnade jag mig 7 cm med cerklaget fortfarande på, rusades till op och sövdes ner. Adrian föddes 14 minuter efter att jag kom in med ambulans som körde i illfart .
    Men allt gick ju bra ändå
  • Thalis
    FruHellström skrev 2011-08-25 12:25:39 följande:
    Mamma mys; vilka resor du gjort... Förstår att det gör ont som satan(ursäkta språket) om det sätter fart innan klippet.

Tro mig för mig gjorde det tusen gånger mer ont än att föda vaginalt utan smärtlindring!

Jag hann öppna mig 7 cm med cerklaget på innan de tog ut Adrian......MEN man uthärdar allt för ens barn!!
    Oroa dig inte när du har ditt barn i famnen så bryr du dig inte om något annat!
  • Thalis
    snalmums skrev 2011-08-30 11:25:54 följande:
    Nu har våran lilla flicka kommit ut. skriver mer när jag kommit hem! kram till er alla
    Stort grattis!!!
Svar på tråden Cerclage?