• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • mamma mys

mischooo: min äldsta sons pappa kommer från chile..visserligen har dom knappt nån kontakt men vi har jätte bra kontakt med sonens farfar o farmor o farbror, så för andra gången ska hans farfar o farmor ta med honom till chile..förra gången åkte de på sommarlovet men nu blir det på vinterlovet så han får se skillnaden o hur man firar jul o så där...tycker det är vikitgt att se sina rötter därifrån också, även om dom bor här i sverige..men chile är ändå en del av honom..o sen är det ju en otrolig upplevelse...

• MiScHoOo
    mamma mys skrev 2011-12-10 18:41:45 följande:
    mischooo: min äldsta sons pappa kommer från chile..visserligen har dom knappt nån kontakt men vi har jätte bra kontakt med sonens farfar o farmor o farbror, så för andra gången ska hans farfar o farmor ta med honom till chile..förra gången åkte de på sommarlovet men nu blir det på vinterlovet så han får se skillnaden o hur man firar jul o så där...tycker det är vikitgt att se sina rötter därifrån också, även om dom bor här i sverige..men chile är ändå en del av honom..o sen är det ju en otrolig upplevelse...

vilken fin relation. du gör helt rätt
  • vixan
    mamma mys skrev 2011-12-10 17:39:56 följande:
    vixan: känns inte troligt..just nu känns det som att jag kommer gå över 2 veckor o sen får jag igångsättning som slutar i snitt för hon vill inte ut...
    Jag kände likadant som du. Det värsta tyckte jag var att jag inte hade några känningar alls innan. Fick förvärkar några timmar innan förlossningen satt igång. Men rätt som det är sitter du där med en bebis i famnen och graviditeten är över och längtan efter en ny graviditet kommer. =)
  • mamma mys

vixan: jo det är väl så...men det är ju hemskt att det ska kännas som övertid när det faktiskt är 17 dagar kvar till bf;)

mischooo: jo ibland får man tänka på vad som är bäst för barnen även om jag tycker det är olidligt att vara utan honom i en hel månad...fast just nu kan vi nog också behöva ett break..vi är så lika varandra i sättet o nu har han kommit in i för puberteten o jag hög gravid= ingen bra kombination... 

• violatricolor

Tack snälla ni, skönt att höra att ni förstår vad jag menar. Kan lätt känna mig ensam med all oro annars... Ja, oro måste man nog lära sig att leva. Den kommer ju att finnas kvar när barnet är fött också, då man oroar sig för andra saker.

• MiScHoOo

God morgon alla. Var på förlossningen efter telekontakt med dem. Misstänk fostervatten. Men det visade sig ökad flytningar och eftersom jag hade tagit bricanyl kom vi in i ämnet.

Alla ni med cerklage hur länge tog ni det? Bm sa till mig i vanliga fall ges bricanyl endast till v 36 och det är jag på tisdag. På tanke på kejsarsnittet kanske det är bra att ta dem vid behov till dess, men jag ska kolla upp det med min läkare.

Vad har ni fått gör restriktion om det?

• mamma mys

mischooo: jag skulle sluta med bricanylen när jag gått 34+0 både förra graviditeten och denna...men det är nog berorende på sjukhus o vilken neo vård de har...här stoppar man inte en förlossning från 34+0... om det inte finns nån anledning till det som att bebisen kanske behöver stanna av nån anledning...men prata med din läkare

• violatricolor

Hur långt ifrån sjukhuset vågar ni vara? Vi bor ca 12 km från sjukhuset men på fredag ska jag kanske hälsa på en kompis 30 km från sjukhuset. Vågar man det? Kan ju vara rusningstrafik och allt...

• Trassel

Den här kombinationen börjar göra mej lite matt

Tapp som är kort, lite öppen och cerklage som börjar skära in ( oro över vad som kan hända ifall den skär in så pass att det börjar blöda en massa och läget blir akut )
    (pga detta måste jag helst ligga ner större delen av dagen få se om det kommer nya order imorn)
    Graviditetesdiabetes och kosthållning som krockar med magen.
    Förkylning som pågått mer eller mindre sen oktober och som nu eskalerat i slemhosta ( inte bra att hosta med tappen som den är nu ) öm i bihålor och öron. Jag kan inte ligga ner helt och hållet vilket skulle vara bäst för tappen och skulle jag göra det skulle jag nog snart få lunginflammation, eller bihåleinflammation.
    30+3 idag.....vill verkligen inte vara på neo en massa veckor.

Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008
  • mamma mys

violatricolor: jag bor ca 3 mil från sjukhus....men åker gärna inte bort längre än så..o det har ju gått bra förut...o i värsta fall får man ju ringa ambulans o förklara läget ordentligt så det som behövs finns med när de kommer....

trassel: usch låter inge vidare...prata med läkaren om du kan få cocilana(hostmedicin) mot hostan..det fick jag förra graviditeten då jag fick en sån jobbig hosta som gjorde att jag fick sd o gjorde att jag blev orolig för tappen varje gång jag hostade..hostmedicinen gjorde att jag blev bättre på bara någon dag...
    finns det inget du kan få från läkaren som kan underlätta så du kan sköta magen?? om du har ont i bihålorna kanske du behöver penicillin....prata med din läkare imorgon...det är ju bra om bebisen stannar iaf några veckor till o det tycker nog din läkare också..hoppas tapp kontrollen ser bättre ut imorgon....skönt iaf att du kommit så pass långt ändå...

dricker nu sista koppen basilika te inför natten, som tydligen kan starta förlossningen...när jag var på toa förut så var det vita klumpar i toan..kan det vara delar av slemproppen eller var det bara en rejäl flytning tro??!!
     vill att hon kommer ut så oliver hinner träffa henne innan han åker....hoppas hoppas hoppas..o nu är sambon ledig i 3 dagar....