mamma mys skrev 2011-12-15 20:16:54 följande:
violatricolor: det är ju mest pyssligt att lösa barnen om ens partner jobbar obekväma arbetstider.... men jobbar partnern enbart dag så får ju barnen följa hans arbetstider..det som kan krångla om man har barnen hemma o sjukskriven o inte får bära o så är ju försökringskassan som kan anse att man måste lösa barnen för att få beviljad sjukskrivning tex att när partnern jobbar dag följer barnens hans schema på dagis o jobbar han kväll så får han ta föräldraledigt om man inte har ett jobb som kan ändra på arbetstiderna för att underlätta...
Mhmm... DET hade jag inte tänkt på, att det kan bli problem med fk... Men i mitt nuvarande sjukintyg så står det något om att jag får visstas ute men endast i begränsad omfattning och då borde det väl inte fk ha invändningar om man hämtar på dagis? Beror på formuleringen i sjukintyget, menar jag... Eller?
Sen tänker jag att vi kanske inte kommer att vilja ha barnet på dagis så pass länge att det passar sambons arbetstider. Det blir ju nästan tio timmar per dag om räknar in lunch och resa.... Men det är förstås en kortare tid och kanske kan han ta föräldraledigt någon dag i veckan eller så om vi sparar lite dagar...
Hur funkar det egentligen? Kan man ta föräldraledigt halvdagar eller enstaka timmar eller måste det vara heldagar?