• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Schäfer
    Dallis och Lanie: jag känner igen era känslor och tankar från min förra graviditet. Det var helt omöjligt att se bortom graviditeten - dvs vad som skulle komma sen. Kommer ihåg att min BM pratade amning med mig när jag var gravid men det kunde jag inte ta åt mig - vadå, jag skulle ju aldrig få med mig en bebis hem och få amma!
    Allt kretsade kring att vara gravid, gravid, gravid... Allt som hade med förlossningen eller det efter kunde jag inte ta in eller ens försöka tänka på... Att det fanns ett liv sen, med ett levande barn - det varken vågade man eller kunde man se framför sig...
    Jag önskar Er så att ni får komma dit nu och det SKA ni! Kramar till Er {#emotions_dlg.flower}
  • MagdaA

hej på er alla. hoppas ni har haft en bra helg!

min kropp är redan kaputt! kan knappt göra nått alls så har jag ont överallt! magen känns redan som bly fast den eg itne är stor alls. fogarna värker och jag tar mig knappt ur sängen. Känns lite tråkigt att inte må bättre än man gör. MEN, det viktigaste av allt. Bäbisen håller sig inne! Det är bra! Vecka 23 nu, (22+2 idag) och inget cerklage ännu! Jag kanske borde utvandra härifrån, men jag kan inte Känns otroligt att börja närma sig sånna veckor att det faktist finns en liten möjlighet att rädda barnet OM något skulle börja hända, OM han skulle "trilla ut".

Iaf full fart i magen, dygnet runt. De sparkas å buffas å knuffas. Mycke livligare bäbis än vad Alex var. Alex har börjat kalla bäbisen för "Kalle". FÅr se om det är en Kalle som kikar ut efter jul.

Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Thalis

Grattis Lanie!! Det är ju hur härligt som helst!!

Magda: Hurra,hurra!!! Kram

Själv kommer jag att få börja jobba 50% från 1 november då tappen håller lång och fin
    Jätteskönt
    Kram på er

Snart mamma- igen!!
  • tigerkaka

hej på er !

nu är han här. tog bort cerklaget i vecka 36+6 och han kom i vecka 38+1 =D
    vattnet gick på morronen efter en vecka av riktigt med ont i underlivet kunde knappt resa mig , stå eller gå :).
    från vattnet gick tills han var ute tog de lite mer än 4:a timmar. så tjoff sa de ! hann bara me lustgas, vilket funkade ok.
    han vägde 3515g o var 50cm lång, en lagom plutt. föddes den 13:e oktober, så idag är han 5dgr gammal.

känns helt sjukt att ha en liten nu , det har varit som ni skriver att man har svårt att tro att man till slut ska få sitt lilla pyre.
    har ju två små änglar sen tidigare.

men nu när allt gick bra så är man helt salig o hög på lyckohormoner Skrattande.
    hade oroat mig jättemycket innan att jag skulle gå övertiden, det hade ju liksom varit typiskt...

när dom tog bort cerklaget så sa drn att det visst hade hjälpt även fast det
    inte satt fast alls som det skulle. bevisligen då han kom en vecka efter ungefär. cerklage borttaget var ingen rolig historia men nu är de över för denna gången. ingen bedövning ingenting, dom tappade saxen på golvet å de fanns ingen annan så dom fick springa o leta efter en ny , när man låg där uppbänd o ja inge roligt men vad gör de nu haha.

hur är de med er alla andra? hoppas allt e fint, ska läsa i kapp senare.
    har haft lite problem med mjölken , men hoppas att den ska komma i gång snart.
    nån som har ngt tips angående amning o sånt? har fått låna en pump för att stimulera i gång det bättre.

kramar till er alla !

superlycklig e man Tyst!

