• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Trassel

Hej!
    Jomanjano, Å! Hipp hipp hurra och grattis!!!

MammaMys, har du testat riktigt rejäl svart vinbärssaft mot hostan? Och ingefära i teet? Det är kanon det!
    Min hosta väckte mej 05.20 och jag hostade slem en timme innan jag somnade om en stund.

MiScHoOo, hur gick besöket?

jälv var jag på en koll på förlossningen, premiär faktiskt denna gången, och BM som kommer och öppnar är hon som förlöste mej sist så det var ju lite trevligt!
    Hur som haver, nu är jag genomklämd och mätt och det såg faktiskt bättre ut än förväntat! Utifrån så är tappen något öppen och cerklaget sitter rätt långt ner, det har skurit igenom lite på ena sidan men inte särskilt alarmerande. Knuten sitter och det sitter ordentligt runt om. Tappen var nästan 5 cm i helhet, alltså lång och sluten inifrån! Hurra! Han trodde gott att det skulle hålla till planerat klipp vilket känns jättebra!
    Mindre bra var att bilen la av på parkeringen på förlossningen. Förmodligen generatorn... är det inte det ena så...

Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008 och Snodden i magen BF 15/2 2012
  • mamma mys

mischooo: hur gick det på kontrollen??

trassel: grattis till en lyckad kontroll..5 cm är ju jätte bra:) mindre kul med bilen, men som sagt är det inte det ena så är det det andra;)

pratade med min bm idag om hon hade nån tid idag för mig men det hade hon inte så ska dit imorgon...men jag nämnde för henne att jag ville ha en kontroll o se om jag öppnat mig nåt mer o att jag ville ha en hinnsvepning..hon skrattade o sa att vi får se vad vi hittar på imorgon, det kanske kommer igång inatt:/ känns ju inte troligt....idag har jag bara slappat på soffan hela dagen...o tänker fortsätta med det;) nu ska jag ta mig ett mått hostmedicin o fortsätta dega:) 

• mamma mys

nu har sonen blivit hämtad av sin farfar o farmor inför chile resan..gud vad jag kommer sakna honom, men han får det säkert jätte bra....

har haft mer sd nu under kvällen o mag ras...är så trött på att de inte ökar mer o börjar göra ont..bara riktigt jobbiga sd...så här har jag inte haft med dom andra barnen..då har det bara dragit igång..jaja..bm imorgon o hoppas på hinnsvepning så sd/värkar kommer igång.. 

• violatricolor

Trassel: Skönt att höra att det såg bättre ut vid denna koll Verkligen goda nyheter att de tror att det ska hålla till klippet åtminstone!

Mamma mys: Vad jobbigt med sådana sammandragningar! Hoppas verkligen att det sätter igång ordentligt snart så att du får träffa din bebbe!

Jag har börjat tycka att tyngden neråt gör ont. Känns som taggar ibland. Vet inte om det är cerklaget jag känner? Rätt obehagligt... 

• MiScHoOo

Ursäkta för sent uppdatering

Min sista läkarbesöket. Här i Helsingborg får man ligga på bb eller gyn ( har några bb platser) och eftersom jag känner personalen på gyn hade jag sett framemot att vara där, men det fick jag inte eftersom jag kommer inte förlösas normalt. Lite tråkigt men dem tänk på min hälsa.

Min älskade tjockis är nästan 2700 kg blir nära 3 kgs bebis och dagens undersökning var helt underbart och konstigt. Läkaren sa kommer du ihåg när jag sa till dig att detta kommer gå bra och målet trodde ni var endast till v 28. Läkaren i Lund gjorde ett bra jobb med bandet och ett kgs bebis kommer att bli tre kg. Mer stolt över mina läkares jobb och min oro och vilande har tydligen hjälpt.

Bricanylen gör inget om jag tar den, men jag skippa dem och det tänker jag inte göra eftersom ni säkert vet vill jag inte ha akut snitt och vill behålla min planerade snitt.

Idag var det tjockt på schemat..
    Vaknade kl nio. Duschade, rakade mig, fixade håret, åt frukost och åkte till barnens hus och köpte en amningsbh och sedan åkte vi till rusta där jag köpte rengöring sedan lämnade mamma min syster och sedan hjälpte mamma mig handla lite grejer hem och vi hämtade min andra systerson.

