• SaraDK

Cerclage?

vixan skrev 2011-03-20 12:40:04 följande:
    Kan tappen slitas sönder??  Nu blir jag ju rädd då jag öppnade mig på en timme med min dotter. Jag fick värkar och en timme senare var jag öppen 10 cm.  Hur ska jag hinna till sjukhuset när det tar 30 minuter för mig att köra dit?? 

Jag tyckte inte att det gjorde ont att klippa men mitt cerklage satt endast 4 veckor så det hade inte växt in tappen.
    Vet faktiskt inte hur det funkar riktigt om man öppnas med cerklaget kvar... Läkaren som jag träffade ville iallafall ta bort det, med det var inte Dr P.O...
     Hade egentligen tid för att klippa cerklaget den 5 april, men det var inte Dr P.O som skulle göra det. Han hade inga tider den veckan... Det var läkaren som jag var hos på förra vul som skulle fixa det och han sa till mig redan då att jag skulle vara fastande och komma kl 8:00 för att ibland gjorde det så ont att man fick sövas. Antar att han då såg att det nog hade vuxit fast och skulle vara smärtsamt att ta bort... Har innan dess bara hört att man kan få lustgas om man vill.
    Lanie skrev 2011-03-20 12:50:18 följande:
    vad skönt!

de har inte sagt ngt alls. Jag kan ju tänka mig att jag kanske får vara kvar i linköping fram till v 30, drygt tre veckor till.. sen om allt är lugnt kanske dom skickar hem mig med sängläge.. o skulle ngt hända då så kan ju kalmar ta hand om oss. jag tror inte jag kommer hem innan iaf.. nu när jag är på plats i linköping, skickar dom nog inte hem mig o sen om ngt händer innan v 30 så hamnar jag här igen.. jag har inte frågat heller, men det kanske jag ska fråga om hur planen ser ut...
    Hoppas att det håller sig lugnt nu så att du kan komma hem framöver!
    Schäfer skrev 2011-03-20 12:15:56 följande:

SaraDK: coolt att det håller sig utan cerklage! Förstår att du vill till v.38 även om det skulle kunna vara fritt fram nu Håller tummarna!!!

Hade läst innan att du öppnades direkt efter cerklageklipp, så jag var beredd på det själv. Men här verkar det vara en seg tapp... Vill mest att hon stannar kvar lite till, för det hade varit underbart att kanske få slippa att ligga inne på neo denna gången. Flängde ju fram och tillbaka i 2 månader sist... 
  • SaraDK
    Niinis skrev 2011-03-25 06:46:42 följande:
    ego: går in i v.31 idag (otroligt kan inte förstå själv) och fick mitt snitt beviljat av en annan läkare!!! ska dit på koll i v.32 +5 och kolla med vul hur allt ser ut, sen beslutas om snittet sker i v.36, 37 eller 38!!
    Stort GRATTIS till beviljat snitt! Måste vara skönt för dig...

Börjar själv bli pirrig inför förlossningen. 29 dagar till bf nu... Ska bli så skönt med en "vanlig" förlossning, där det inte ska stoppas, stoppas, stoppas och sen plötsligt krystas för att  det inte går att stoppa... (Har fött i v. 22+0 och 28+3 innan.)
  • SaraDK

Har nu klarat 10 dagar sen cerklageklipp... v. 36+1 idag.

• SaraDK
    vixan skrev 2011-03-28 15:03:07 följande:
    Härligt!! Hoppas planerat cerklage funkar lika bra på mig som på dig. Har din graviditet varit komplikationsfri för övrigt?
    Enda problemet som har ett samband med cerklaget, var att jag fick jätteont efter att de opererat dit det. Åkte hem dagen efter op och trodde bara att det skulle göra så ont... Som tur var frågade Schäfer här om jag sluppit sammandragningar. Det var efter ett dygn hemma och då åkte jag in igen. Blev inlagd med 2 sorters antibiotika och brikanyltabletter. Var inlagd i 2 dygn, sen hade det lugnat ner sig.
    Annars har jag haft en toppengraviditet! Mått toppen, knappt inga krämpor (vätska i benen de senaste veckorna och ont periodvis i ligamenten). Sen är det ju lite ovisst med vätskan i "Räkans" hjärna, men det har ju inget med cerklaget att göra...
    Hoppas oxå att det ska gå bra för dig! Tjejen som jag delade rum med, som fick cerklage samtidigt (oxå Dr P.O), går det oxå bra för. Hon ska ta sitt cerklage i början av april och fick en son i v.26 för 2 år sen, så dina odds verkar ju bra!!!
  • SaraDK
    vixan skrev 2011-03-29 19:31:16 följande:
    Hoppas verkligen att det går bra denna gången. Fick träffat bebis idag som tack och lov inte har sällskap i boet. Har funderat på om man inte behöver cerklage och får det ändå. Vad kan då hända?
    Tror inget särskilt händer då... Dr P.O var ju inte helt hundra på att jag behövde det, men tyckte att det lät som cervixinsufficiens  när jag beskrev förloppet när jag fick flickan i v. 22+0. Flickan i v. 28+3 var så sent i graviditeten och mer tveksamt, men kunde oxå vara pga svag tapp...
  • SaraDK
    Lanie skrev 2011-03-30 09:56:02 följande:
    ego: är i vecka 28+0 idag! ytterligare ett mål passerat. Nu blickar jag framåt mot v 30 för då blir jag flyttad till mitt hemsjukhus!
    Jippie!!! Grattis till att ha gått in i v. 29!!!
  • SaraDK
    vixan skrev 2011-03-30 16:52:50 följande:
    Till mig sa han att han var övertygad om att jag behövde det. Min dotter föddes i v 35 från första värk till att hon var ut tog det 3 timmar. Låg inne pga njurbäcksinfektion. Mina tvilling pojkar kom en i v19 och andra i 24. Fick då ett akutcerklage efter att tvilling 1 kommit. Själv är jag inte lika övertygad då läkarna i Lund mer skyllde på att det var tvillingar.
    Fast om du har försvagad tapp, så spelar det ju stor roll att du väntade tvillingar. Dubbel tyngd att hålla inne...
    Kommer säkert att gå jättebra för dig denna gången. Nu när det bara är en oxå...
  • SaraDK

2 veckor utan cerklage...och fullgången på söndag! Så skönt!
    Har haft en känsla av att hon kommer i början av april hela tiden, så nu är det bara att vänta o se...
    Nytt hjärn-ul på onsdag för att se om vätskan har förändrats. Hoppas såååå att det har sjunkit till ett normalvärde...

vixan skrev 2011-03-31 17:43:32 följande:
    Hoppas på det!

På tisdag ska jag träffa dr P.O då lägger han väl upp en plan.

Måste fråga en ganska dum fråga. Kan man leva som vanligt fram till cerklaget sätts på plats? 
    Jag levde ganska som vanligt men undvek att lyfta min dotter på nästan 30 kg (sitter i rullstol) så mycket det var möjligt!
  • SaraDK
    Lanie skrev 2011-04-09 20:37:46 följande:
    ojojoj! nu kan ju bebis komma då.... har du några känningar?
    Nu är hon absolut välkommen ut!
    Har gått upp drygt 20 kg, så knäna börjar ta stryk nu, men tyvärr har jag inga direkta känningar... Hoppas dock att hon kikar ut vääääldigt snart!!!!
    Vad skönt att det går framåt för dig! Skönt att bli flyttad närmre hemmet o kanske till och med hem... Håller tummarna för att du kommer hem! 
Svar på tråden Cerclage?