• Thalis
    tigerkaka skrev 2010-10-18 10:29:24 följande:
    hej på er !

nu är han här. tog bort cerklaget i vecka 36+6 och han kom i vecka 38+1 =D
    vattnet gick på morronen efter en vecka av riktigt med ont i underlivet kunde knappt resa mig , stå eller gå :).
    från vattnet gick tills han var ute tog de lite mer än 4:a timmar. så tjoff sa de ! hann bara me lustgas, vilket funkade ok.
    han vägde 3515g o var 50cm lång, en lagom plutt. föddes den 13:e oktober, så idag är han 5dgr gammal.

känns helt sjukt att ha en liten nu , det har varit som ni skriver att man har svårt att tro att man till slut ska få sitt lilla pyre.
    har ju två små änglar sen tidigare.

men nu när allt gick bra så är man helt salig o hög på lyckohormoner Skrattande.
    hade oroat mig jättemycket innan att jag skulle gå övertiden, det hade ju liksom varit typiskt...

när dom tog bort cerklaget så sa drn att det visst hade hjälpt även fast det
    inte satt fast alls som det skulle. bevisligen då han kom en vecka efter ungefär. cerklage borttaget var ingen rolig historia men nu är de över för denna gången. ingen bedövning ingenting, dom tappade saxen på golvet å de fanns ingen annan så dom fick springa o leta efter en ny , när man låg där uppbänd o ja inge roligt men vad gör de nu haha.

hur är de med er alla andra? hoppas allt e fint, ska läsa i kapp senare.
    har haft lite problem med mjölken , men hoppas att den ska komma i gång snart.
    nån som har ngt tips angående amning o sånt? har fått låna en pump för att stimulera i gång det bättre.

kramar till er alla !

superlycklig e man Tyst!
    Grattis Kakan!!!
    Underbart!! Hoppas man får se underverket!
    Kramisar
    Snart mamma- igen!!
  • MagdaA
    tigerkaka: GRATTIS!!! Hurra för att allt gick bra Snabb förlossning verkar va rätt så vanligt bland oss med försvagad livmoderhals. när det väl sätter igång så går det fort. Har lillpojken fått nått namn än? ang amningen så finns väl inte nå bättre tips än att amma ofta för att stimulera, eller pumpa, fast jag tycker pumpningen mest gjorde ont, det stimulerar inte alls hormonerna på samma sätt som när man har en bäbis mot bröstet. se till att smörja bröstvårtorna också så du inte spricker så mycke.
  • tigerkaka

tack thalis ! =)))
    ska försöka lägga upp lite bilder senare Skrattande.

• Thalis
    MagdaA skrev 2010-10-18 10:36:04 följande:
    tigerkaka: GRATTIS!!! Hurra för att allt gick bra Snabb förlossning verkar va rätt så vanligt bland oss med försvagad livmoderhals. när det väl sätter igång så går det fort. Har lillpojken fått nått namn än? ang amningen så finns väl inte nå bättre tips än att amma ofta för att stimulera, eller pumpa, fast jag tycker pumpningen mest gjorde ont, det stimulerar inte alls hormonerna på samma sätt som när man har en bäbis mot bröstet. se till att smörja bröstvårtorna också så du inte spricker så mycke.
    Pumpning var värdelös för mig, men jag drack stillte och jösses vad folk kommenterade att jag hade grädde i tuttarna. Har en massa mjölk fram tills jag slutade att amma helt när Alex var 18-19 månader.
    Men som sagt en massa amning brukar stimulera rejält!
    Snart mamma- igen!!
  • MagdaA
    Thalis skrev 2010-10-18 10:41:45 följande:
    Pumpning var värdelös för mig, men jag drack stillte och jösses vad folk kommenterade att jag hade grädde i tuttarna. Har en massa mjölk fram tills jag slutade att amma helt när Alex var 18-19 månader.
    Men som sagt en massa amning brukar stimulera rejält!
    vad är stillte?
  • Thalis
    MagdaA skrev 2010-10-18 10:48:33 följande:
    vad är stillte?
    Det är en speciell teblandning som går att köpa på babyproffsen,den stimulerar mjölken! Alltså min mjölk sprutade åt alla håll,sen slutade jag med den och hade mjölk men inte lika mycket så jag började med teet igen och det var grejer det.
    Det enda negativa var när jag skulle sluta med amningen fick söka sjukvård eftersom mjölken inte ville sluta komma, så i 2 veckor gick jag med världens smärtor i tuttarna eftersom jag hade så mycket.
    Snart mamma- igen!!
Svar på tråden Cerclage?