• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Schäfer
    SaraDK skrev 2010-10-19 19:54:16 följande:
    Dallis: Grattis! Spännande att höra hur det gick...

Min insättning av cerklage närmar sig. På måndag smäller det...
    Är lite nervös, men tycker mest att det ska bli skönt att få det gjort!
    Känner man av att cerklaget sitter där hela tiden, eller? Vet att det varierar, men ungefär hur länge tror ni att jag kan räkna med att ha ont och få sitta hemma efter? Hur är det med värktabletter, tar man det i några dagar eller? Har köpt biljetter till Spamalot till mig o mannen (6 dagar efter op) för att fira hans födelsedag...
    Hej, vad spännande och skönt att det snart är dax!
    Som du skriver varierar det mycket hur man känner av det. Jag som är inne på mitt tredje cerklage har sällan kännt av mitt cerklage. Men vet att några känner av det dagligen!
    Samma dag som de satte det fick jag morfin var 4:e timme ungefär sen har jag inte tagit mer smärtstillande.
    Du kommer även märka att olika läkare säger olika om det mesta Man får välja vad och vilka man väljer att tro på!
    Men enligt min läkare så är första veckan efter insättandet viktigast att man tar det lugnt så det får läka i fred, sedan tar det upp till 3 veckor innan det är 100% läkt och starkt! Förutsatt att man slipper infektioner och/eller sammandragningar som påverkar cervix.

Spa låter mysigt, du vet väl att man inte får bada när man har cerklage pga infektionsrisken!? Inte ens hemma i badkaret.... Men ansiktsbehandlingar och så är ju ok... Inget sex heller
  • tigerkaka

tack alla =) !
    troligen kmr den lilla att få heta Aron, idag är han en vecka gammal !

fick åka in till sjukhuset i måndags och blev inlagd då jag troligen fått en infektion.
    mått lite smådåligt dagarna innan men tänkt
    att de skulle va normalt, men så i måndags kväll fick jag hög feber jättesnabbt o vart så slö så jag inte orkade gå upp från sängen o hade  mkt ont. men mår bättre nu o hoppas vi får komma hem innan helgen. håll tummarna att det inte blir någe mer strul nu, har fått nog av sjukhus för en livstid känns de som =(

Schäfer skrev 2010-10-18 10:58:48 följande:
    tigerkaka: STORT GRATTIS!!!
    Härligt att allt gått bra! Jag hade också snabb förlossning, känner lite i efterhand att jag inte riktigt hann med... Det gick lite för fort Men huvudsaken är ju att den lilla/e kommer ut hel
    Hur känner du nu efteråt att det gick så fort?
    Ang. amning så fungerade pumpning jätte bra för mig och jag fick i gång produktionen. Min tjej föddes ju en månad för tidigt och orkade inte amma, men jag pumpade och fick i gång amningen. Men såklart är det bästa att amma mycket - deras "sug" sätter igång det bäst!
    Dricka mycket vatten hjälpte mig tyckte jag, gärna samtidigt som jag ammade!
    Finns även amningste att köpa som många tycker ökar produktionen. Lycka till och se till att njuta nu

Magda: jobbigt att du har så ont Kommer du ihåg att min syster fick barn i v.22+5, en dotter som blir 2 år nu i november Värsta mirakeltjejen!!!

Thalis: kul med lite jobb, hoppas det går bra! 
    det känns okej ändå att det gick så fort,  lite snopet kanske men när det värkarna startade med 2 minuters mellanrum direkt efter att vattnet gick så insåg jag att de nog inte skulle ta +12 timmar utan mycket mindre. är mest glad över att han kom ut utan problem o att han mådde bra =).

hur ofta pumpade du? jag ammar och pumpar,verkar som mjölken börjar komma mer o mer bara tagit lite mer tid än jag hade trott =)., kanske har för länge emellan. 3-4 timmar. han får ju lite ersättning med eftersom han började gå ner för mkt, men nu så har det vänt. amingste började jag dricka i går plus att jag försöker dricka så mkt vätska som möjligt. så får se om det ger resultat snart.
  • tigerkaka

undrar hur det går för dallis =)? nån som hört ngt, kanske har hon fått den lilla nu.

massa kramar till er alla.

• Schäfer
    tigerkaka: usch så jobbigt med infektion och tur att du åkte in - läskigt sånt där... Hoppas du får bra medicin nu så du blir frisk snabbt och får komma hem igen!!!

Jag pumpade var 3:e timme dygnet runt (även på natten) första 3 veckorna. Men min dotter är alltså född 1 månad för tidigt, så det var jätte viktigt att vi matade henne var 3:e timme. Hon själv hade inget intresse av att äta så vi kopp-matade.
    Efter ett par veckor började hon få lite intresse för bröstet och då försökte jag amma. Efter amningen pumpade jag och så höll vi alltså på i 3 veckor innan hon orkade äta hela måltider med amning. Då slutade jag pumpa på nätterna och pumpade bara ett par/tre gånger per dag för att få lite extra att ha ifall hon skulle behöva tillägg.
    Men det är väldigt jobbigt att pumpa, tar tid och tar på krafterna så när hon var lite drygt 1 månad slutade jag - då hade jag mycke mjölk.

