• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Schäfer
    tigerkaka: STORT GRATTIS!!!
    Härligt att allt gått bra! Jag hade också snabb förlossning, känner lite i efterhand att jag inte riktigt hann med... Det gick lite för fort Men huvudsaken är ju att den lilla/e kommer ut hel
    Hur känner du nu efteråt att det gick så fort?
    Ang. amning så fungerade pumpning jätte bra för mig och jag fick i gång produktionen. Min tjej föddes ju en månad för tidigt och orkade inte amma, men jag pumpade och fick i gång amningen. Men såklart är det bästa att amma mycket - deras "sug" sätter igång det bäst!
    Dricka mycket vatten hjälpte mig tyckte jag, gärna samtidigt som jag ammade!
    Finns även amningste att köpa som många tycker ökar produktionen. Lycka till och se till att njuta nu

Magda: jobbigt att du har så ont Kommer du ihåg att min syster fick barn i v.22+5, en dotter som blir 2 år nu i november Värsta mirakeltjejen!!!

Thalis: kul med lite jobb, hoppas det går bra! 
  • Schäfer

Stillte eller Amningste kan man göra själv också. Jag tog anis, kummin och fänkål (från kryddhyllan) i en tekula. Lika många delar (ca.1 tsk) av allt. Låt dra i tevattnet och drick

• MagdaA
    Thalis: å hejsan! då ska jag kolla de började du med det redan innan A föddes el efter? min mjölk var trög igång och jag hade inget direkt överflöd så det kan absolut va nått att tänka på den här gången.

Schäfer: ja nu när du säger det. Hurra! Henne ska jag tänka på Hur mår hon nu? Några "men" för att hon föddes så tidigt? Har din syster också försvagning el födde hon tidigt av nån annan anledning?
    Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Schäfer
    MagdaA skrev 2010-10-18 11:04:06 följande:
    Schäfer: ja nu när du säger det. Hurra! Henne ska jag tänka på Hur mår hon nu? Några "men" för att hon föddes så tidigt? Har din syster också försvagning el födde hon tidigt av nån annan anledning?

Syrrans första förlossning var väldigt tramatisk på nästan 3 veckors övertid. Man tror att hennes cervix fick ett trauma vilket ledde till den tidiga förlossningen med dottern.
    Min systerdotter är lite sen, men inte oroväckande sen, men annars utan men. Hon kontrolleras noga, men än har de inte hittat några men. Hon har inte ens ökad infektionskänslighet - går på vanligt dagis osv

• Schäfer
    Magda: förtydling - det finns alltså inget gemensamt med syrrans och min försvagning! Men, läkarna säger att cerklage skulle kunna vara ett alternativ för henne om de vill ha fler barn. Men det vill de inte så det kommer inte bli aktuellt!
  • MagdaA
    Schäfer skrev 2010-10-18 11:12:23 följande:

Syrrans första förlossning var väldigt tramatisk på nästan 3 veckors övertid. Man tror att hennes cervix fick ett trauma vilket ledde till den tidiga förlossningen med dottern.
    Min systerdotter är lite sen, men inte oroväckande sen, men annars utan men. Hon kontrolleras noga, men än har de inte hittat några men. Hon har inte ens ökad infektionskänslighet - går på vanligt dagis osv

okej. då är jag med. hurra för sånna underverk! en stark tjej mao! Hur mycke vägde hon när hon föddes?
    Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Thalis
    MagdaA skrev 2010-10-18 11:04:06 följande:
    Thalis: å hejsan! då ska jag kolla de började du med det redan innan A föddes el efter? min mjölk var trög igång och jag hade inget direkt överflöd så det kan absolut va nått att tänka på den här gången.

Efter och började med det eftersom jag donerade mjölk till de prematura barnen och då ville jag ha tillräckligt för alla.
    Alex var en glupsk liten kille så han sög som en tok mjölken rann ner samma dag son han föddes.

Schäfer: Hurra för din systerdotter!!!
    Snart mamma- igen!!
  • Schäfer
    MagdaA skrev 2010-10-18 11:16:55 följande:
    okej. då är jag med. hurra för sånna underverk! en stark tjej mao! Hur mycke vägde hon när hon föddes?
    Hon vägde 530 g när hon föddes men gick såklart ner en hel del efter förlossningen... Hon låg 6 veckor i Uppsala och sedan på sitt hemsjukhus och blev utskriven samma vecka som BF
  • Thalis
    Schäfer skrev 2010-10-18 11:53:06 följande:
    Hon vägde 530 g när hon föddes men gick såklart ner en hel del efter förlossningen... Hon låg 6 veckor i Uppsala och sedan på sitt hemsjukhus och blev utskriven samma vecka som BF
    Vilket solskenshistoria!!!
    Snart mamma- igen!!
  • Lanie

Tack Thalis!

o tack Schäfer för att du delar med dig av lite solskenshistorier! en dag som denna behöver jag verkligen få höra bra saker!

Svar på tråden Cerclage?