• SaraDK

Cerclage?

Schäfer skrev 2010-10-26 19:14:05 följande:
    Härliga nyheter!!!
    Har du inget att ta mot smärtan? Har du klarat dig från sammandragningar?
    Alltid skönt när snöret är på plats
    Skönt att ha det gjort!
    Har alvedon, som jag tar ca var 5-6 timme... Hmmm...har kanske varit sammandragningar som jag fått emellanåt. Har fått så ont att jag velat krypa ur skinnet och sa faktiskt för mig själv första natten efter op att det gjorde så ont att jag trodde att jag skulle föda... Det onda har blivit bättre. Hugger till emellanåt, men ganska lugnt där emellan. Nu hoppas jag bara att man inte får nån infektion eller nåt.
    MagdaA skrev 2010-10-26 22:40:07 följande:
    välkommen hem! sen nu till å vila ordentligt så det får läka i fred, hoppas det onda ger med sig!
    Tack! Jag ligger i soffan med allt inom räckhåll... Mannen tar hand om mig innan och efter sitt jobb, så här känner man sig lite bortskämd...
    karo skrev 2010-10-27 08:02:33 följande:
    Hej jag är oxå hemma fån sjukhuset (kom igår) Allt gick bra och jag fick vara sövd
    Fick inte gå upp ur sängen överhuvudtaget fören igår vid lunch. Alvedon är det enda jag har fått och jag behövde aldrig något bricanyldropp.

Jag undrar lite över hur länge det kan komma lite blod, kommer när man torkar sig det är ju inta att det forssar och det är blandat med flytning. Sen tycker jag att jag har svårare att kissa det liksom ilar lite i slutet av strålen. Men där har de ju inte pillat....
    Vad skönt att du fick vara sövd! Jag fick inte heller bricanyl, utan morfin på uppvaket, sen alvedon, nån starkare tablett och nåt mot illamående (kräktes i fyra tillar efter narkosen)...
    Jag har mest lite ljusbrun flytning nu och håller med om att det känns annorlunda att kissa, det porlar liksom ut lite sakta, men det är kanske eftersom man inte vill ta i efter op... De har ju säkert kommit åt lite runt urinrörsmynningen under op. Jag var öm där när jag torkade mig efter att jag kissar det första dygnet.
  • SaraDK
    Niinis skrev 2010-10-27 08:43:04 följande:
    Brukar de kolla hur lång tappen är och om allt ser ok ut med graviditeten INNAN de sätter cerklage? vore konstigt annars tycker jag?

Jag var på spec-mvc ca 1 mån innan cerklage-op och då mätte läkaren tappen (35 mm), sen skulle de inte kollat igen om det inte varit för att jag åkte in på kk:s akutmottagning i fredags (3 dagar innan op) för att jag fick lite brunaktig flytning. Efter 6(!!!!!) timmar i väntrummet fick jag ett VUL och det såg fint ut (tappen var ca 50 mm).
    Men i måndags innan op lyssnade de på hjärtljuden på babyn och sen gjorde de det igen efter op. Vet ju inte om det är samma i alla orter...

• SaraDK
    Schäfer skrev 2010-10-26 19:14:05 följande:
    Härliga nyheter!!!
    Har du inget att ta mot smärtan? Har du klarat dig från sammandragningar?
    Alltid skönt när snöret är på plats
    Tack för att du skrev och frågade det med sammandragningar...!

Har nyss kommit hem efter 2 dygn på prenatal. Åkte in till KK:s akut i onsdags kväll för att jag tyckte att det gjorde så ont och livmodern blev stenhård. Jag blev inlagd och fick två sorters antibiotika, bricanyltabletter och smärtstillande. Det kunde vara att jag fått en infektion...
    Smärtorna blev bättre, men igår fick jag en blödning. Efter nästan 1 timmes vånda i väntan på läkaren som var upptagen blev det en undersökning.
    Tydligen hade tången som hållt fast livmodertappen under op klämts åt för hårt och det var därifrån det blödde. Puh! Ingen fara med cerklage eller bebbe!
    Är hemma och ska nu ta det lugnare än det var planerat från början. Är inte sängliggande men ska vila när jag känner sammandragningar.
    Nu håller vi alla våra tummar här hemma!!!
    Kram till er alla.
  • SaraDK
    Schäfer skrev 2010-11-02 09:29:01 följande:
    Hej på Er, hur mår ni alla?
    Här är allt lugnt sen jag kom hem från prenetal i fredags. Några små blodblandade flytningar, men det skulle inte vara nåt konstigt sa de. Sammandragningarna har minskat och gör definitivt inte så ont som de första dagarna efter op.Är i v. 14+6 och tror jag har kännt små sparkar...
  • SaraDK

Dallis: Stort GRATTIS till din söta Lukas!

Var på återbesök efter op på spec MVC igår. Allt såg bra ut tappen var helt sluten och 33,6 mm lång...
    Har börjat känna starkare sparkar och tror snart att mannen o dottern kan känna det oxå.

• SaraDK

Hade varit skoj att veta hur långt alla har kommit i sina graviditeter...
    Själv är jag 22+4 idag. Var på vul för drygt 2 veckor sen o då var tappen 41 mm, helt sluten och cerklaget satt bra på plats.
    Mitt första delmål är 25 veckor och det börjar ju närma sig.
    Har fått reda på att det är en liten tös som är på tillväxt...

God Jul till er allesammans!

• SaraDK

Har idag nått mitt första delmål: 25 fullgångna veckor!!!
    Har gått längre än första graviditeten (22+0) och närmar mig nästa (28+3)...

Ska till specMVC imorgon för mätning och hoppas att det ser bra ut. Har haft en del tyngdkänslor sista veckan och "stickningar" runt vad jag tror är cerklaget... Har tyvärr svårt att ta det lugnt. Har mått så bra hela graviditeten och får ibland påminna mig om att jag är gravid... Är inte sängliggande, men sitter/ligger mest i soffan med datorn eller ser på tv. Men åker till affärer och shoppar 2-3 gånger i veckan. Dock inga jättelånga turer utan max runt 2 timmar.

• SaraDK

Jodå...här såg allt bara fint ut! Tapp på 38 mm och helt sluten. Fick rådet att fortsätta som jag gjort, då det verkar funka...

• SaraDK
    Schäfer skrev 2011-01-17 15:07:18 följande:
    Oj mätning idag och cervix var helt oförändrad och ingen funneling!!! Nu är jag i v.32 så min läkare tyckte jag skulle försöka sitta upp lite till att börja med
    Så, efter 18 veckors sängliggande får jag sitta upp !!!
    Stort GRATTIS!!! Vad skönt för dig!

Så skoj att det verkar gå så bra för de flesta här...
  • SaraDK

Vad skönt att det går på rätt håll för Magda o bebisen! Massor av kramar!!!

Lycka till, Thalis!

I natt kl 01 är jag lika långt gången i denna graviditeten som när jag fick min dotter... v. 28+3... Är lite nervös, men känns som att "Räkan" kommer att stanna kvar där inne ett tag till... Så på söndag ska vi (förhoppningsvis) fira att jag går in i v.30 för första gången på tre graviditeter. Tredje gången gillt...

Svar på tråden Cerclage?