• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • violatricolor
    mamma mys skrev 2011-12-15 20:16:54 följande:
    violatricolor: det är ju mest pyssligt att lösa barnen om ens partner jobbar obekväma arbetstider.... men jobbar partnern enbart dag så får ju barnen följa hans arbetstider..det som kan krångla om man har barnen hemma o sjukskriven o inte får bära o så är ju försökringskassan som kan anse att man måste lösa barnen för att få beviljad sjukskrivning tex att när partnern jobbar dag följer barnens hans schema på dagis o jobbar han kväll så får han ta föräldraledigt om man inte har ett jobb som kan ändra på arbetstiderna för att underlätta...
    Mhmm... DET hade jag inte tänkt på, att det kan bli problem med fk... Men i mitt nuvarande sjukintyg så står det något om att jag får visstas ute men endast i begränsad omfattning och då borde det väl inte fk ha invändningar om man hämtar på dagis? Beror på formuleringen i sjukintyget, menar jag... Eller?

Sen tänker jag att vi kanske inte kommer att vilja ha barnet på dagis så pass länge att det passar sambons arbetstider. Det blir ju nästan tio timmar per dag om räknar in lunch och resa.... Men det är förstås en kortare tid och kanske kan han ta föräldraledigt någon dag i veckan eller så om vi sparar lite dagar...

Hur funkar det egentligen? Kan man ta föräldraledigt halvdagar eller enstaka timmar eller måste det vara heldagar?
  • violatricolor
    Trassel skrev 2011-12-15 20:46:19 följande:
    Jodå, BM fick tag på mej så jag ska lämna in ett prov imorn så får vi se om det är nått eller inte. Hon tyckte faktiskt lite synd om mej nu med allt som är. Kan instämma. Jag är så trött på hostandet. Känns som jag har ett blåmärke på toppen av livmodern, helt öm och det gör ont varje gång jag hostar.

Idag 31+0, fem veckor kvar till klipp. Alltid nått!
    Det låter bra! Fem veckor går fort!

Jag är i v 27+4... Inte så mycket men jag försöker sikta högt och samtidigt glädja mig åt varje dag. Trodde verkligen inte jag skulle nå 27 veckor ens. Trodde barnet skulle komma i v 20-25 någonstans, trodde liksom inte att min kropp var byggd för mer...
  • violatricolor
    violatricolor skrev 2011-12-15 21:46:15 följande:
    Det låter bra! Fem veckor går fort!

Jag är i v 27+4... Inte så mycket men jag försöker sikta högt och samtidigt glädja mig åt varje dag. Trodde verkligen inte jag skulle nå 27 veckor ens. Trodde barnet skulle komma i v 20-25 någonstans, trodde liksom inte att min kropp var byggd för mer...
    Inte hostan menar jag. Hostan verkar riktigt jobbig, särskilt att det gör ont när du hostar.
  • Trassel

Viola,
    I slutändan skulle det inte förvåna mej om det blev som sist, när jag gick 4 veckor utan cerklage och nästan till full tid! Trodde jag aldrig då!
    Nej jag förstår vad du menade Se upp för hosta verkligen det är ingen höjdare me stor mage! Min svägerska hade kikhosta höggravid, förstår hur hon måste haft det nu....
    F-peng kan du ta ut i hel, halv och kvartsdagar! Och i två olika nivåer. Det finns hyfsat beskrivet på FK.

Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008 och Snodden i magen BF 15/2 2012
  • Trassel

Viola,
    det tänkte jag ocskå på, om det nu går att planera ( det gör det ju i stort sett aldrig men ändå) så kan man ju se om man kan utnyttja sina semesterveckor också under en kommande graviditet.
    Funkar detta fullt ut så är jag jättenöjd med två barn här på jorden.
    En till sån här gravditet klarar jag inte. I höstas när det kändes rätt ok så fanns en liiiten smygtanke där att kanske kanske. Men nej, sen stänger den här fabriken!

Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008 och Snodden i magen BF 15/2 2012
  • mamma mys

trassel: ja hostan är ingen höjdare med stor magen..gör ont i min livmoder med högt upp mellan revbenen när jag hostar..men börjar iaf bli bättre nu.... host medicinen funkade sådär så provade strepsils halstabletter istället o de hjälpte på bara nån dag... oj bara 5 veckor kvar..vad skönt..snart i mål:)

violatricolor: ja fp kan man ta ut i hel, kvarts , o halv dag...när man blir långtids sjukskriven så får man ju en kontakt person på fk o när de ringer så kan du ju tillägga när de frågar hur ni löser det med barnen att ni har dagis o om partnern jobbar sent så har du hjälp från familj o vänner o att det funkar rätt bra o att du inte behöver lyfta barnen o så o mat finns redan fixat så du bara behöver värma...jag sa också att jag hade hjälp ifrån stora sonen o om det blev krångel med lillen eller fick sd så kunde hans pappa hämta honom...så då löste det sig för mig.. 

nu har jag tagit mig i kragen så nu är det städat o fint..imorgon ska jag tvätta...tog ett långt varmt bad då det ilade högg ner i benen så jag knappt kunde stå..sitter nu o myser i min nya pyjamas som älsklingen köpte till mig:) julrutiga flanell byxor o mjukt linne som är perfekt sen när man ska börja amma ....nu ska jag titta lite på tv innan sängen väntar..hoppas bara jag får sova inatt...

• violatricolor

Trassel: Tack. Ja, det står säkert jättebra på deras hemsida men det var så lätt att fråga er

Precis, semester kanske sambon kan ta när det passar också...

Förstår att du kan ha fått nog av graviditeter efter detta. När vi öppnade verkstan ville jag ha tre barn på jorden men nu får vi se hur många graviditeter vi orkar med. Men gärna två barn på jorden i alla fall, det kommer vi nog försöka med så småningom. Jag har lite, lite börjat fundera över adoption också men vi får se...

• mamma mys

åh inatt har jag bara vaknat en gång av att jag behövde gå på toa o hosta upp lite slem... så himla skönt... idag blir det att slappa medans sambon sover igen natten...