Krya på dig nu {#emotions_dlg.flower}

Undrar också lite hur det gått för Dallis - kanske hon fått sin bebis
  • PennyJenny
    Schäfer skrev 2010-10-20 11:20:41 följande:
    Men det är väldigt jobbigt att pumpa, tar tid och tar på krafterna så när hon var lite drygt 1 månad slutade jag - då hade jag mycke mjölk.

Att pumpa och amma är mycket jobbigare än man kan tro :o) Jag har själv hållit på med det i 7 veckor, dygnet runt var tredje timme. Ibland hade man verkligen lust att ge upp!! Men nu är sonens sond äntligen dragen och han ska amma allt själv. Känns som rena himmelriket att slippa pumpa, sonda och amma med 2-3 timmars mellanrum

Håller tummarna för Dallis!

• tigerkaka
    Schäfer skrev 2010-10-20 11:20:41 följande:
    tigerkaka: usch så jobbigt med infektion och tur att du åkte in - läskigt sånt där... Hoppas du får bra medicin nu så du blir frisk snabbt och får komma hem igen!!!

Jag pumpade var 3:e timme dygnet runt (även på natten) första 3 veckorna. Men min dotter är alltså född 1 månad för tidigt, så det var jätte viktigt att vi matade henne var 3:e timme. Hon själv hade inget intresse av att äta så vi kopp-matade.
    Efter ett par veckor började hon få lite intresse för bröstet och då försökte jag amma. Efter amningen pumpade jag och så höll vi alltså på i 3 veckor innan hon orkade äta hela måltider med amning. Då slutade jag pumpa på nätterna och pumpade bara ett par/tre gånger per dag för att få lite extra att ha ifall hon skulle behöva tillägg.

Krya på dig nu {#emotions_dlg.flower}

Undrar också lite hur det gått för Dallis - kanske hon fått sin bebis
    ja man får hoppas att det vänder nu så man får komma hem i lugn o ro på riktigt, blivit för mkt sjukhus nu.

Schäfer o Pennyjenny hur länge pumpade ni vid varje tillfälle?
  • Schäfer
    tigerkaka skrev 2010-10-21 01:13:47 följande:
    10 min på varje bröst fördelat på 2 ggr. Dvs först ena bröstet 5 min, sedan andra bröstet 5 min, sedan första bröstet igen 5 min och så andra bröstet 5 min...
    Det var vad jag blev rekommenderad i alla fall!
    PennyJenny skrev 2010-10-20 18:30:37 följande:

Att pumpa och amma är mycket jobbigare än man kan tro :o) Jag har själv hållit på med det i 7 veckor, dygnet runt var tredje timme. Ibland hade man verkligen lust att ge upp!! Men nu är sonens sond äntligen dragen och han ska amma allt själv. Känns som rena himmelriket att slippa pumpa, sonda och amma med 2-3 timmars mellanrum !

Verkligen - beundrar dig som hållt på i 7 veckor!!!
    Inte bara tar det tid att försöka amma, sedan ska man pumpa och när det är klart ska man sterilisera pumpen. Och sedan är det snart dax att amma igen... Inte mycket sömn man hinner med där emellan... Jag var gråtfärdig ibland när klockan ringde
    Kommer ihåg när dom sa att vår dotter själv skulle få bestämma när hon ville äta - vilken lycka!!!

Härligt att din son slipper sonden och kan amma
  • MagdaA

undrar verkligen hur det gått för Dallis. Hon måste ju ha blivit kvar, eller fått åka in väldigt snart efter att hon tagit bort cerklget, annars tycker jag att hon borde varit in och skrivit nått...

här är det dax för läkarkoll idag igen. liiite nervös eftersom cervix var lite förkortad förra veckan. men men, bara å vänta å se.

Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • PennyJenny
    tigerkaka skrev 2010-10-21 01:13:47 följande:
    ja man får hoppas att det vänder nu så man får komma hem i lugn o ro på riktigt, blivit för mkt sjukhus nu.

Jag pumpade ca 10 min på varje bröst.
    Schäfer skrev 2010-10-21 09:31:15 följande:
    Verkligen - beundrar dig som hållt på i 7 veckor!!!
    Inte bara tar det tid att försöka amma, sedan ska man pumpa och när det är klart ska man sterilisera pumpen. Och sedan är det snart dax att amma igen... Inte mycket sömn man hinner med där emellan... Jag var gråtfärdig ibland när klockan ringde
    Kommer ihåg när dom sa att vår dotter själv skulle få bestämma när hon ville äta - vilken lycka!!!

Härligt att din son slipper sonden och kan amma
    Ja, det är helt grymt vad psykiskt jobbigt det var emellanåt. Ibland ville man bara ge upp och ge flaska. Men skam den som ger sig  
  • PennyJenny
    MagdaA skrev 2010-10-21 09:37:29 följande:
    undrar verkligen hur det gått för Dallis. Hon måste ju ha blivit kvar, eller fått åka in väldigt snart efter att hon tagit bort cerklget, annars tycker jag att hon borde varit in och skrivit nått...

här är det dax för läkarkoll idag igen. liiite nervös eftersom cervix var lite förkortad förra veckan. men men, bara å vänta å se.
    Ja, nåt har nog hänt med Dallis :) Hon snusar kanske bebis nu??

Lycka till idag!
Svar på tråden Cerclage?