-
Går oxå på specmvc i Malmö. Är jättenöjd med dem!vixan skrev 2011-03-06 10:00:39 följande:Du får gärna inboxa namnet till mig. Jag går numera på specmvc i malmö. De har hjälpt mig allra bäst. -
Ja, då har vi samma läkare. Skoj! Är det ditt första cerklage och vilken vecka är du i?vixan skrev 2011-03-06 14:47:31 följande:Helt underbara männsikor som jobbar på mas!! Förmodar att du har samma läkare som mig eftersom du har cerklage. Är det kanske dr. P.O.
Ska dit på tisdag, fast till en annan läkare. Så nästa gång jag träffar P.O blir antagligen när de ska ta cerklaget i början av april... -
Vixan: Vad hemskt att du förlorade båda barnen!
Jag har fått en flicka i v.22+0, som inte överlevde och en flicka i v. 28+3 som nu är 9 år. Hon fick en hjärnblödning och sitter i rullstol.
Min graviditet har varit toppen denna gången. Hade ont under båda de andra graviditeterna, som smärtsamma stickningar i livmodern. Men det har jag inte kännt av denna gången. Jag blev sjukskriven från operationsdagen tills nu den 2 april, då jag går går in i v.38 och det inte räknas som prematurfödsel efter det.
Har inte varit sängliggande, men tagit det lugnare. Inte lyft tyngre än ca 4 kg, suttit och legat mycket i soffan och undvikit att gå för mycket... Mannen har fått ta mycket med dottern och städning.
Hoppas att jag får samma upplevelse som dig när de klipper cerklaget. Fick du lustgas? -
Var på specMVC idag...
Tappen var ca 3 cm, så det var oki.
Men han sa oxå att hade jag inte haft cerklaget, så hade jag nog redan fött. Var öppen 2 mm innefrån men cerklaget satt bra och höll ihop.
Väntar vidare på resultatet på fostervattensprovet och magnetröntgen... -
Får förhoppningsvis besked på torsdag, senast fredag... Vill inte behöva vänta över helgen...Lanie skrev 2011-03-08 21:40:08 följande:saradk: lite läskigt att du börjat o öppna dig innifrån, hoppas det stänger till sig igen.. när ska ni få beskedet om proverna? -
Har fått svaret på magnetröntgen och det var ganska positivt. Ingen synlig blödning och inget som växer i hjärnan, utan enda synliga förändringarna var något förhöjda vätskespalter. Gränsvärdet är 10 mm och på vänster sida var det 11 mm och höger 13 mm... Läkaren var positiv till detta beskedet och nu väntar vi på fostervattensprovet och det sista blodprovet... Det andra blodprovet som de tog för att se om det var någon infektion visade att jag inte har syfilis.
Såååå, ganska positiva besked än så länge... -
Jag går på VUL var fjärde vecka...Nenne skrev 2011-03-14 10:20:29 följande:Går man och kollar tappen varannan vecka? Eller är de individuellt?
Har fått svaren på de sista proverna!
Fostervattensprovet visade att där inte är några kromosomförändringar och blodprovet visade inget tecken på infektion.
Alltså så ser det ganska positivt ut jämfört med allt läkaren sa att det kunde vara för 1 ½ vecka sen...
På onsdag förmiddag har vi tid för nytt u-ljud av hjärnan för att se om det skett några förändringar av vätskan i ventriklarna... -
Då var cerklaget klippt...
Blev magsjuk natten till igår, vilket startade sammandragningar var 5 min och "mensvärk". Kom in på prenatal kl 9 och blev inlagd. Hade öppnats inneifrån fram till cerklaget, så läkaren tyckte att det skulle bort för att det inte riskera att dra sönder tappen. Efter cerklaget var tappen fortfarande sluten drygt 3 cm.
Efter att de klippt cerklaget (aj, aj, aj, det hade växt fast och fick ingen bedövning...) fick jag smärtsamma värkar var 5 min, men de avtog under natten. Fick åka hem idag vid lunch, då tappen fortfarande var sluten drygt 3 cm och jag bara har de normala sammandragningarna.
Fortsättning följer... -
Idag har jag tursamt nog nått mitt tredje och sista delmål: v.35+0... Nu håller jag bara tummarna för att hon stannar till i början på april (v.38), så det inte räknas som prematurt...Lanie skrev 2011-03-19 18:26:25 följande:vilken vecka är du i?
Låter jobbigt att vara inlagd på sjukhus, tiden går ju så långsamt då... Hoppas att du snart får komma hem igen! Och skönt att du har kommit så pass långt i graviditeten. Fick min dotter i v. 28+3... Håller tummarna för er! -
Allt är bra nu. Känner bara de normala sammandragningarna. Inte alls täta eller med jämna mellanrum som när jag fick åka in, men tar det ändå lugnare nu än jag gjorde innan.Lanie skrev 2011-03-20 11:22:32 följande:åh vad härligt att du kommit så långt! får hålla tummarna då att ändå bebis stannar ett par veckor till. hur är det med dig nu? har du mkt sd o så eller är det lugnt?
ja, det är ju lite tradigt o vara instängd på ett rum när man tittar ut o det är sol o vår! men jag har iaf min dator så då kommer jag ändå långt.. o förhoppningsvis går dessa veckor snabbt så jag snart är hemma igen.. nu har jag ju ändå legat inlagd i snart en vecka o det har ju gått relativt fort...
Det gör mycket att ha datorn till hands när man är inlagd. Tyckte själv att dygnet jag låg inne utan dator gick jättesegt... Har de sagt något om dina chanser att få komma hem sängliggande?