Vi åkte till dr kl 15.00 och sedan hälsade vi på mon lilla syster som är nyopererad för gallsten och hon hade många äckliga gula "stenar" dem var en blandning av sten och grus jätte äcklig. Min och min mammas var stenar riktig stora och fast fast min systers var riktig äcklig. Huvudsaken är att hon kommer må bättre och vi hade med hennes son med som hälsade på mamman utkläd till tomte så hon var jätte glad att se honom.

Kom hem fick ont i ryggen och i magen. Huset såg upp och ner så jag plockade undan lite och ner ont fick jag så satte jag en stol vid diskbänken och diskade och skalade mina grönsaker och satt på en stol när jag lagade mat och smärtan blev värre så tog jag mina mediciner och efter vi åt och fixade köket så däckade jag i soffan från ca kl 21- 02.35.

Trassel skönt att höra att allt såg bra ut och jag håller tummarna att du står ut till klippdagen och skönt att du fick träffa en där du kände dig trygg och grattis till första förlossnings besöket.

Mammamys tråkigt att sonen har lämnat dig och jag önskar han får en trevlig tid tillsammans. Men det positiva i det hela har du nu mer tid till förlossningen och ta hand om ditt barn i lugn och ro utan att tänka på andra.

Viola. Tror det är bandet du känner och tyvärr efter egen erfarenhet är det ingen fara. Du får stå ut och har du jätte ont får du tyvärr ta endast smärtstillande och vila.

Ursäkta det blev ett långt inlägg. Är fortfarande påverkad av medicinen och hjärnan kunde inte sammanfatta dagen.

• mamma mys

mischooo: skönt att även din kontroll var bra:) o att du haft en trevlig dag...

själv har jag vaknat av sd flera ggr o hostan om vartannat...hoppas varkligen att bm gör nåt åt det...kan inte vara meningen att man ska behöva ha det så här..jaja 9:30 ska jag träffa bm... 

• MiScHoOo
    mamma mys skrev 2011-12-14 05:37:28 följande:
    mischooo: skönt att även din kontroll var bra:) o att du haft en trevlig dag...

själv har jag vaknat av sd flera ggr o hostan om vartannat...hoppas varkligen att bm gör nåt åt det...kan inte vara meningen att man ska behöva ha det så här..jaja 9:30 ska jag träffa bm... 

Vad jobbigt du har det. Hoppas du åker in till förlossningen den tiden istället. Vad jag tänker på dig just nu. Hemskt med smärtan. Du är stark som står ut.
  • violatricolor
    MiScHoOo skrev 2011-12-14 03:15:07 följande:
    Viola. Tror det är bandet du känner och tyvärr efter egen erfarenhet är det ingen fara. Du får stå ut och har du jätte ont får du tyvärr ta endast smärtstillande och vila.
    Ja, det är väl det. Ska ta upp detta med läkaren nästa gång i alla fall så att han kan kolla att det sitter som det ska. Jag pratade om detta när jag var inne akut förra veckan men litar tyvärr inte riktigt på den läkarens bedömning, troligtvis hade hon rätt att det satt som det skulle men hon tittade väldigt försiktigt för min skull så hon lät lite osäker.

Så underbart att din bebbe kommer väga runt 3 kg! Det är verkligen fantastiskt att du gått så här långt och snart är det dags! Spännande!
  • MiScHoOo
    violatricolor skrev 2011-12-14 08:08:00 följande:
    Ja, det är väl det. Ska ta upp detta med läkaren nästa gång i alla fall så att han kan kolla att det sitter som det ska. Jag pratade om detta när jag var inne akut förra veckan men litar tyvärr inte riktigt på den läkarens bedömning, troligtvis hade hon rätt att det satt som det skulle men hon tittade väldigt försiktigt för min skull så hon lät lite osäker.

Så underbart att din bebbe kommer väga runt 3 kg! Det är verkligen fantastiskt att du gått så här långt och snart är det dags! Spännande!

jag förstår exakt hur du menar. Oron gör inte situationen bättre heller. Även om mina dagar går att räkna med fingrarna är jag fortfarande orolig. En tjockis har jag, ser ut som mamman :P
  • mamma mys

jaha då har man vaknat sådär 6 ggr under natten....o jag gick o la mig vid 12:/ nu åker jag till bm o har det inte hänt någonting då börjar jag fan grina...