zeke skrev 2011-07-10 15:41:15 följande:
Såg inlägget om cerclage och blev nyfiken. Som flera av er andra har jag haft en hel del otur vad gäller graviditet och vill göra allt för att den här graviditeten ska gå bra. 2010 förlorade vi våran son i v.27, pga för tidig vattenavgång. De vet inte exakt vad som var orsaken till vattenavgången men troligen var det en infektion. Jag är nu gravid igen och är i v. 19. Tyvärr fick vi i veckan veta att min livmodertapp är mjuk och förkortad (34 mm) och jag är nu ordinerad vila. De har även tagit prover för UVI och andra möjliga infektioner, som jag kommer få svar på förhoppningsvis imorgon. Saken är den att förra graviditeten hade jag inga problem med öppen eller mjuk tapp och har heller aldrig fått höra att den är förkortad, snarare tvärtom. När jag tänker efter har jag dock haft sammandragningar (säkert sedan v. 12) vilket jag dumt nog inte tog på allvar förens i veckan, då jag tog kontakt med min läkare som konstaterade förkortad tapp.
Min undran är helt enkelt om ni med erfarenhet av cerclage tror att det kan vara något för mig ä'ven fast jag inte har en förkortad livmodertapp från början och även fast det är ganska sent i graviditeten? Någon med liknande erfarenheter??
I så fall är det någon som har koll på sjukhusen i Stockholmsområdet och vet vilket som är bäst att vända sig till för att få mer info??
När jag nämnde cerklage för min läkare i veckan så fick jag bara som svar "det görs knappast längre".... men när jag läste era inlägg och erfarenheter så blev jag fundersam om det ändå inte är något som jag bör strida för....Det är verkligen en djungel att hitta rätt i sjukvården!
Hej!
Beklagar att ni förlorat er son
Jag har en ganska lång livmodertapp från början men den förkortas ju längre in i graviditeten man kommer. Jag har en försvagning son inte har med längden att göra.
Har haft cerklage under mina 2 lyckade graviditeter och då har det varit planerade cerklage medans tappen fortfarande varit hård och lång.
Sen kan tappen förkortas under graviditet speciellt om du omföderska utan att det skulle leda till förtidigt börd . Men man bör då bli undersökt med jämna mellanrum.
Tycker att svaret du fick är märklig och du bör inte nöja dig med det! Visst är det inte vanligt med cerklage men det är inte sant att man inte använder det längre. Vilken annan metod menar läkaren har ersatt cerklage med samma eller bättre chanser?
Att vila kan göra under men behövs cerklage bör man få båda......
Grattis till den nya bebben!